Mr.Anki Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hei, Etter at vi fikk nytt modem fungerer det bare å ha internett tilkoblet en maskin siden det nye modemet ikke hadde innebygget ruter. Så jeg trenger tips til en god og stabil ruter. Den trenger ikke å ha inntebygget switch eller ha muligheter for trådløst nett da jeg har en switch og et trådløst aksesspunkt liggende. Så jeg trenger en ny ruter som ikke koster skjorta. På forhånd takk Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Så jeg trenger en ny ruter som ikke koster skjorta. Hvor dyr skjorte har du? Er det noe vits i å ha alt for mange bokser stående da? Egen boks for modem, en boks for switching, egen boks for trådløsnett, og nå egen boks for routing/fw? Blir mye trafoer og ledninger av sånnt. Jeg ville ha byttet ut switch og trådløs-accesspunkt med en router fra d-link. Jeg har brukt masse forskjellige trådløsroutere, men har aldri vært borti bedre og mer stabile routere enn: D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655) Den får du på diverse nettbutikker for under 1000,-lappen. Den er absolutt vært pengene, og har vunnet masse priser for brukervennlighet og stabilitet. Hvis du har en skjorte av den litt dyrere varianten kan du jo myse litt på denne lekre saken som snart er i butikkene: D-Link DIR-855 *sikle* Endret 11. juli 2008 av DrPhlux Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Det blir vel mange bokser ja, så det er kanskje like greit å kjøpe en som har alt innebygget. Hvordan er holdbarheten på DIR-655? Den varer en del år? Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Jeg har kun hatt mitt i en halvt års tid nå, men den har vært 100% fri fra driftsforstyrrelser. Den står på 24/7/365, og er laget for å holde i årevis. Husk at du også har 5 års reklamasjonsfrist på fabrikkfeil i følge kjøpsloven. (hvis du kjøper som privatperson) edit: typo Endret 11. juli 2008 av DrPhlux Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Hva er den største forskjellen på DIR-655 og DIR-855? Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Hva er den største forskjellen på DIR-655 og DIR-855? Pris og råhet Men begge to er Gigabit-switcher, og de er det ikke så mange av til privatmarkedet ennå. DIR-855 kommer i salg først i Q3 har jeg lest. Endret 11. juli 2008 av DrPhlux Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Tror jeg kjøper en DIR-655, men er enda litt usikker Skulle få den til 980,- inkl frakt, det er vel ikke så ille eller? Har denne alt man trenger utenom modem ? og modem får en vel med fra linje leverandøren eller? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 hva med Apple sine router? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg har D-link Dir-655 og ASUS WL-500W. Foretrekker Asus WL-500W framfor alt annet jeg har prøvd. Mye på grunn av OLEG firmware. Den som kommer fra ASUS er elendig. Jeg ville tatt sikte på en router som støtter custom firmware. Tomato er fin og oversiktlig hvis du ikke har så mye erfaring fra før på området. Routers that are known to work with Tomato: * Linksys WRT54G v1-v4, WRT54GS v1-v4, WRT54GL v1.x, WRTSL54GS (no USB support) * Buffalo WHR-G54S, WHR-HP-G54, WZR-G54, WBR2-G54, WBR-G54, WZR-HP-G54, WZR-RS-G54, WZR-RS-G54HP, WVR-G54-NF, WHR2-A54-G54, WHR3-AG54 * Asus WL500G Premium (no USB support), WL500GE * Sparklan WX6615GT, Fuji RT390W, Microsoft MN-700 Lenke til kommentar
Stream Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg også har DIR-655 og er særdeles godt fornøyd med denne. Kjøpte den for 799,- på Elkjøp. Den har "alt" bortsett fra modem. Ellers kan du jo bruke kun switchen din mellom modem og pc'er også hvis du får flere DHCP-adresser fra adsl-leverandøren din. Slik hadde jeg det frem til det ble behov for trådløst nett. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg ville ha anbefalt en Asus WL500G. Den er billig og man får custom firmware til den om man liker og tukkle med slik. Uansett gjør site orginale firmware en mer en god nok jobb for de aller fleste. JEg har hatt denne i mange år nå så det fins sikker nyere modeler ifra asus også. Jeg er iallefall kjempefornøyd med min WL500G Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Ble litt usikker her jeg nå, synes det er litt mye med 900,-. Jeg får heller ikke bruk for den trådløse senderen eller switchen min. Men jeg vurderer å bytte leverandør grunnet MYE tull med det jeg har nå, så er det noen som vet om Telenor leverer modem med innebygget ruter? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 Kan noen anbefale en ruter? Kun ruter, det blir vel billigere tentker jeg. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det blir vel mange bokser ja, så det er kanskje like greit å kjøpe en som har alt innebygget. Hvordan er holdbarheten på DIR-655? Den varer en del år? Den har 11 års garanti så tror de har brukt kvalitetsdeler. Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Denne er jo billig... https://prisguiden.no/product.php?productId=38359 Deretter er det bare å legge til ny FW som f.eks Tomato eller DD-WRT og du har en veldig stabil ruter. Dette med utgangspunktet at det holder med 802.11g selvfølgelig. Lenke til kommentar
clawfing Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) fant ut at jeg hadde den eldre 500g, ikke premium, og den støtter ikke tomato helt så nvm blir dir655 på meg imorgen Endret 13. juli 2008 av clawfing Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Få tak i en Zyxel Prestige 324. Tror ikke du får kjøpt den ny i dag, men brukt får du nok tak i den. Har to sånne, både en her og en hjemme hos foreldrene mine og er den mest stabile routeren jeg har vært borti. Aldri hatt noe problemer og har aldri måtte restarte den, selv med hard bruk av torrent. Jeg er ingen fan av at alt skal være integrert i en boks, det blir ofte bare problemer. Ryker en ting ryker hele greia. Endret 13. juli 2008 av rolvs Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Få tak i en gammel pc av noe slag, som du vet er stabil, legg så inn pfsense (firewall/router bygd på linux) og ikke tenk mer på det. Trenger logisk nok 2 nettverkskort i pcen. Pfsense er enkel å sette opp, enkel i bruk, og dønn stabil (om pcen som det er instalert på er stabil). Minimum Hardware Requirements CPU - 100 MHz Pentium RAM - 128 MB 1 GB hard drive http://www.pfsense.com/ Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Få tak i en gammel pc av noe slag, som du vet er stabil, legg så inn pfsense (firewall/router bygd på linux) og ikke tenk mer på det.Trenger logisk nok 2 nettverkskort i pcen. Pfsense er enkel å sette opp, enkel i bruk, og dønn stabil (om pcen som det er instalert på er stabil). Minimum Hardware Requirements CPU - 100 MHz Pentium RAM - 128 MB 1 GB hard drive http://www.pfsense.com/ Vi lever i 2008 altså. Hva er poenget med å bruke masse tid og energi på å sette sammen en gammel bråkete og strømslukende datamaskin for å løse ett problem som fikses med en billig og enkel router som man ikke trenger å røre i det hele tatt? Lenke til kommentar
lain Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Tja, fordi du får en bedre, enklere og mer stabil boks? Og er ikke snakk om masse tid og energi, du setter i cden, trykker install, og det er ca det. Jeg har vært igjennom min del av forskjellige routere, er ikke uten grunn at jeg holder fast på pfsense hw router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå