Gå til innhold

Leverer røde tall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD må forstå at, lave priser + elendig ytelse, er ikke alltid bra.

Folk betaler gjerne 500kr mer for noe bedre.

Skjønner ikke hva som er så "elendig" med ytelsen til Phenom 9850, etter hva jeg har forstått er dette en konkurransedyktig mid-range quad?

Er vel heller folk som sitter igjen med inntrykket av at Nvidia og Intel ligger så langt foran. På skjermkortfronten er det jo nå faktisk AMD som "leder", og de konkurrerer også bra på low- og mid-range cpu.

Du har nok et gyldig poeng her. "Markeds"inntrykket av at Intel er overlegen har en stor effekt. Phenom 9850 er priset identisk med Q6600 og ytelsesforskjellene er ikke store, selv om Q6600 er det lille hakket foran. Men Phenom klokker dårligere og er klart varmere (selv om totalen med HK ikke blir særlig ulik)

Når det gjelder skjermkort er jeg klart enig når vi ser pris/ytelse.

Hva er det egentlig folk syter om at AMD er så dårlig? AMD sine dual core er akkurat like gode some Intel sine på lik frekvens når vi bare ser på ytelse (ikke varmeutvikling, energieffektivitet etc). Hestehode Intel har forran AMD er kanskje målbar, men ikke merkbar.

Hadde du skrevet pris/ytelse skulle jeg gitt deg delvis rett. Intel sine CPU-er yter nok merkbart bedre på samme klokkefrekvens. Faktisk 35 - 40 % om vi sammenligner E8500 og X2 6400+ over en 20 - 30 ulike applikasjoner. Og så store forskjeller er faktisk merkbare. Så det er tydelig at du har sovet litt i timen.

Også mellom E7200 og X2 6000+ (som er priset omtrent likt) er det en forskjell på 10 - 15 % i E7200 sin favør. Nå er 10 % mer det som de fleste av oss ikke merker, men det er klart at brukes 15 - 20 % kortere tid på å rendre en film, har det faktisk betydning.

På mange måter oppsummerer sammenligningen mellom E7200 og X2 6000+ (Vi kunne også tatt med Phenom X3 og Quad i bildet). Også når vi flytter oss ned i mid og low-range har Intel tatt opp konkurransen når det gjelder pris/ytelse (og vinner tildels). Ikke minst fordi HK med Intel brikkesett selges til en meget lav pris. Eneste AMD har som en fordel her er 780G brikkesettet sitt.

Lenke til kommentar
Håper de klarer seg.

Det høres ut som du håper det uten å ville blande deg borti AMD i mellomtida. Saken er at AMD klarer seg ikke uten at vi kunder bruker penger på de. Det er på en måte opp til oss at de klarer seg.

AMD må forstå at, lave priser + elendig ytelse, er ikke alltid bra. Folk betaler gjerne 500kr mer for noe bedre.

Ytelsen er ikke elendig, men ikke fult så bra som intels beste prosessorer. De har fortsatt mange gode kjøp i de prisklassene det er mest penger å hente (lavpris). Ulempen for AMD er at det ikke hjelper så godt på gjennomsnittlig pris. De skal jo dekke utgiftene sine også og da bør den gjennomsnittlige prisen være høy.

Hvis AMD går under håper jeg ATI klarer å holde hodet over vannet.
ATI er eid av AMD. Går AMD dukken så går ATI også dukken. Dvs. ingen av de går dukken fullstendig. I verst tenkelige utfall blir de kjøpt opp for en slikk og ingenting mens produktene blir videreført.
Lenke til kommentar
Håper de klarer seg.

Det høres ut som du håper det uten å ville blande deg borti AMD i mellomtida. Saken er at AMD klarer seg ikke uten at vi kunder bruker penger på de. Det er på en måte opp til oss at de klarer seg.

Hah, her tar du skammelig feil. De to siste hovedkortene jeg har kjøpt er for AMD CPU, tre siste skjermkort er ATI/AMD og to siste prosessorer (unntatt den aller nyeste) er AMD. Så ikke kom her. :)

Kjøper gjerne mer AMD jeg. Men jeg er alltid ute etter lavt strømforbruk / lav temperatur, så varmeovn-Phenom går nok ikke for min del.

