Gå til innhold

Tips og erfaringer vedr. fjerning av ekstern disk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en LaCie ektern disk 1TB. Har tenkt å lagre mesteparten av non OS-filer på denne og vil derfor være på den sikre siden.

Har hørt mye om eksterne disker som har blitt formatert/slettet pga. slurv med bruk av safely remove hardware osv.

Det har seg slik at jeg vil helst skru av disken etter jeg har skrudd av pc-en, er det fare for slik sletting osv. etter jeg har skrudd av maskinen og skrur av disken på bryteren? Eller gjelder dette bare når pc-en står på og disken er plugget i.

Vil nødig oppleve det samme, så håper på svar og erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på egenskaper for disken i Enhetsbehandling, så er det to valg:

"Optimize for quick removal"

"Optimize for performance"

Eksterne disker vil i utgangspunktet være satt til 'quick removal'. Det betyr at alle skriveoperasjoner skjer umiddelbart. Da er det ingen problem å fjerne disken uten å bruke 'safely remove'.

Tror eldre versjoner av Windows ikke hadde det slik, så da var det vel viktigere å bruke 'safely remove'.

Jeg vet ikke hva som gjør at filsystem / partisjonstabell blir korrupt for enkelte, men det skjer også på interne disker.

Jeg tror ikke akkurat det er noe man trenger å bekymre seg over. Det største problemet med eksterne disker er at de lett kan falle og dermed bli ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...