Gå til innhold

Ikke mulig å boote fra DVD-spilleren på min nylagde PC

nilsah

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge en PC med følgende spesifikasjoner:

Kabinett: Antec Performance One P182

Hovedkort: ASUS P5Q-E, P45, Socket-775 DDR2

CPU: Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB

CPU kjøler: Thermalright ULTRA120 Extreme

PSU: ANTEC NEOPOWER 650 BLUE POWER SUPPLY NS

Skjermkort: ASUS GF9600GT 512MB PCI-E SILE Silent, Dual DVI-I

Minne: OCZ DDR2 4 GB Reaper Heat Pipe Conduit PC2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.18)

Systemdisk: Western Digital Raptor 150GB S-ATA

Harddisker: 2x750GB + 2x1TB Samsung Spinpoint

Lydkort: Creative Audigy 2

Skjerm: SAMSUNG SM 2243BW 22" BLACK 8000:1/ 5MS

DVD-spiller: NEC ND-3540A IDE

Maskinen starter fint, og den finner DVD-stasjonen i BIOS uten problemer. DVD stasjonen er satt til eneste boot device i BIOS. Det er bare en IDE kontakt på ASUS P5Q-E, og det er kun denne DVD stasjonen som er koblet til der (bruker flatledningen som fulgte med hovedkortet, og har prøvd med både CS og Master som den står på nå)

Som sagt så finner BIOSen DVD-ROMen, men når maskinen booter opp, og jeg får beskjed om å trykke ESC for å boote fra boot device - blir skjermen svart, og det står en markør og blinker oppe i høyre hjørne av skjermen. Jeg har sjekket Vista-platen i en annen maskin, og den er helt i orden og booter uten problem derfra.

Jeg har blitt tipset om å prøve å eliminere evt konflikter, så jeg har nå fjernet lydkortet og alle diskene utenom systemdisken. Samme resultat! DVD-spilleren virker i andre maskiner, og jeg har også prøvt med en annen DVD-spiller i PCen. Er det hovedkortet som har tatt kvelden? Jeg er alltid veldig forsiktig når jeg behandler PC-komponenter, og bruker også antistatisk armbånd. Men det kan jo selvfølgelig være at det var defekt fra fabrikk også da..

På forhånd takk for hjelpen. Har stresset med dette siden onsdag, og har egentlig mest lyst å kaste allt ut vinduet nå...

hilsen nilsah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...