Gå til innhold

Heve kjøpet av bil


Anbefalte innlegg

Da har det seg sånn at jeg i forrgie uke kjøpte en bil, en Opel Corsa 95-modell til 11 500kr av en privatperson. Selgeren sa at han solgte bilen såpass billig pga at den var avskiltet og manglet EU-kontroll. Mine foreldre var med og så på bilen i og med at jeg ikke har mye peiling selv. Min onkel som har god peiling ringte til selger og fikk bekreftet at bilen er i god teknisk stand.

 

Vi kjøpte bilen i godt håp om at alt var ok. Vi skreiv kontrakt og igår ble den kjørt på EU-kontroll. Bestilte også nye skilter og omregistrering som til sammen ble 1950,-.

EU-kontrollen kostet 500,-.

 

Jeg fikk telefon fra verkstedet igår om at bilen er langt i fra EU-godkjent. Mekanikeren var hyggelig og fortalte om alle feilene og sa at han også hadde vært ganske snill da han hadde gått gjennom dette. Han fortalte at bilen trengte reprasjoner til omkring 7-8000kr.

Nå har ikke jeg sett lista med alle feilene enda, men mekanikeren fortalte at det var noe rust på ramma(ellernoe) som måtte sveises, og dette så ut som om selger hadde prøvd å skjule.

 

Vi ringte tvert til selger av corsaen og fortalte ståa og at vi ville heve kjøpet. Han var ydmyk og fortalte at dette var ok og at vi skulle få tilbake alle pengene.

Jeg fikk en sms som bekreftet dette.

Idag tikket det inn en ny sms fra selger, ifølge diverse lover så kan ikke vi heve kjøpet. Bilen ble solgt for 1/3 av markedsverdi og kan da ikke anses som et garantiprodukt. Hvis bilen skal returneres betaler han tilbake 9000,- pga port og svie. Potensielle kjøpere er tapt og annonsering. Hvis ikke godtar dette kan vi sende klage til forbrukerrået.

 

Noen forbrukerråd-guruer der ute som har noe råd hva jeg skal gjøre?

Har jeg noen sjans på å få tilbake alle penga?

 

Selgeren sa før vi kjøpte bilen at alt skulle være istand, bortsett fra noen småting (noe vi fikset før EU-kontrollen).

Han sa til og med at bilen kom til å gli rett gjennom EU-kontrollen.

Dette er ikke noe vi har skrftlig såklart.

 

Jeg sitter å leser på forbrukerportalen.no og leser blant annet at "Kjøperen har krav på levering av rett vare". I annonsen og i kontraktet skreiv selger at dette var en 95modell. Når jeg ringte til statens vegvesen før idag for å få litt opplysning ble jeg informert om at dette var en 94modell.

Vil dette hjelpe litt?

 

Setter pris på om noen kommer med litt tips her. Hvis jeg kun får tilbake 9000kr, har jeg tilsammen tapt 4-5000 på dette.

Og ja, jeg vet jeg burde ha sjekka litt mer og kanskje fått litt mer info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av min kunnskap og erfaring:

Dersom du har kjøpt denne bilen for 11 500,- sier det seg selv at bilen er underpriset for å være i god stand. At bilen i tillegg ikke er EU-godkjent sier jo også veldig mye.

Etter pris og informasjon du har gitt, har du egentlig veldig lite å stille opp med etter min mening. Du kan endelig lage en sak av det, men jeg tror ikke du vil bruke penger og ressurser på det. Bruktbilhandel privat er en risikofylt buisness. Å ta bilen med på NAF-test før man kjøper, er noe du har lært deg denne gangen!

 

Hva går frem i kontrakten? Selges bilen "som der er"? Er det en vesentlig feil\mangel som selger ikke har opplyst om? Tja, det med rammen er jo ganske vesentlig, men i og med at bilen ikke var EU-godkjent, går jo på en måte dette under det, og jeg regner med det kom frem i kontrakten at bilen ikke er EU-godkjent.

 

Du kan ringe NAF og spørre dem om hjelp. Et medlemskap der koster ikke mye og da får du juridisk hjelp. Det er etter mitt syn det billigeste alternativet du har nå.

 

Edit: Ser du har endret litt på teksten din. Dersom selger har feilinformert i kontrakten på årsmodell eller kilometerstand, stiller du noe sterkere ja! Det er en veldig vesentlig grunn, som i og for seg er klageverdig nok til å heve kjøpet.

Endret av Reklame
Lenke til kommentar

Bilen er jo såpass underpriset pga. at den ikke var EU-godkjent og at årsavgift ikke betalt. Dette kommer såklart fram i kontrakten. Men vil dette være negativt for min del?

 

Vet du hvilke lover som gjelder og ikke gjelder her?

