RandiA Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Linum Perenne – Blålin, er en fin representant for sommeren. Mulig jeg burde hatt litt mer i fokus, men selv om jeg brukte stativ, var det ikke til å unngå at den lille, sarte linblomsten skalv litt i sommerbrisen. Vil gjerne ha kommentarer, råd om fokusering og cropping. 1/250, f/5, 60mm, ISO 100 Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg kunne tenkt meg litt mer av blomsten i fokus. Hiusk at du kan nok gå opp til ISO 400 uten at det blir for mye støy. Da kunne du gått opp til f/8, og hatt en lukker tid på rundt 1/200s. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Takk, Tom...at jeg glemte det. Hadde med hensikt ISO så lavt da jeg tenkte det var veldig lyst ute nå. RandiA Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Ville nok blendet ned noen hakk og ikke fått de tingene i midten utbrente. Mindre blender gir, som nevnt, større fokus "flate". Croppen synes jeg er grei, blomster gjør seg godt når de er midtstilte. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Alltid vanskelig å vite hvor mye dybdeskarphet man "bør" ha i ett blomsterbilde. Tok to selv før i dag, ett med stor blender, og ett med minste blender mulig bare for å teste (var lite differaksjon som slo inn på F/51 faktisk!) På bildet her synes jeg derimot du har akkuratt passe dybdeskarphet, men det er jo bare min subjektive mening Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Iris Germanica Meadow Court Her har jeg da fått mer i fokus med mindre blenderåpning, og da må man ta med på kjøpet en urolig bakgrunn som kommer mer tydelig frem 1/4, f/11, 60mm, ISO 400 Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Du begynner å få et stort arkiv med blomster nå, Randi. Og dette er ikke verst. Det er faktisk komposisjon å lese her, og selv om bakgrunnen er støyende så er det ikke altfor mye. Men har du noengang vurdert å bruke en falsk bakgrunn. Det kunne vært veldig tøft når bildene vises som serie? Eller er det et viktig poeng for deg at de vises i sitt rette miljø? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Eller er det et viktig poeng for deg at de vises i sitt rette miljø? Har nok helst hatt tanke for plantene i sitt naturlige miljø...men det er klart det kan være en idé å vise de på en nøytral bakgrunn for en staudebok eller plakat osv. Har foreløpig hatt bildene i mine "lister" og på hagesidene mine. Og vil sikkert lage en fotobok på de også. Det er egentlig mye annet jeg kan tenke meg å fotografere. Men benytter anledningen nå med planter når sesongen er der. RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det er bra, Randi. Jeg har stor respekt for det å fordype seg i en genre i tillegg til at man av og til tar andre bilder. I hvertfall i lange perioder. På den måten blir du raskere flink og mer kritisk fordi du får mer å velge mellom. Og fordi ganske mange er mulige å ta om igjen for å få dem perfekte, spesielt i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Takk for oppmuntrende motivasjon PMnormal...enig i det ja at det er greit å ha en gruppe hovedmotiv som man øver og fokuserer mest på, og varierer litt med andre "bi"-motiv i tillegg. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå