Gå til innhold

Kundene og aksjeholdere liker ikke Funcom


Anbefalte innlegg

Leste akkurat på Itavisen at aksene til Funcom er gått ned 52%, noe som er voldsomt mye. 

 

Dette har nok en sammenheng med at hypen er litt over og at forumet til Funcom flyter over av kunder som ikke er særlig happy i Funcom om dagen.

 

Man vil faktisk påstå i ,at spillet har blitt værre for vær patch som har blitt sluppet. Topic som tar for seg alt negativt blir steng av moderatorer for å trolle. Men alle vet sannheten at Funcom prøver å begrense all den negative trenden som nå er rundt spillet.

 

Vel her er det ivertfall ikke noen moderatorer som er betalt for å få Funcom til å se best mulig ut.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ofte slik når folk prøver å spille ett spill i en sjanger de aldri helt har likt.

Jeg synes AoC er helt greit tidsfordriv og bugsa er ikke noe mer enn jeg hadde regna med, og jeg synes at Funcom får for mye pes ifra grinete folk. Beklager hvis jeg fornærma noen men det er nok ett rent faktum at folk har blitt blåst opp av forventninger og forventer ett 100% fullført spill.

Lenke til kommentar

Joda, men nå må det jo sies at alle folk som faktisk spiller dette spillet og som driver å klager daglig på det legger litt for mye i det. Mange Guardians som klager på at de alle får noen "fikser", jeg har aldri sett noe behov for å fikse Guardian fordi det er en class som klarer seg bra med både polearm & skjold + 1H.

Hvis du liker MMO ordentlig, så liker du AoC eod. Hvis ikke, bare slutt med og slutt å fortell oss om hvor jævlig du hadde det. Det er den type personer som irriterer og som blåser opp små feil i spillet til noe mye verre enn det egentlig er. AoC er veldig imponerende og jo lengre du spiller det, jo mer hekta blir du =)

 

EDIT: Alle "Du'ene" i dette eksemplet er ikke ment for enkelt personer på dette forumet. Kun for å demonstrere mitt poeng.

Endret av Luz
Lenke til kommentar
Joda, men nå må det jo sies at alle folk som faktisk spiller dette spillet og som driver å klager daglig på det legger litt for mye i det. Mange Guardians som klager på at de alle får noen "fikser", jeg har aldri sett noe behov for å fikse Guardian fordi det er en class som klarer seg bra med både polearm & skjold + 1H.

Hvis du liker MMO ordentlig, så liker du AoC eod. Hvis ikke, bare slutt med og slutt å fortell oss om hvor jævlig du hadde det. Det er den type personer som irriterer og som blåser opp små feil i spillet til noe mye verre enn det egentlig er. AoC er veldig imponerende og jo lengre du spiller det, jo mer hekta blir du =)

 

Å slå alle over en kamm det går ikke så bra Luz. Men selvf bugs det er det altid i et mmo spill. Uansett om det har vært ute i 2mnd eller 2år...bugs er uengåelig.

 

 

For min del så digger jeg spillet, men digger ikke memmory leaks,group bug,map bug og mobs 30lv lavere en meg som spiser meg opp til frokost...

Lenke til kommentar

Det kan jo rett å slett ha å gjøre med at Funcom egentlig ikke lager spill som fenger massene. Både drømmefall og AO er ganske kjedelige spill spør du meg. At dem kanskje er teknisk bra laget kan godt være....men dem mangler f.eks det blizzard klarte med Warcraft spillene..."Å fenge massene". Masse rart kan sies om amerikanere, men dem klarer gang på gang å lage god underholdning for folk flest. Det enkle kan ofte være det beste, noe jeg tror mange nordmenn av natur nekter å innse. Nordmenn er nok best på å la seg underholde, og ikke selv finne opp det som underholder :)

Lenke til kommentar

Funcom aksjen lever av nyheter. Siden release har det vært lite børsmeldinger og nyheter fra funcom.

At venture selskapet Northzone solgte ut en del var ventet. De er et venture selskap som investerer i prosjekter, og som planlagt trakk de seg ut fra funcom når AoC var sluppet for å omplassere midler i andre prosjekt, og for å ta ut en trygg gevinst.

Et lite eksempel på at Funcom lever på nyheter kan man bla. se fra 30 juni når Funcom kom med en guiding mot Q2 rapporten som kommer 15 august. Da steg aksjen 10 kr på 2 dager...