PS: I så måte er jeg litt skuffet over 4870, som blir veldig varmt. Dette er jo et "kjent problem" forsåvidt, og jeg håper det hjelper med en bedre kjøler som er på vei i posten.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
AMD må forstå at, lave priser + elendig ytelse, er ikke alltid bra.

Folk betaler gjerne 500kr mer for noe bedre.

Skjønner ikke hva som er så "elendig" med ytelsen til Phenom 9850, etter hva jeg har forstått er dette en konkurransedyktig mid-range quad?

Er vel heller folk som sitter igjen med inntrykket av at Nvidia og Intel ligger så langt foran. På skjermkortfronten er det jo nå faktisk AMD som "leder", og de konkurrerer også bra på low- og mid-range cpu.

Du har nok et gyldig poeng her. "Markeds"inntrykket av at Intel er overlegen har en stor effekt. Phenom 9850 er priset identisk med Q6600 og ytelsesforskjellene er ikke store, selv om Q6600 er det lille hakket foran. Men Phenom klokker dårligere og er klart varmere (selv om totalen med HK ikke blir særlig ulik)

Når det gjelder skjermkort er jeg klart enig når vi ser pris/ytelse.

La oss ta en titt på virkeligheten:

Q6600, Offisielle release date: 23. november 2006, Virkelige release date: Jan. 2007

P9850, Offisielle release date: 2. april 2008, Virkelig release date: Nov. 2007

Please gutter, Det er mer enn "9 månender." Man kan ikke sammelikne noe som er 9 måneder sent.

lave priser + elendig ytelse + 9 måneder sent, er ikke bra. :wee:

Q9300, Offisielle release date: 25. februar 2008

AMD må forstå at, lave priser + elendig ytelse, er ikke alltid bra. Folk betaler gjerne 500kr mer for noe bedre.

Ytelsen er ikke elendig, men ikke fult så bra som intels beste prosessorer. De har fortsatt mange gode kjøp i de prisklassene det er mest penger å hente (lavpris). Ulempen for AMD er at det ikke hjelper så godt på gjennomsnittlig pris. De skal jo dekke utgiftene sine også og da bør den gjennomsnittlige prisen være høy.

Et annet problemet med AMD, er at deres produkter, kommer alt for sent.

Da blir folk lei...

Apple vil ikke har fått en Iphone suksess, hvis den virkelige lanseringen kommer 9 månender etter...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvis AMD går under håper jeg ATI klarer å holde hodet over vannet.
ATI er eid av AMD. Går AMD dukken så går ATI også dukken. Dvs. ingen av de går dukken fullstendig. I verst tenkelige utfall blir de kjøpt opp for en slikk og ingenting mens produktene blir videreført.

Jeg er ikke så sikker på at det er så enkelt, dersom noen med den rette kapitalen var interessert i å konkurrere mot Intel på x86 CPUer, ville de nok allerede vært i ringen. Det nytter ikke bare å kjøpe opp AMD, man skal også tjene penger. Da man man enten investere massivt eller kutte bort det meste av utgifter, evnt noe midt i mellom, dvs både gigantinvesteringer og store kutt. Det AMD helt klart trenger er større markedsandeler(eller hvertfall høyere salg).

Lenke til kommentar

Faller AMD-aksjen langt nok så er det sikkert mange firmaer som er interesserte i et oppkjøp. AMD eier verdifulle fabrikker, patenter og avtaler som kan brukes til mer enn bare produksjon av prosessorer og grafikkbrikker selv om det sikkert vil forbli en del av fareutvalget etter et oppkjøp også. Mulige oppkjøpere kan være Samsung eller Via.

Lenke til kommentar
La oss ta en titt på virkeligheten:

Q6600, Offisielle release date: 23. november 2006, Virkelige release date: Jan. 2007

P9850, Offisielle release date: 2. april 2008, Virkelig release date: Nov. 2007

Please gutter, Det er mer enn "9 månender." Man kan ikke sammelikne noe som er 9 måneder sent.

Man må selvsagt sammenligne prosessorer som er på markedet i dag og er i samme prisklasse, så sammenligningen er absolutt gyldig. Skal jeg kjøpe meg en prosessor i dag gir jeg f i når den kom på markedet, det er ikke det som er viktig.