 

Hvis jeg ikke tar feil så er det vell kun kjøpsloven som skal gjelde i dette tilfelle, og ikke forbrukerkjøpsloven?

 

"

Forbrukarkjøpslova gjeld:

• Når privatpersonar kjøper noko frå ein næringsdrivande (etter 1. juli 2002)

• Når ein privatperson som skal selge noko, bruker ein mellommann (kjøp av bruktbil er eit typisk eksempel)

• Vatnleveransar, kjøp av fordringer eller rettar

 

Kjøpsloven gjeld:

• Kjøp mellom privatpersonar og næringsdrivande som er gjort før 1. juli 2002

• Kjøp mellom to privatpersonar utan bruk av mellommann

• Hvis det er opplyst at mellommannen ikkje er selger og at mellommannen ikkje har ansvar for manglar

"

 

Hverken i annonsen eller i kontrakten så går det fram at bilen selges "som den er".

Selger hadde god greie på bil, og etter min mening lot han vær å fortelle at bilen ikke var i orden. Han sa rett ut at bilen var i god teknisk stand.

 

Ringte biltilsynet nettopp og fortalte historien og at jeg måtte omregistrer bilen på nytt. Damen var veldig hyggelig og behjelpelig og hun trodde også at vi hadde krav på å få penga tilbake. Hun informerte om at det var helt sikkert at dette var en 94modell og at den også var hentet fra utlandet. Dette er noe vi aldri har blitt opplyst om.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg det ligger rikelig informasjon på bordet som kan gi deg rett til å heve kjøpet!

 

-Bilen er impotert

-Bilen er en annnen årsmodell enn opplyst

-Bilen hadde vesentlige feil og\eller mangler som selger ikke har opplyst om

-Selger hevdet muntlig at bilen var i god stand, og muntlig er like bindende som skiftlig. Har du vitner på dette?

 

 

Og ja, det er kjøptsloven som gjelder i privatsalg av bil. Anbefaler deg for fremtiden og bruke en skikkelig kontrakt når du kjøper\selger bil.

 

Du har mest sannsynlig rett på å heve kjøpet for salgsverdien. Men jeg never det igjen, privatsalg av bruktbil er en risikofylt buisness, spesielt når det ikke forekommer dokumentasjon på bilens stand. Jeg er ikke helt inne på lover og regler angående hva som er sagt, men for å snu litt på flisa:

 

"Bilen er ikke EU-godkjent, men i god stand". Her reseverer selger seg for at det finnes feil med bilen, men at den har mye som virker. Et smart trekk av selger.

 

"Kjøttet er smuglet fra Sverige, men smaker godt", om du skjønner tegningen :)

 

Forbrukerrådet, NAF eller andre advokater som kanskje er litt dyre kan hjelpe deg mye i denne saken tror jeg!

Lenke til kommentar

I annonsen står dette:

 

"lettkjørt bil i god teknisk stand. en del nytt bla bremser, eksos++"

 

Fikk nettopp kontrollseddelen fra NAF på døra nå. Det var jo ikke måte på hvor mye feil det er. Altså jeg mener, defekt parkeringslys og ryggelys kunne han jo ha sagt ifra om.

I annonsen skriver selger at det er skiftet eksos, men NAF har påpekt eksoslekkasje.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vitner på dette. Både samboeren min, foreldra mine og søstra mi var med da vi så på bilen. Som nevnt tidligere ringte også min onkel til selger for å høre om det mest tekniske.

 

sagberg: takk for tipset, det er gjort!

Lenke til kommentar
I annonsen står dette:

 

"lettkjørt bil i god teknisk stand. en del nytt bla bremser, eksos++"

 

Fikk nettopp kontrollseddelen fra NAF på døra nå. Det var jo ikke måte på hvor mye feil det er. Altså jeg mener, defekt parkeringslys og ryggelys kunne han jo ha sagt ifra om.

I annonsen skriver selger at det er skiftet eksos, men NAF har påpekt eksoslekkasje.

 

At en 13 år gammel bil har noe småplukk må man desverre regne med. Det gir som oftest ikke noen muligheter for heving av kjøp. Men jeg må bare spørre deg; hvilken bil forventet du deg egentlig, når du kjøper en 13 år gammel bil som ikke er EU-godkjent til drøye 10 lapper?

Lenke til kommentar
At en 13 år gammel bil har noe småplukk må man desverre regne med. Det gir som oftest ikke noen muligheter for heving av kjøp. Men jeg må bare spørre deg; hvilken bil forventet du deg egentlig, når du kjøper en 13 år gammel bil som ikke er EU-godkjent til drøye 10 lapper?

Poenget er ikke hva kjøper regnet med, men hva selger sa/ikke sa...

