Gå til innhold

BK: Blålin i sommerbris, hvor mye fokus skal man gå for?

Anbefalte innlegg

Linum Perenne – Blålin, er en fin representant for sommeren. Mulig jeg burde hatt litt mer i fokus, men selv om jeg brukte stativ, var det ikke til å unngå at den lille, sarte linblomsten skalv litt i sommerbrisen. Vil gjerne ha kommentarer, råd om fokusering og cropping.

post-92574-1215775961_thumb.jpg

1/250, f/5, 60mm, ISO 100

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid vanskelig å vite hvor mye dybdeskarphet man "bør" ha i ett blomsterbilde.

Tok to selv før i dag, ett med stor blender, og ett med minste blender mulig bare for å teste (var lite differaksjon som slo inn på F/51 faktisk!)

A_rainy_day_6_by_sn0dig.jpg

A_rainy_day_7_by_sn0dig.jpg

På bildet her synes jeg derimot du har akkuratt passe dybdeskarphet, men det er jo bare min subjektive mening :)

Lenke til kommentar

Iris Germanica Meadow Court

Her har jeg da fått mer i fokus med mindre blenderåpning, og da må man ta med på kjøpet en urolig bakgrunn som kommer mer tydelig frem

post-92574-1215813124_thumb.jpg

1/4, f/11, 60mm, ISO 400

Canon EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

Du begynner å få et stort arkiv med blomster nå, Randi. Og dette er ikke verst. Det er faktisk komposisjon å lese her, og selv om bakgrunnen er støyende så er det ikke altfor mye.

Men har du noengang vurdert å bruke en falsk bakgrunn. Det kunne vært veldig tøft når bildene vises som serie? Eller er det et viktig poeng for deg at de vises i sitt rette miljø?

Lenke til kommentar
Eller er det et viktig poeng for deg at de vises i sitt rette miljø?

Har nok helst hatt tanke for plantene i sitt naturlige miljø...men det er klart det kan være en idé å vise de på en nøytral bakgrunn for en staudebok eller plakat osv. Har foreløpig hatt bildene i mine "lister" og på hagesidene mine. Og vil sikkert lage en fotobok på de også.

Det er egentlig mye annet jeg kan tenke meg å fotografere. Men benytter anledningen nå med planter når sesongen er der. :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Det er bra, Randi. Jeg har stor respekt for det å fordype seg i en genre i tillegg til at man av og til tar andre bilder. I hvertfall i lange perioder. På den måten blir du raskere flink og mer kritisk fordi du får mer å velge mellom. Og fordi ganske mange er mulige å ta om igjen for å få dem perfekte, spesielt i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...