Lenke til kommentar

har sjøl konvertert til intel, men har fortsatt håpet om at amd skal overleve og begynne å levere bra cpua igjen. Seff e dei bra på mid og low range ift pris, men varmen og effektsuget er et problem...

en gang amd-fan, alltid amd-fan :) may the best survive

Lenke til kommentar
Har AMD levert grønne tall de siste årene???

De har vel det, de gikk vel i pluss til de kjøpte opp ATI? Jeg er ingen økonom, men det må da være ett problem at de nå går 1.5mrd i minus, kan aldri huske å ha sett tilsvarende positive resultater.

Dvs det positive oppi det hele mp jo være at de faktisk har større markedsandeler enn for ett år siden i samme kvartal, selvom det rent økonomisk hjelper dem lite.. Dog kan det gjøre det enklere mot investorer. AMD må bare finne en måte å få kundene til å kjøpe produktene som de tjener mest på, trekjerner er vel muligens ett produkt som ellers ville vært søppel. Inntrykket mitt er at AMD CPUer fremdeles blir levert i de aller billigste PCene etc og ikke i high-end segmentet hvor de vel kan tjene litt mer penger pr enhet.. Dog klarer AMD å markedsføre seg litt bedre OG få denne integrerte GPU/CPU løsningen til å bli bra, da tror jeg de kan klare å posisjonere seg bedre i både det ene og det andre markedet. Det er vel ingen spesiell grunn til at en slik integrert løsning ikke skal kunne bli kjapp nok for de fleste...?

Lenke til kommentar

Ett lite tillegg, når jeg sier high-end, mener jeg ikke high-end som i gaming PCer, men PCer for bedriftsmarkedet og kanskje den mer krevende delen av dette markedet. Jeg ser i bedriftene jeg har vært ansatt i, type bedrifter med 10000+ ansatte de siste årene er at det er langt mellom AMD maskiner. På kontoret mitt akkurat nå har jeg faktisk en Linux maskin med Opteron CPU, men de nyere maskinene og windows PCen min på kontoret her har Xeon CPUer. Og for annet kontorpersonell(ikke teknisk) blir de levert med Core Duo CPUer.

Poenget mitt er ikke annet enn at det er inn i dette markedet AMD bør komme seg inn i og ikke inn i billig PCer som salges for noen få hundre Dollar i Kina. Markedsandeler blir litt relativt i denne sammenhengen dersom man faktisk ikke snakker om samme marked, det blir omtrent som å sammenlikne markedsandelene til Rolls Royce og Toyota, da vil man kanskje se mer på segmentene i markedet...

Lenke til kommentar
Endel av gigantunderskuddet til AMD vil dekkes opp gjennom salg av fabrikkutstyr for cirka 190 millioner dollar, men det er ikke nok. Dermed må AMD ty til masseoppsigelser, og de forteller at hver tiende stilling skal kuttes før året er omme.

Oppsigelsesrunden skal allerede være i gang, og AMD vil regnskapsføre en kostnad på 32 millioner dollar i forbindelse med oppsigelsene.

http://www.digi.no/php/art.php?id=779532

Kutte 10% av de ansatte er ikke bra...

Lenke til kommentar
Endel av gigantunderskuddet til AMD vil dekkes opp gjennom salg av fabrikkutstyr for cirka 190 millioner dollar, men det er ikke nok. Dermed må AMD ty til masseoppsigelser, og de forteller at hver tiende stilling skal kuttes før året er omme.

Oppsigelsesrunden skal allerede være i gang, og AMD vil regnskapsføre en kostnad på 32 millioner dollar i forbindelse med oppsigelsene.

Det er ikke bra for de som mister jobben, men jeg mener det er bra for AMD. Man må ta grep når man taper så mye penger.

Lenke til kommentar

Det er ikke bra for de som mister jobben, men jeg mener det er bra for AMD. Man må ta grep når man taper så mye penger.

Å kutte i ansatte kan jo være positivt, dvs dersom de har mye daukjøtt på lasset, dvs mye dyr ledelse, administrasjon etc som ikke gjør jobben bra nok. Dersom de kutter for mye i forskning og utvikling kan de nok fort ende med å skyte seg selv i foten. Dilemmaet for AMD er jo at de ikke ønsker å bli mindre, men større og at de har en konkurrent som de har ett stort behov for å ta igjen rent teknologisk.. Jeg krysser fingrene og håper de kutter på riktige plasser og ikke kvitter seg med folk de faktisk har brukt for i "kampen" mot Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...