At både spillet og aksjen blir delvis lagt brakk i sommer tror jeg de fleste hadde spådd.

Lenke til kommentar
Det kan jo rett å slett ha å gjøre med at Funcom egentlig ikke lager spill som fenger massene. Både drømmefall og AO er ganske kjedelige spill spør du meg. At dem kanskje er teknisk bra laget kan godt være....men dem mangler f.eks det blizzard klarte med Warcraft spillene..."Å fenge massene". Masse rart kan sies om amerikanere, men dem klarer gang på gang å lage god underholdning for folk flest. Det enkle kan ofte være det beste, noe jeg tror mange nordmenn av natur nekter å innse. Nordmenn er nok best på å la seg underholde, og ikke selv finne opp det som underholder :)

Grunnen for at Blizzard fikk så mange er jo at hele spillet demmes ser jo ut som en tegneserie, derfor mange millioner under 15år spiller det.

 

Nå er AoC beregnet for de som er 18+, klart man ikke får gode tall med en gang da.

 

Uansett, enig med Luz.

Alle de som klager over alt mulig burde finne seg noe annet å gjøre. Om de ikke liker spillet, synd for dem. Trenger ikke ta vekk gleden for oss som faktisk liker Conan konseptet :)

 

Edit: gamer73: Nå er jo Anarchy Online det beste mmo'et ever da :)

Endret av Merkoen
Lenke til kommentar
Det blir ofte slik når folk prøver å spille ett spill i en sjanger de aldri helt har likt.

 

Hvilken sjanger er det du snakker om?

 

Funcom har på mange måter funnet opp sin egen sjanger. De har blandet sammen Guild Wars og Everquest i en suppe og servert den avkjølt. Resultatet er en slags online RPG hvor interaksjon mellom spillerne er "optional" frem til level 80. Om jeg ikke husker feil så gav de faktisk sjangeren et eget navn også. "Online action RPG" OARPG eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Det blir ofte slik når folk prøver å spille ett spill i en sjanger de aldri helt har likt.

 

Hvilken sjanger er det du snakker om?

 

Funcom har på mange måter funnet opp sin egen sjanger. De har blandet sammen Guild Wars og Everquest i en suppe og servert den avkjølt. Resultatet er en slags online RPG hvor interaksjon mellom spillerne er "optional" frem til level 80. Om jeg ikke husker feil så gav de faktisk sjangeren et eget navn også. "Online action RPG" OARPG eller noe i den duren.

 

Har du enda ikke gitt deg?

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar

Er det ingen her som spilte WoW på release? Det skjedde nøyaktig det samme, forumet ble spammet ned av kunder som "canceller account dersom ikke klasse X blir buffet/nerfet" og mangel på content. Alle MMORPG har startproblemer, det er et fåtall av spillere som klager på forumet i forhold til det totale. Halvparten av de som faktisk cancellerer kommer tilbake før eller siden. Aksjene har trolig mer med at noen har solgt seg ut, og fra nå og utover er det mange hindringer som WOTLK og Warhammer i vente.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Trenger ikke ta vekk gleden for oss som faktisk liker Conan konseptet :)

 

Konseptet er bra det, men utførelsen kunne vært bedre. Spilte selv guardian opp til level 38. Klassen har lite bugs men også litt vel liten dps til tider også. Problemet mitt med spillet var at siden level 35 slet jeg med å finne quests. Og når jeg fant noen måtte jeg løpe i evigheter mellom 3-5 forskjellige soner for å få en 5000xp.

 

Når det er sagt så har jeg bare en pause nå ut sommeren. Har ikke spilt så mye og kan jo hende det har forandret seg til høsten.

 

Til poenget som har med aksjedroppet å gjøre : Antar flere tenker som meg og venter til etter sommeren for å se om det er bedre, men siden det da er færre som betaler har funcom "mistet" mange kunder for nå. Men igjen, hvis warhammer blir bra når det kommer vil jeg tro funcom mister enda flere kunder.

Lenke til kommentar

Har ikke sett noe til mangel på quest's. Jeg er da 51. Quest loggen har vært full siden start og jeg har vært nødt til å slette quester for å få plass til nye. AoC er et topp spill. De fleste er veldig kravstore tydeligvis. Hvis man oppdager en bug så sender du bare en rapport til FC og spiller vider. Kanshe blir den fikset. Spillet har ingen game-breaking bugs heller og er fullt spillbart.