Lenke til kommentar

Vi hadde regnet med å få en bil som ble EU-godkjent uten vesentlige mangler, slik det ble sagt. Noen småfeiler kunne vi såklart ha overlevd. Men vi hadde ikke sett for oss en reprasjon til 7-8000. Noen skjønnhetsfeil hadde vi regnet med. Og skjønnhetsfeil hadde jo bilen mer enn nok av også. Men dette brydde vi oss ikke noe om, vi var ute etter en bil vi kunne få på veien.

 

I ettertid så har vi jo såklart innsett at det vell var en litt drøy billig pris.

Kanskje vi var litt for ivrige, men gjort er gjort. Nå skal jeg ha penga mine for å kjøpe ny bil, en litt nyere og dyrere som vi er sikre på:)

Lenke til kommentar

Det er jo snakk om en 94-modell i bra stand til 19500,-

Det er ikke nødvendigvis noen upris, iallefall i mine øyne, om bilen ser bra ut ellers, noe jeg regner med, siden du kjøpte den etter visning.

Du sier ikke noe om utstyret og i hvilken stand den faktisk er, pluss hva du har fått påpekt, noe som ville kicket inn de bilsakkyndige her på forumet, som kanskje har kommet med litt kommentarer på prisen.

 

 

Det stod en artikkel om dette i en større norsk nettavis senest i dag, men husker ikke hvilken. Der har du nok funnet svaret du leter etter.

Lenke til kommentar
Det er jo snakk om en 94-modell i bra stand til 19500,-

Det er ikke nødvendigvis noen upris, iallefall i mine øyne, om bilen ser bra ut ellers, noe jeg regner med, siden du kjøpte den etter visning.

Du sier ikke noe om utstyret og i hvilken stand den faktisk er, pluss hva du har fått påpekt, noe som ville kicket inn de bilsakkyndige her på forumet, som kanskje har kommet med litt kommentarer på prisen.

 

 

Det stod en artikkel om dette i en større norsk nettavis senest i dag, men husker ikke hvilken. Der har du nok funnet svaret du leter etter.

 

20 000 er kanskje en grei pris for denne bilen, men ikke 10 000 som han betalte.

Lenke til kommentar

Alle som har hatt minst 10 gamle biler vet at det er fullstendig Bingo med EU-kontroll så ingen selger kan si at en bil går glatt igjennom på forhånd. Jeg har fulgt med på kontrollen mange ganger og det er stor forskjell på tidsbruk , hvor nøye de kontrollerer , hva som faktisk blir kontrollert og metoder som blir brukt.

Lenke til kommentar

Den SMS fra selger før han ombestemte seg kan du bare si at du oppfatter som kvittering på gjeld tilsvarende dine utlegg. En primitiv type som han som har solgt deg bilen må føle at det lønner seg å ta tilbake bilen, det må virke som den minst problematiske løsningen for selger, og du må jobbe hardt for å få til det.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
20 000 er kanskje en grei pris for denne bilen, men ikke 10 000 som han betalte.

 

Kjøpspris pluss antatt pris for å sette den i stand fra mekanikker. Derfor mener jeg ikke det er noen veldig dårlig pris til sammen. Spørsmålet er hvor omfattende rustskadene er, og om bilen har vært skadd noen gang.

Lenke til kommentar
20 000 er kanskje en grei pris for denne bilen, men ikke 10 000 som han betalte.

 

Kjøpspris pluss antatt pris for å sette den i stand fra mekanikker. Derfor mener jeg ikke det er noen veldig dårlig pris til sammen. Spørsmålet er hvor omfattende rustskadene er, og om bilen har vært skadd noen gang.

 

Kanskje den er verdt vrakpant. dette er en bil til 15 tusen ferdig prutet tror jeg. 2 år nyere. http://avis2.rubrikk.no/annonser.Opel_Cors...rchitem=9871390

Endret av enim2
Lenke til kommentar
I annonsen står dette:

 

"lettkjørt bil i god teknisk stand. en del nytt bla bremser, eksos++"

 

Fikk nettopp kontrollseddelen fra NAF på døra nå. Det var jo ikke måte på hvor mye feil det er. Altså jeg mener, defekt parkeringslys og ryggelys kunne han jo ha sagt ifra om.

I annonsen skriver selger at det er skiftet eksos, men NAF har påpekt eksoslekkasje.

 

Man trenger ikke være mekaniker for å kontrollere lys før kjøp. Så det kan man på ingen måte komme i etterkant å klage på. Dersom du ikke kontrollerer det, er du nok nødt i ettertid til å ta det på egen kappe.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting klart angående årsmodell.

 

En bil registrert i 94 kan allikevel være 95-mod.

Dette har noe med at produksjonen av neste års modeller begynner i sommerhalvåret. Aner ikke hvorfor det er sånn, men dette er en "regel" jeg tror alle bilfabrikantene har, eller ihvertfall alle de jeg har erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...