Gå til innhold

Hvor får jeg tak i 6-pin til 8-pin overgang?

Anbefalte innlegg

Hei folkens:

Som overskriften sier, så lurer jeg på hvor jeg kan få tak i en slik overgang/adapter. Har prøvd å lete, men finner ingen norske nettbutikker som selger en slik. Grunnen er at jeg skal kjøre 3x GTX280 og de bruker 6 og 8 pins kontakter.

Håper noen har peilign på dette :)

Mvh The7thSense

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare nevne at dette er litt dumt å gjøre.

Det er "sense" pinner fra PSU 6/8 pins pluggen som forteller skjermkortet hvor mye watt det kan dra på hver enkelt kopling fra PSU.

Det er 75W/150W avhengig av om det koples med 6pin eller 8pin(som har sense0/sense1).

Lenke til kommentar
Må bare nevne at dette er litt dumt å gjøre.

Det er "sense" pinner fra PSU 6/8 pins pluggen som forteller skjermkortet hvor mye watt det kan dra på hver enkelt kopling fra PSU.

Det er 75W/150W avhengig av om det koples med 6pin eller 8pin(som har sense0/sense1).

Øh, der mistet du meg gitt, hva mener du? Hvilke alternativer har jeg da for å få strøm i mitt 3 skjermkort? Endret av The7thSense
Lenke til kommentar

Nå er det tydligvis slik at denne kabel overgangen til microplex ikke "jukser" grafikk kortet til å dra 150W der du kopler overgangen.

På denne siden trykk på det lille (grønne) bildet lengst til høyre:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...E&mcat=c531

Du vil se at pin mappingen mellom 6-8pin faktisk er kun 6 pinner og at kun den ene sense wiren(fra 6pin = 75W draw) er brukt.

Hvis dine kort skal ha 1.stk 150W + 1.stk 75W per kort vil ikke dette fungere for deg , dette da skjermkortet ender opp med "å tro" det skal kunne dra max = 75W + 75W.

Quote Microplex:

8-pins PCIe kontakt "tolkes" av skjermkortet som at PSU er kraftig nok.

Her er en PSU som takler 3.stk GTX280 kort

http://www.thermaltake.com/product/Power/T...w0218/w0218.asp

Four 8pin and four 6pin PCI-E connectors design supports multiple high-end graphic card setup

Fant den via SLI Zone - Products - PSU

For Three GeForce GTX 280 GPUs

Choose from the following manufacturers:

http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Den var rå. den skal jeg skaffe meg, men ingen som har den på lager, skulle gjerne kjøpt den.. ikke vet noen når den kommer heller. Æsj! Takker for linken. Skal passe på å få den når noen får den inn...

Endret av The7thSense
Lenke til kommentar

Som oftest trekker ikke skjermkortet max. effekt fra både PCIe-spor og PCIe-kontakter samtidig. Om det trekkes mer enn 75W over overgangen med 6->8-pin bør jo heller ikke volde noen skade på kabelen. Min HX620 har jeg skaffet 8-pins PCIe-kabel til, men den skal kobles til en kontakt som i utgangspunktet har 6 pinner. Jeg har egentlig ikke sett PSU-produsenter direkte fraråde bruk av overganger helt og holdent. Det blir vel heller at balanseringen mellom PCIe-spor og kontakter blir noe mindre, men et GTX280 vil aldri trekke 75+75+150 = 300W.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Greia er at det ser ut til at de designer korta til å trekke all watt fra de proprietære ekstra connectorene (praktisk talt ingenting fra slotten).

Dette har du også sikkert sett hos xbitlabs som faktisk gjør ekte målinger når de utfører sine tester/reviews.

Så har vi de "to" sense inngangene på 8pin da.

Er en grunn til at de er der mener nå jeg.

Antar at logikken i grafikk kortet som har 1x8pin + 1x6pin er slik PCI-Sig har bestemt.

Dvs at ved tilkopling av "fake" eller 6pin vil kortet aldri trekke mere enn 75W fra den 8pin inngangen(grunnet sense).Og nummer to er 6pin så man ender opp med å "tilby" kortet 150W max (da det ikke ser ut til å bruke slot power overhodet) .

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det med denne sense-greia er at det at om man plugger i overgangen, så vil kortet tro at "Ja, her er det nå koplet til en kabel jeg kan trekke opptil 150W fra." Også vil kortet gjøre det. Men om man bare kopler i en 6-pin i 8 pins-kontakten, så vil ikke korte godta det, ikke p.g.a mangel av strøm, men fordi de to pinnene ikke er der. Altså bare en enkel sikringsmekanisme.

Lenke til kommentar

Hvis overgangen til microplex legger kun gjennon den ene sense wireren fra 6pin der den koples fra kan det bli et problem.

Dvs den som er native for 6pin/75W (sense - sense0 i 8pin , sense1=n/a).

Hvis overgangen jorder både sense0/sense1 mot grafikk kortet er det ikke noe problem . Da får grafikk kortet OK til å dra inntil 150W på den.

Må endre det jeg nevnte om slot power , kikket på 9800GX2 hos Xbitlabs (fant ikke noe GTX 200 serie).

Her tar 9800GX2 kortet 85W fra 8pin Ex-2 (altså over 75W) , 47W fra 6pin Ex-1 , og 49W fra slot

totalt peak load 181W.

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=...ull.png&1=1

Jeg kan ikke se annet enn at det blir et problem med slike kabel overgang om de begrenser 8pin Ex-2 inngange til 75w ( håper de ikke gjør det).

Får håpe de er laget slik at både sense0/sense1 ligger med gnd.

Man kan jo bare måle dette etter man har mottat varen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg regner med at den overgangen fra Microplex gjør det riktig. I det 4. infobildet står det "Table 4-3 shows how the pins are mapped when a 2x3 plug is inserted into a 2x4 receptacle."

Det kan vel bare forstås slik at den overgangen kobler riktig og gir deg 150W.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...