Lenke til kommentar

De fleste som klager på Age of Conan virker som de aldri har spillt ett MMORPG fra release date. Har selv spillt MMO's rundt 10 år nå. Og Age of Conan er et av de bedre produktene fra dag 1. Age of Conan er ikke flere år gamelt. Behandl det som hva det er. Et helt ny MMORPG spill, som vanlig vil ting bli addedt over tid. Spillet blir støre, bugs blir fikset.

Gjør dette rett, og snakk om hvor kvaliteten over spillet om halvannet år. Det er for tidelig å dømme spillet nå.

Lenke til kommentar
Er det ingen her som spilte WoW på release? Det skjedde nøyaktig det samme, forumet ble spammet ned av kunder som "canceller account dersom ikke klasse X blir buffet/nerfet" og mangel på content. Alle MMORPG har startproblemer, det er et fåtall av spillere som klager på forumet i forhold til det totale. Halvparten av de som faktisk cancellerer kommer tilbake før eller siden. Aksjene har trolig mer med at noen har solgt seg ut, og fra nå og utover er det mange hindringer som WOTLK og Warhammer i vente.

 

Iom at vi bor i Europa så er det vel neppe mange som spilte WoW ved release. Jeg og mange jeg kjenner derimot spilte ved US relase og de det var ikke sammenlignbart med AoC.

For de første så brukte man ikke 2 uker på å nå level cap I WoW, en casual spiller kunne bruke opp til 3 måneder+ på å nå cap. 2-3 uker med content vs 3-4 måneder med content, og WoW mangler content sier du? Ellers hadde alle klasser et "mål" etter at de ble 60, de kunne jakte på tier 1 og dette var ikke gjort i en håndvendig mtp at man trengte 10 man for å klare scholomance, stratholm og LBRS. AoC har derimot null content som kan holde på en spiller etter at han har nådd 80. Items har jo tilnærmet null effekt, og hva skal man gjøre i et MMO når man hverken har item grind, faction grind, PvP grind e.l? Skal man slite seg gjennom end game farming for å skaffe seg ubrukelige items?

 

Det er dessuten ikke klasse balanse og bugs som er AoC sitt problem. Spillet har tidenes dårligste crafting og flere andre fundamentale feil som det ikke er mulig å rette på. Når jeg leste det offisielle AoC forumet så var det ikke pga klasse balanse folk kansellerte kontoene sine, det var vel mest pga spillet som helhet ikke klarte å levere.

 

Selv om alle MMORPG har startproblemer så finnes det en smertegrense. AoC har passert denne med mange mil. Ikke blir det noe bedre av at nesten alle negative tråder om spillet blir slettet på det offisielle forumet. Tenker de ikke på hva slags signaler dette sender ut

 

Men alle som ennå spiller AoC og ikke har sett "lyset" er jo i den heldige posisjonen at de snart får lov til å samle powerpoints. Poeng bare for å spille spillet høres jo helt ekstremt ut. Kan umulig feile..

Lenke til kommentar

Det er nå en gang slik at de som ikke liker spillet så godt roper ut fra høyeste fjelltopp, mens de som liker det ikke gir så mye lyd ifra seg der de sitter ved PCen fullt konsentrert med AoC :) Selvfølgelig får dette følger for aksjene, men personlig har jeg fortsatt troa på AoC. Jeg gir dem i alle fall tida til etter sommerferien (september/oktober) til å "polere" spillet :)

Lenke til kommentar
Behandl det som hva det er. Et helt ny MMORPG spill, som vanlig vil ting bli addedt over tid. Spillet blir støre, bugs blir fikset.

Gjør dette rett, og snakk om hvor kvaliteten over spillet om halvannet år. Det er for tidelig å dømme spillet nå.

Jeg mener det blir feil å vurdere spillet ut fra hva det kanskje/trolig blir en eller annen gang i fremtiden, eller evt forvente at folk ikke vil klage på det per i dag fordi det blir bedre om noen måneder. Blir spillet bedre i fremtiden, kan man alltids gi det en ny sjanse og en ny vurdering da, men opplevelsen man har i spillet nå er som den er uavhengig av hva som evt kommer på plass en eller annen gang i fremtiden.

