Gå til innhold

Panikk ang. ikke bestått vitnemål. Råd/tips?

Nannari

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ringt rundt til massevis av folk i dag, men er "litt" opprørt, så det er vanskelig å få grep om noe som helst.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle liste opp situasjonen slik jeg ser den, og prøve å få frem noe fornuftig. Beklager om det blir noe usammenhengende.

Først må jeg nesten nevne at jeg ikke engang har fått vitnemålet enda, pga. administrativt rot rundt en utsatt eksamen. Ringte derfor til skolekontoret, og fikk der høre "Det var ett eller annet vedlegg på vitnemålet, husker ikke engang om det var deg, jeg. Ring til vår pedagogiske konsulent og spør hva det var om du."

Gjorde da det, og fikk da for første gang høre at på grunn av en manglende VK1karakter, har ikke jeg generell studiekompetanse. (Vil forøvrig si at det er flaks han ikke bor i nærheten av meg. Aldri følt meg så lurt og sint før.) Dette var da FØRSTE gang jeg har hørt noe om dette.

(Det er heller ikke første gang han bare ler av det jeg sier og mener. Det samme gjaldt situasjonen rundt fritak i nynorsk. Fikk høre at jeg hadde null grunn/rettighet til å få fritak i faget, men slo det opp i loven, og der sto det svart på hvitt.)

Må selvfølgelig innrømme at jeg har lite peiling på hvordan det norske skolesystemet fungerer, men bør ikke da timevis med samtaler med rådgivere (inklusive den ovenfornevnte drittsekken), lærere og kontorpersonal, ha gitt meg god nok oversikt over hvordan ting fungerer? Har ikke hørt i noen av samtalene at det kom til å ha en innvirkning på vitnemålet. De visste om stryket, allesammen.

Litt tilbake til saken kanskje. lurt.

Løpet jeg har hatt er:

9 år i grunnskole i sverige

greie karakterer.

GK elektro -

Ikke akkurat toppkarakterer, men bestått.

VK1 IKT-driftsfag -

Der strøk jeg i Nettverk, grunnet mye fravær i faget, eller ganske dårlige karakterer.

Vestoppland Folkehøgskole -

"friår", med det kom inspirasjon og motivasjon til å fortsette med vgs.

VK2 Allmennfaglig Påbyggning -

4.4 i snitt, to 6'ere, tre 5'ere, to 4'ere og tre 3'ere. Noe som for meg er nesten guddommelig.'

Trodde liksom at det var allmennfagene som ville bli gjeldende for å gå videre, men den gang ei. (Også en "liten" detalj jeg ikke har fått beskjed om, før langt etter skoleslutt, og alle frister var ute)

Har også skrevet under kontrakt på Parhybel/leilighet v. Studentby. Det binder meg til Trondheim, og i grunn til studie.

Det jeg da egentlig lurer på, er hvilke metoder/veier jeg kan ta nå til høsten?

Det som virker logisk oppe i mitt hode, akkurat nå, er å melde meg opp som privatist i Nettverk (hvordan i all verden fungerer en eksamen i nettverk?), og forbedre karakterer på Sonans Privatgymnas, og evnt. ta et par ekstra fag, slik at jeg blir fulltidsstudent. Kjenner nemlig meg selv såpass godt at jeg tror neppe jeg kunne gjennomført å jobbe et år, eller kombinere studier med mye jobb.

Litt usammenhengende, men skriv gjerne hva dere tenker, hva dere tror er mulig osv. Spør gjerne hvis noe er uklart.

På forhånd, takk.

Endret av Nannari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som virker logisk oppe i mitt hode, akkurat nå, er å melde meg opp som privatist i Nettverk (hvordan i all verden fungerer en eksamen i nettverk?), og forbedre karakterer på Sonans Privatgymnas, og evnt. ta et par ekstra fag, slik at jeg blir fulltidsstudent.

Høres ut som en strålende idé, ta opp eksamen i nettverk (vet ikke hva slags eks. det er, kanskje det er muntlig) og evt. forbedre noen gamle karakterer. Har tatt fag på Sonans i Trondheim selv, eneste ulempe er vel prisen som kan være litt vel drøy...

Om du gjør dette så husk at privatistoppmelding bare er mulig i en kort periode, vanligvis ca to uker (mellom 1. og 15. september tror jeg det er for høstsemesteret men er ikke helt sikker), ihvertfall må man følge med litt tidlig for å ikke være for sent ute.

Lenke til kommentar
Høres ut som en strålende idé, ta opp eksamen i nettverk (vet ikke hva slags eks. det er, kanskje det er muntlig) og evt. forbedre noen gamle karakterer. Har tatt fag på Sonans i Trondheim selv, eneste ulempe er vel prisen som kan være litt vel drøy...

Om du gjør dette så husk at privatistoppmelding bare er mulig i en kort periode, vanligvis ca to uker (mellom 1. og 15. september tror jeg det er for høstsemesteret men er ikke helt sikker), ihvertfall må man følge med litt tidlig for å ikke være for sent ute.

Stemmer vel det. Greit jeg ikke er helt på villspor da. Er ikke så vant til at ting ikke fungerer som planlagt.

Vet du forøvrig hvor mange uketimer man må ha for å kunne få fullt lån/stipend for Sonans? Det er vel i grunn et poeng å ha det. Er ikke SÅ bekymret for studielån (Kanskje man burde være det, men), det får jeg uansett. Ville nok uansett ikke kommet inn på mine høyeste prioriteringer med karakterene, så da er det like greit å bygge opp grunnlaget først og fremst.

Noen tips på hvilke fag jeg burde ta? Det eneste som er mer eller mindre uaktuellt for min del, er matte. Selv om jeg vet at jeg helt klart burde ta opp det, ser jeg nesten ingen mulighet til å gjøre det bedre på en matteeksamen enn 3. Er ikke så matematisk anlagt.

Fag jeg lurer på om jeg skal ta er Norsk Skriftlig & muntlig (hvis det er mulig på bare et halvt år), nyere historie og naturfag. Ellers ville vel både kjemi og fysikk være lure valg. Men for å få utnyttet de, må jeg vel også ha 2mx eller høyere, i matte.

Sjekker her igjen litt senere. Har et hus å male. :]

Lenke til kommentar
Har også skrevet under kontrakt på Parhybel/leilighet v. Studentby. Det binder meg til Trondheim, og i grunn til studie.

Det jeg da egentlig lurer på, er hvilke metoder/veier jeg kan ta nå til høsten?

Det som virker logisk oppe i mitt hode, akkurat nå, er å melde meg opp som privatist i Nettverk (hvordan i all verden fungerer en eksamen i nettverk?), og forbedre karakterer på Sonans Privatgymnas, og evnt. ta et par ekstra fag, slik at jeg blir fulltidsstudent. Kjenner nemlig meg selv såpass godt at jeg tror neppe jeg kunne gjennomført å jobbe et år, eller kombinere studier med mye jobb.

1. Det kan hende det er mulig å fraskrive seg parhybel/leilighet om du ønsker det, en telefon vil gi deg klarhet i det.

2. Har du søkt studier ved skole i Trondheim? I såfall kan det være verd å ta kontakt med denne skolen for å høre om de har mulighet til å ta deg inn selv om du ikke har generell studiekompetanse. Det kan hende de mener faget ikke er relevant for studiet, eller at de lar deg starte på studiet mot at du fullfører nettverk i løpet av første semester.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er det Studentsamskipnaden i Trondheim sin leilighet? De har jo en ordning hvor førstegangsstudenter ikke trenger å betale leie for hybel dersom de ikke kommer inn, dersom de sier i fra innen 21. juli. For leilighet må man riktignok betale leie i en måned.

Mer om det her.

Lenke til kommentar

Det er voll studentby, så det er ikke studentsamskipnaden. Er forøvrig også en parhybel, så det blir nok der uansett.

Sonansløsningen virker som den veien jeg tar, og tar da opp nettverk som privatist. Sjekket "privatistweb", og man må registrere seg mellomg 1 og 15. september, som noen sa her over. Så det skal jeg gjøre.

Litt usikkert hvilke fag jeg vil/bør/skal ta, men skal prate med rådgiver både på min gamle videregående skole, og på Sonans i Trondheim. Håper å få ting litt klart i løpet av uken.

Zlatzman:

Ang. punkt 2, så ville det helt klart være en bedre løsning. Men har allerede pratet med Opptakskontoret på NTNU over telefon, og fikk et forholdsvis klart "Du har ikke studiekompetanse, du kommer ikke inn"-type svar. Forstår godt reglene nå, nå som jeg har fått opplevd dem.

Et råd til folk flest er vel å aldri gå på en skole i en liten by/bygda, og ta allmennfag fra første år, hvis du ikke har store ambisjoner om å bli håndtverker. Æsj og fy for Egge videregående.

Endret av Nannari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...