Gå til innhold

WAR dropper 4 byer og 4 klasser ved release


Anbefalte innlegg

En ting jeg la merke til var at WAR blir publisert av EA og produsert av EA Mythic. Leste nylig noe om SecuROM 7 eller noe lignende som vist nok var veldig kjipt å få på PC'n. Vis jeg kjøper WAR kommer jeg til å få denne ondartede securomet som vist nok konflikter med brenning etc på PC'n min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg la merke til var at WAR blir publisert av EA og produsert av EA Mythic. Leste nylig noe om SecuROM 7 eller noe lignende som vist nok var veldig kjipt å få på PC'n. Vis jeg kjøper WAR kommer jeg til å få denne ondartede securomet som vist nok konflikter med brenning etc på PC'n min?

 

Jeg kan ikke tenke meg noe grunn til at de skal bruke såpass hard kopibeskyttelse på et MMO. De taper endel kunder på å bruke slik beskyttelse på grunn av all flamingen som oppstår på diskusjonsforum, og dette er de nok klar over. MMO er heldigvis sjangeren som nesten alltid holder seg unna slik malware siden man må ha subscription for å spille uansett.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå fortsatt at vi ikke trenger en "tank" i hver eneste rase mer enn vi trenger en healer eller bueskytter. Det vi trenger er unike raser som vet hva de driver med og som er balanserte. Jeg vil ha dverger, ikke kortvokste mennesker.

 

Tenk på Aliens Vs Predator-spillene som et eksempel. Menneskene på sin side er svake fysisk, men har mange store våpen å leke med og bra rustninger. Predator på sin side er helt alene og har få våpen. Derimot tåler den svært mye, kan bli mer eller mindre usynlig og kan skifte synsmode for å lettere kunne fiender som aliens og mennesker. Aliens på sin side er også helt alene, har svært få våpen (tenner, klør og hale) og tåler nesten ingenting. Et skudd fra Predator kan faktisk drepe deg, og det blir ikke bedre av at Predator kan auto-sikte. Derimot er Alien svært rask og kan løpe opp vegger og opp-ned i taken like lett som om det skulle være vanlig gulv.

Dette gjør de tre rasene til fundamentalt forskjellige, men likevel er de svært balanserte. Predator tåler svært mye og har svært kraftige våpen, men hva hjelper det om den aldri rekker å se Alien som angriper den? ;)

 

Hadde det ikke vært morsomt om vi kunne ha overført noe slikt til et MMORPG som Warhammer? Vi kunne gitt blaffen i "tank", "dps" og alt det tullet der og laget klasser og raser som er spesialister på sitt felt og fundamentalt forskjellige fra hverandre, men likevel balanserte. Slik det er nå kan vi i teorien velge mellom dusinvis av klasser, men alle er kun en variasjon av tank, dps og healer. ;)

 

Ta Vanguard som et eksempel. De har veldig mange klasser å velge mellom, men hva er egentlig forskjellen på Warrior, Death knight og Paladin? Hva er forskjellgen på Sorceror, Wizard, Necromancer og Psionist? ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke spilt Vanguard, men jeg vil tru forskjellen er minimale, kanskje bare måten de utfører så og si samme jobben på. Death Knight går vel mer etter de mørkere krefter for sine muligheter til å tanke? Og paladin ser til lyset for styrke til å tåle slag?

 

Klart det hadde vært morsomt, men det er ikke blitt gjort slik. Poenget i Warhammer Online:AoR er at det er 6 forskjellige raser som i bunn og grunn ikke skal være avhenging av noen av de andre rasene. Og helt enig, vi trenger ikke en tank mer enn vi trenger en healer. Men har vi en annen type dps enn bueskytter, som f.eks en Brigth Wizard, så trenger man ikke bueskytteren i den rasen.

 

Selv om man ville hatt 6 "tank" klasser i spillet. Så vil nok alikevel hver av de være forskjellige, ingen vil ha de samme ferdighetene og de vil utføre jobben sin på hver sin egen måte men de skiller seg ut fra resten av klassene ved at de tåler mer og gjør mindre skade alle sammen.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå fortsatt at vi ikke trenger en "tank" i hver eneste rase mer enn vi trenger en healer eller bueskytter. Det vi trenger er unike raser som vet hva de driver med og som er balanserte. Jeg vil ha dverger, ikke kortvokste mennesker.