 

At andre MMO-spill også har hatt problemer i starten er sant nok, men det betyr ikke at det er helt greit at AoC også har problemer i starten av den grunn. Det var ikke greit for de andre spillene (folk ble jo misfornøyde da også, og en del av dem klagde sin nød og/eller sluttet å spille), og det er på samme måte ikke greit at AoC har problemer heller

 

Spillet blir forhåpentligvis langt bedre om noen måneder, og i såfall vil det naturligvis bli mindre klaging og syting i diverse forumtråder også. Men inntil ting faktisk blir bedre får man bare tåle at folk sier sin sanne mening om hvordan de opplever spillet mener nå jeg, enten det er snakk om positive eller negative erfaringer.

 

Forøvrig kan det kanskje være en fordel for oss som fortsatt er aktive AoC-spillere at folk klager sin nød i diverse forumtråder på de offisielle AoC-nettsidene, siden det sannsynligvis fører til at FunCom prioriterer feilrettinger/forbedringer langt høyere enn de kanskje ellers ville gjort samt at de får en bedre pekepinn på hva folk er mest misfornøyd med. Er jo ikke akkurat god reklame for Funcom/AoC at forumet er fullt av misfornøyde kommentarer side opp og side ned for å si det sånn. :)

 

Her er forøvrig en relatert artikkel til det denne tråden handler om: Trøbbel for Conan

 

edit: La til litt i første avsnitt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
For de første så brukte man ikke 2 uker på å nå level cap I WoW, en casual spiller kunne bruke opp til 3 måneder+ på å nå cap. 2-3 uker med content vs 3-4 måneder med content, og WoW mangler content sier du? Ellers hadde alle klasser et "mål" etter at de ble 60, de kunne jakte på tier 1 og dette var ikke gjort i en håndvendig mtp at man trengte 10 man for å klare scholomance, stratholm og LBRS. AoC har derimot null content som kan holde på en spiller etter at han har nådd 80. Items har jo tilnærmet null effekt, og hva skal man gjøre i et MMO når man hverken har item grind, faction grind, PvP grind e.l? Skal man slite seg gjennom end game farming for å skaffe seg ubrukelige items?

 

Man kan jo alltids utføre den ofte oversette rollespill delen sammen med guild eller venner. Ser forøvrig ikke for meg at en casual spiller når 80 på 2-3uker i AoC, men tar poenget.

 

Selv om alle MMORPG har startproblemer så finnes det en smertegrense. AoC har passert denne med mange mil. Ikke blir det noe bedre av at nesten alle negative tråder om spillet blir slettet på det offisielle forumet. Tenker de ikke på hva slags signaler dette sender ut.

 

Njah, det står nå fortsatt ganske mange negative tråder på forumene både i den europeiske delen og den amerikanske delen. Sletting av poster går vel mer på "ranting" og litt overivrig munnbruk i noen av disse trådene. Ser ikke ut som funcom har noe imot kritikken når den er noenlunde gjennomtenkt og man faktisk kommer med poenger.

 

 

Men alle som ennå spiller AoC og ikke har sett "lyset" er jo i den heldige posisjonen at de snart får lov til å samle powerpoints. Poeng bare for å spille spillet høres jo helt ekstremt ut. Kan umulig feile..

Blant andre features som også er annonsert så kan nok også denne feile. Men det er jo litt kjekt med slike powerpoints man så og si ikke må gjøre noe for å få da. Men om man vil ha de raskere enn andre må man jobbe litt mer for det, man kan jo faktisk nesten se på det som en "faction grind" :O. Og så kan man forsterke sin karakter med egne powerpoints feats osv. Jeg gleder meg hvertfall til dette opplegget, men håper jo selvsagt på PVP-patchen som ligger litt i lufta nå med tanke på nyeste test-patchnotes.

 

 

Forøvrig skjønner jeg aksjonærene selv, hadde jeg hatt aksjer, så hadde jeg selv solgt disse like etter launch. Siden jeg ser på meg selv som litt erfaren innen MMO-verdenen så vet jeg som alle andre entusiaster at første månedene aldri bringer med seg noe særlig positivt som kunne ha hatt noe effekt på aksjekursen. Klart den toppet på launch, at folk fortsatt holder på aksjene er litt mystisk, men det er vel noen som sitter med trua på at det kan ta en liten sving opp igjen senere da, for Funcoms skyld håper jeg dette er tilfellet hos de fleste aksjonærer(investorer bedre ord?).

 

Får håpe pessimistene ikke har rett når det kommer til hva slags endringer som kan gjøres i spillet, for jeg kjenner meg ofte igjen i mye av det som blir sagt. Men så lenge det er moro å finne ingame så er det hvertfall håp, både for spillet og for Funcoms aksjer :)

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...