Gå til innhold

stativ til foto; tur og natur

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å orientere seg i markedet når det kommer til stativer.

Stativet jeg mener jeg trenger, bør være stabilt og lett og ganske komprimerbart.

Jeg farter mye ute i Oslomarka, på fjellet og ved rismarkene i Thailand og er lei av å drasse på mitt gamle stativ som jeg kjøpte for sikkert 15 år siden og som antakelig veier like mange kilo (føles det som noen ganger).

Er det noen som har erfaringer å dele eller tips å komme med?

K10, DA 18-55/3,5-5,6, DA 35mm macro limited, DA* 50-135/2,8, AF360FGZ

Endret av vietnam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, det er jo så mangt der ute... Jeg har også et ganske tungt stativ som jeg gjerne skulle ha byttet i et mindre (som går i dagstursekker) og lettere stativ. Ser at Velbon Sherpa 600R ofte anbefales som et av de bedre rimelige alternativene her. Har også hørt mye bra om Sliks pro-modeller, som er ganske lette og kan slås sammen til <50 cm. Men hvis en er villig til å legge mer penger i det finnes det jo mye flott, men det har jeg ikke satt meg inn i...

Lenke til kommentar
Jeg synes det er vanskelig å orientere seg i markedet når det kommer til stativer.

Stativet jeg mener jeg trenger, bør være stabilt og lett og ganske komprimerbart.

Jeg farter mye ute i Oslomarka, på fjellet og ved rismarkene i Thailand og er lei av å drasse på mitt gamle stativ som jeg kjøpte for sikkert 15 år siden og som antakelig veier like mange kilo (føles det som noen ganger).

Fotostativet vil vi gjerne ha mest mulig stabilt; det vil i praksis gjerne si at det blir både massivt og tungt. Men et tungt stativ ville heller ikke jeg ha så dermed kjøpte jeg et stativ av karbonfiber. Stativets midtsøyle er også utstyrt med en krok hvor jeg kan henge på ekstra vekt som igjen øker stabiliteten betraktelig; f.eks ryggsekken. Karbonet er veldig lett og absorberer/demper vibrasjoner bedre enn aluminium. Siden stativet er lett og kompakt egner det seg også destod bedre som reisestativ

Mitt tips blir kjøp et karbonstativ og legg heller ekstra penger i et godt hode dersom du må kompromisse.

Sjekk f.eks ut de ganske rimelige karbonstativene fra adorama,com: http://www.adorama.com/

Lenke til kommentar

Har lett etter det samme og det er ikke lett å finne noe godt alternativ, nesten uansett pris. Ser det står K10 i profilen din, så da antar jeg det er speilrefleks du skal bruke på stativet. Hvis ikke blir det mye enklere. For nesten alle stativer er stødige nok for et kompaktkamera eller et mellomstort ultrazoom. Det finnes mange slike enkle stativer, men ett opplagt alternativ er en av modellene i Manfrottos 700-serie. Det finnes flere alternativ der, både med kulehode og enkle 3-veishoder. For eksempel 715B og 718B.

Personlig synes jeg at pakket lengde på maks 50cm (gjerne 45 eller ennå mindre) gjør at stativet går ned i middels store dagstursekker (30 liter) og selv i ganske små kofferter. Arbeidshøyden bør være minst 150cm, gjerne 160+ inklusiv hode og begge de to Manfrottostativene jeg nevnte oppfyller disse kriteriene, men for at de skal bli så høye må du bruke midtstangen. Det betyr at de ikke er superstødige, men uten vind og med et kompaktkamera med selvutløser holder det lenge.

Et speilrefleks på et av disse stativene blir mer sjanseartet. Uten bruk av midtsøylen og med normalzoom går det sikkert greit, men med lenger tele og/eller bruk av midtsøylen blir det lett en del uskarpe bilder. Modellene 724B/728B er forøvrig et hakk kraftigere enn 715B/718B.

Jeg har ikke funnet noe perfekt alternativ. Har et av Gitzos (rimeligere) alternativ som er litt kraftigere enn 700-serien, men har så lav arbeidshøyde at det er upraktisk for bruk med speilrefekssøker. Fungerer bra hvis man har live view og helst vridbar skjerm, men det er et kompromiss jeg valgte å gjøre for å få litt mer stabilitet samtidig med at pakket lengde er 50cm. Ofte, men ikke alltid er det også mulig å sette stativet litt høyere enn jeg står, sitte ned selv osv for å omgå problemet.

Skal du ha full arbeidshøyde, full stabilitet og pakket lengde under 50cm er det fint lite som passer. Benro har for eksempel modell 258 som finnes i både aluminium og karbon. Begge modeller har 4 ledd som er en liten fordel for pakket lengde, men de er fortsatt litt over 50cm selv uten hode. Aluminiums-versjonen blir forøvrig litt lenger, og det kan være noen viktige cm. Hoder bygger gjerne 10+ cm.

Er pakket lengde ikke så viktig for deg er det masse bra modeller i alle priskklasser.

Edit: Hva som er tilstrekkelig arbeidshøyde er selvfølgelig også avhengi av din egen lengde.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...