 

Tenk på Aliens Vs Predator-spillene som et eksempel. Menneskene på sin side er svake fysisk, men har mange store våpen å leke med og bra rustninger. Predator på sin side er helt alene og har få våpen. Derimot tåler den svært mye, kan bli mer eller mindre usynlig og kan skifte synsmode for å lettere kunne fiender som aliens og mennesker. Aliens på sin side er også helt alene, har svært få våpen (tenner, klør og hale) og tåler nesten ingenting. Et skudd fra Predator kan faktisk drepe deg, og det blir ikke bedre av at Predator kan auto-sikte. Derimot er Alien svært rask og kan løpe opp vegger og opp-ned i taken like lett som om det skulle være vanlig gulv.

Dette gjør de tre rasene til fundamentalt forskjellige, men likevel er de svært balanserte. Predator tåler svært mye og har svært kraftige våpen, men hva hjelper det om den aldri rekker å se Alien som angriper den? ;)

 

Hadde det ikke vært morsomt om vi kunne ha overført noe slikt til et MMORPG som Warhammer? Vi kunne gitt blaffen i "tank", "dps" og alt det tullet der og laget klasser og raser som er spesialister på sitt felt og fundamentalt forskjellige fra hverandre, men likevel balanserte. Slik det er nå kan vi i teorien velge mellom dusinvis av klasser, men alle er kun en variasjon av tank, dps og healer. ;)

 

Ta Vanguard som et eksempel. De har veldig mange klasser å velge mellom, men hva er egentlig forskjellen på Warrior, Death knight og Paladin? Hva er forskjellgen på Sorceror, Wizard, Necromancer og Psionist? ;)

 

Man kan ikke sammenligne balansering mellom et FPS spill og et MMO. Det du skriver om er selvfølgelig en fristende tanke, med et mye friere klassesystem som gir alle spillere flere muligheter, men i min mening er det totalt ugjennomførbart i praksis. Ikke et eneste MMO spill etter WoW har klart å få nok features på plass selv ved å følge en relativt vanlig MMO oppskrift, og skal man ta på seg noe såpass drastisk kan man tenke seg det muterte og grusomme avkommet av et produkt som hadde endt i hyllene.

 

Det vanlige archetype systemet med tank, caster, ranged og healer med visse variasjoner innenfor gir i allefall håp om et produkt som kan fungere i praksis uten 10 års intern focus testing. Jeg håper WAR ikke prøver på noe fancy og risikabelt slik som AoC gjorde, og prøver heller å få en solid PvP MMO opplevelse som de fleste kan nyte.

Endret av Jext
Lenke til kommentar

Vet selvsagt at FPS og MMORPG er helt forskjellige, så jeg brukte AvP som eksempel i stedet for StarCraft. :p Poenget er at vi kan ha svært forskjellige klasser som likevel er balanserte.

 

Og hva så om ingen MMORPGer siden WoW har klart å skille seg noe særlig ut? AoC prøvde i det minste å ha et helt annerledes slossesystem, og mange liker det. Tabula Rasa dreier seg svært mye om skyting, og det fungerte delvis også.

 

Problemet er ikke at ingen har klart å gjøre noe unikt, men heller at ingen våger å gjøre noe unikt lengre. WoW ble en suksess, ergo fant det en oppskrift alle andre "må" følge for å ha en sjanse til å bli like suksessrike. Hadde jeg hatt muligheten til å lage et MMORPG ville jeg først tatt hele "regelboken" på hvordan man lager et og kastet den ut vinduet. ;)

 

WAR er ikke engang ute, og jeg kan allerede høre folk klage på at det er for likt WoW og ikke gjøre noe nytt. Warhammer 40k Onilne kommer ikke før tidligst neste år, men selv om det er lite som er offentliggjort ennå vil det nok få høre samme ting om igjen. DC Universe Online har endelig dukket opp igjen i media etter tre år, og det tar nok en stund før det kommer. Men hva tror dere skjer dagen vi endelig kan denge løs på... jeg mener hjelpe Batman? "Det er jo bare City of Heroes!" og så videre. ;)

Lenke til kommentar
En ting jeg la merke til var at WAR blir publisert av EA og produsert av EA Mythic. Leste nylig noe om SecuROM 7 eller noe lignende som vist nok var veldig kjipt å få på PC'n. Vis jeg kjøper WAR kommer jeg til å få denne ondartede securomet som vist nok konflikter med brenning etc på PC'n min?

 

 

tror neppe securerom kommer med WAR, den er værtfall ikke med i betaen.. så da er den nok ikke i retail eller.. ikke ser jeg grunnen til å legge det inn i et MMO eller...

 

 

Problemet er ikke at ingen har klart å gjøre noe unikt, men heller at ingen våger å gjøre noe unikt lengre. WoW ble en suksess, ergo fant det en oppskrift alle andre "må" følge for å ha en sjanse til å bli like suksessrike. Hadde jeg hatt muligheten til å lage et MMORPG ville jeg først tatt hele "regelboken" på hvordan man lager et og kastet den ut vinduet. ;)

 

 

WoW har egentlig ikke noe unikt i det hele tatt, alt som er i wow er kopiert av tidligere spill, eneste som jeg kan stusse litt på som er "unikt" var pvp rank systemet.. men nå er jo det borte også, måtte nesten rynke litt på nesen når jeg nå ser at WoLK får "achivements"... makan til kopi av Tomb of knowledge og XBL har jeg aldri sett makan til...

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Jeg synes det er genialt at WoW får achievements. Det er et flott system for å øke følelsen av at man oppnår noe i spill, og alle spill burde egentlig hatt det. Det blir spennende å se hvordan det faktisk fungerer i WoW, og det blir garantert en flott feature.

 

Hvem som kopierer hvilken feature fra hvilket spill er en kjedelig diskusjon siden vi har nådd et punkt hvor de fleste utviklere tar gode ideèr og videreutvikler de. Dette er ikke negativt, heller en positiv trend for spillindustrien.

Lenke til kommentar

ja det å kopiere andre og muligens videreutvikle det kalles bare "fremgang" :) Det er slik verden fungerer og skal være:)

 

Sånne "achievements" i wow blir nok konge om jeg forstår systemet riktig. Det er akkurat slike ting jeg har savnet i spill. Akkurat på det punktet var LOTRO utrooolig god, selv om spillet var møkk ellers... LOTRO hadde jo noe "achievements-system" som jeg ikke husker hva het. Så dette blir knall i WAR og knall i wow:)

 

En av lederne i wow-guildet jeg er med i er med på å teste ut WAR..han sier det er blitt mye bedre siden tidlig alfa og at jeg kommer til å digge spillet:) Han vet jo litt om meg etter at vi har spilt sammen i noen år:)

 

og WAR-lore er faktisk utrolig bra lesning. Jeg har alltid likt wow-lore, men jeg er tilbøyelig til å si at WAR-lore og WAR-universet trollbinder meg til de grader. Snart ferdig med witch hunter triologien og skal så gå videre å lese andre WAR bøker...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk kopierer, men liker det ikke noe om de aldri gjør noe nytt. Achivements-systemet i WoW er nærmest identiskt med Deed-systemet i LotRO, noe som er litt morsomt da LotRO ble kritisert for å være for likt WoW da det kom. :p

 

Men hvorfor er det så vanskelig å gjøre noe nytt? Er det siste originale spillet allerede laget? :(

Lenke til kommentar

Vel helt nye oppfinnelser tar litt tid å finne frem til da. Også er det usikkertheten på om det kommer til å slå ann eller ei. Spillselskaper sitt hovedmål er jo å tjene penger så jeg skjønner jo hvorfor dem helst vil lage noe som selger:) Når det kommer til wow...trenger vi egentlig noe helt nytt? Wow er et konsept som fungerer så lenge dem forer massene med mer innhold og ting å gjøre hele tiden. WOTLK er ikke nyskapende....men det er mer av gode gamle wow:) Og mange av oss vil egentlig bare ha dette:) PÅ sikt må dem nok oppjustere grafikken også selvsagt..

 

Hovedproblemet med at dem dropper noen klasser er vel i mine øyne at noen blir skuffet fordi dem ikke får spille f.eks en human tank, men må ta til takke med en dwarf tank om dem vil spille en tank-empire-klasse. Jeg vet med meg selv at jeg på ingen måte ville spilt en elf-witch-hunter f.eks (ikke det at det finnes). Rent spillmessig tror jeg ikke det er noe problem at ikke hver rase kan stille med fullstendig oppsett av alle klassene man trenger i et party f.eks. Alle rasene som tilhører enten empire eller kaos vil jo samles i hovedstaden uansett:)

Lenke til kommentar

Det er ikke helt sant da hver rase må jo egentlig kjempe på hver sin front for at man i hele tatt skal ha muligheten til å samles i hovedstaden å kjempe eller hos motstanderens hovedstad. Så noen av sidene vil mangle visse klasser, unntatt High-Elf og Chaos da. Så det vil gjøre det litt mer spennende å spille som Dark-Elf, noe jeg heller mer og mer mot... dæven steike å de ser bra emo og kule ut. Men det har sikkert marginalt å si, det vil bare ta lenger tid for tanks fra Chaos å komme å hjelpe Dark-Elfs på fronten, men det er jo langt fra umulig og vil sikkert ikke ha alt for mye å si heller.

 

<- Fin video som forklarer kort og godt hvordan RvR funker forresten. Var litt usikker selv på hvordan disse Tier 1,2 og 3 hadde noe å si for kampen i hele tatt men skjønner litt mer nå:p

 

Edit: Order og Destruction er det vel forresten, må få det inn i huet selv... tenker Empire og Chaos hele tiden. *Pirke* :p

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Ja men jeg vil tro at man som lvl 1 dverg lett kan komme til hovedstaden (altdorf) uansett. Spillet går jo ikke ut på KUN pvp da:) Men jeg kjenner ikke akkurat hvordan spillet kommer til å bli selvsagt..men jeg tror ikke Mytic hadde slettet noen klasser om resultatet blir at kaos invanderer altdort fra dag 2 etter release pga empire manlger et par klasser på humansiden. Og jeg vet ikke, men jeg kan ikke tenke meg at hver rase må kjempe på sin egen front...? Tror det blir en fin blanding av alle raser der kampene raser som værst..

Lenke til kommentar

Ja, det blir sikkert blanding. Men det må utkjempes krig på alle frontene. Ikke bare et sted. 2/3 fort må være tatt for at man skal kunne angripe hovedstaden. Da trur jeg ikke man satser på 2 fronter å lar siste fronten være slik at Dark-elfs kan feks bare stå å holde på High-elf området. Da trenger jo Destruction bare å ta et område til så er det rett på hovedbyen til Order. Så som de sier så vil Krig være overalt. Og det er jo en bra ting, absolutt.

 

Og ja han kan sikkert komme seg til hovedstaden med litt sniking, men det er ikke noe behov for det siden han kan gjøre sitt for kampen i hovedstad området ved å gjøre scenarier og slikt i sitt Tier1 område.

Lenke til kommentar

ja jeg er utrolig spent på hvordan dette vil fungere i praksis...

 

Gidder folk å pvp'e hele tiden liksom? Jeg vet at personlig så kommer jeg stort sett til å gå mine egne veier, med glimt av fanatisk og ekstrem pvp når jeg er i humør hehe. Men det komemr jo pve-solo oppdrag som man kan sysle med at som alt i alt hjelper "din" side i krigen. Sånn som jeg ser det så kan man sikkert yte like mye for å vinne for sin side ved å enten kun pvp'e eller kun pve'e eller en blanding selvsagt.

 

Jeg skal tross alt spille witch hunter som egentlig ikke er en ren frontsoldat. Jeg skal luske rundt i baklandet og drive ut skavens:)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg gidder PvPe hele tiden! Men nei det blir vel som du sier at man gjør PvE ting som vil hjelpe de i krigen. Akkurat som at du kanskje må inn i Hovedbyen til motstanderen for å finne de største PvE encounterne slik at PvP delen hjelper PvE folket.

 

Trur ikke det er noe du får bedre gear av i spillet enn å ta lederen til det andre laget. Og det er jo perfekt for det kommer forhåpentligvis til å skje utrolig sjeldent.

Lenke til kommentar

For de av dere som har spilt LotRO kan jeg bare nevne at jeg har en Hobbit Hunter lvl 10 i Esteldin. Hun fant veien helt alene uten å få noe som helst hjelp fra noen. :p

 

Når det gjelder å ikke lage noe nytt fordi det ikke trengs er jeg sterk motstander av det. Vi trenger hele tiden noe nytt. Selv WoW prøver hele tiden å gjøre nye ting. Det er derfor de for achivements, den Hero-klassen og alt det tullet der. Problemet er at alle bare stjeler fra hverandre i stedet for å gjøre noe nytt og unikt.

 

Og hva så om det ikke selger så bra? Dere har vel prøvd idiotiske tullespill som Lemmings og Worms? Alle spill har potensiale til å bli klassikere eller stinkere uansett sjanger og orginalitet. Og hva med Daikatana? Det burde vært en garantert klassiker, og selv om det ble det var det vel ikke helt på dem måten de håpet... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...