Gjest Guest_anonym_* Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg er en jente på 21 år. Har lenge slitt en del med forskjellige symptomer som f. eks. tretthet, ukonsentrert, sliten, deprimert, apatisk osv. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i oktober 2007 og begynte da med levaxin 50mcg. Stoffskiftet har aldri vært veldig lavt, men mest i grenseområdet, og det har svingt en del. Har ikke merket noen bedring etter jeg begynte på levaxin. Har heller bare blitt verre. Fastlegen min trodde ikke det ville hjelpe å øke dosen, og henviste meg til en endokrinolog i mars. Fikk time hos endokrinologen 15. mai. Han sa at stoffskiftet mitt er innenfor referanseområdet, og at det ikke var sikkert at det var stoffskiftet som er hovedproblemet. Han ba meg likevel øke dosen til 75mcg, uten at jeg har merket noen bedring hittil. Fikk også vite at jeg har alt for mye testosteron og for lite folat. Han sa at testosteron produseres i eggstokkene og binyrene, og at det derfor måtte være noe galt med en av dem. Han trodde det kunne være PCOS (hormonproduserende cyster i eggstokkene), noe som er ganske vanlig. Jeg ble sendt videre til en gynekolog for ultralyd av eggstokkene like før ferien. Gynekologen fant ingen cyster, så PCOS er det ikke. Han fant derimot en svulst i den ene eggstokken. Fikk inntrykk av at han trodde det var svulsten som produserer testosteronet. Gynekologen sa at den kan fjernes, og at han skulle sende brev til endokrinologen. Skal dit den 21. juli og får vel vite da hva som skal gjøres videre. Gynekologen var ikke så pratsom og sa veldig lite, men han ga uttrykk for at han syntes det var litt lenge til (kunne ikke komme før pga jeg var på ferie + endokrinologen har ferie fram til da). Har tidligere lest at eggstokk-kreft er sjelden i min alder, men blir likevel ganske redd. Har nettopp lest at mange kreftpasienter har folatmangel, og at over halvparten av svulstene i binyrene eller eggstokkene som produserer mannlige kjønnshormon er ondartede. Sitter bare og håper på at det er noe annet som produserer testosteronet, som f. eks binyrene. Hva annet kan det være? noen som har lignende erfaringer? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Gynekologen var ikke så pratsom og sa veldig lite, men han ga uttrykk for at han syntes det var litt lenge til (kunne ikke komme før pga jeg var på ferie + endokrinologen har ferie fram til da). Mitt råd er at du "avbryter" ferien din asap, og ber om en ny endokrinolog. Har tidligere lest at eggstokk-kreft er sjelden i min alder, men blir likevel ganske redd. Har nettopp lest at mange kreftpasienter har folatmangel, og at over halvparten av svulstene i binyrene eller eggstokkene som produserer mannlige kjønnshormon er ondartede. Først og fremst må De vite at svulst er ikke kreft. Svulst, på medisinsk terminologi, betyr "vekst." Det kan være godartet eller ondartet. Derfor er det viktig at kirugen fjerne "svulsten" så tidlig som mulig. Jeg følger opp med spørsmål: Har du fått tatt biopsy? CT? MR? Er det kreft i familien? Har du tatt test for BRCA 2? Bruker du P piller? Annen medisin? Endret 11. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tror ikke jeg hadde fått time hos en ny endokrinolog så fort. Er jo bare 10 dager til jeg skal dit igjen nå. Har ikke tatt biopsy, ct, mr eller testet BRCA 2 (vet ikke hva det er en gang :/) Morfar døde av kreft, men det var pga røyking. Mormor hadde brystkreft da hun var i 20-årene eller noe sånt. Jeg bruker antidepressiva (Tolvon og Cipralex) Fikk også TrioBe fra endokrinologen ( noe vitamin greier med folat) Vet at de fleste svulster er godartede, men kan ikke la være å bli litt bekymret likevel Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Morfar døde av kreft, men det var pga røyking. Mormor hadde brystkreft da hun var i 20-årene eller noe sånt. Du bør ber om en test for BRCA 1 og BRCA 2. Skriv det ned, og gi det til legen din. Han forstå hva det betyr. Lykketil Vaio Endret 11. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_* Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Takk, skal gjøre det. Har hørt at man ofte får veske i buken av svulster. Magen min vokst litt i det siste og det ser nesten ut som jeg er gravid av og til. Har også i det siste fått veldig mye dårligere kondis. Blir andpusten av ingenting. Er også litt tungt å puste noen ganger, særlig hvis jeg ligger på siden. Er det vanlig? :/ Lenke til kommentar
FCW Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Da jeg studerte, husker jeg at jeg følte meg nesten syk av å lese om alle mulige sykdommer som fantes, jeg hadde også iblant ett eller annet symptom som passet med en eller annen sykdom, deriblant kreft i forskjellige former. Poenget mitt er at jeg synes du skal lese mindre og spekulere mindre i hva som kan være galt. Bestill heller en time hos fastlegen din snarest, fortell ham/henne om dine bekymringer, og få en samtale om dette. FC Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_* Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Skjønner hva du mener ja. Pleier sjelden å lese om sykdommer osv. Men ble litt paranoid da jeg hørte om svulsten :/ Trenger jeg egentlig å bestille time hos fastlegen nå som jeg skal hos endokrinologen i neste uke? Var jo han som sendte meg til gynekolog. Forstod det slik at gynekologen mente det var svulsten som produserer testosteronet, og det er jo endokrinologer som er hormoneksperter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå