Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Filmklipp på nett, som jeg er med i.

Joney

Anbefalte innlegg

Hei, Deltok på UKM08 fylkesfinalen for Vestfold og i den forbindelse ble hele opplegget filmet av TV-Vestfold.

Filmklippene av hver deltager er pubilisert på nettet, samt det har blitt sendt et par ganer på TV.

Nå ligger de på VF24.no ute for stream og da jeg så det tenkte jeg at det hadde vært kult å ha klippet av at vi spiller (bandet og jeg altså) uten å måtte streame det fra nettet. Saken er det er copyright på filmen så jeg har ikke lastet den ned fra streamen, men jeg sendte en mail til redaksjonen og spurte om det var mulig for meg å få dette klippet. Da var svaret:

Hei, takk for tilbakemelding.

Vi gir eller selger dessverre ikke klipp. De vil derimot ligge på våre nettsider i all overskuelig fremtid.

Mvh

----

----

----

Da lurer jeg på en ting. Ettersom det faktisk er meg som er filmet, og filmen blant annet er brukt på TV, burde ikke jeg nesten ha rett til å ha den selv også?

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst vil jeg presisere at jeg ikke har noe mer erfaring enn egenlæring og undervisning i juss på skolen.

Ettersom jeg har forstått det, så kan ikke noen publisere et medium med deg i sentrum uten samtykke, så lenge du er en betydelig del av bildet eller hva det nå måtte være. (Nå vet jeg ikke om du har signert noen avtale e.l.) Så, du kan jo kanskje stå på dette og få det fjernet, eller i det minste få din egen kopi.

Lenke til kommentar
Det er feil. Dersom det har "aktuell og allmenn interesse", "personen er mindre viktig enn hovedinnholdet", osv... trenger man ikke samtykke.

(Åndsverkslovens §45c)

Men, slik jeg forsto det, så hadde de filmet enkeltpersoner? Mulig jeg bare var trøtt i natt :p

Lenke til kommentar
Det er feil. Dersom det har "aktuell og allmenn interesse", "personen er mindre viktig enn hovedinnholdet", osv... trenger man ikke samtykke.

(Åndsverkslovens §45c)

Men, slik jeg forsto det, så hadde de filmet enkeltpersoner? Mulig jeg bare var trøtt i natt :p

igjen snakker vi "aktuell og allmenn interesse"

Lenke til kommentar

Om de har lov til å vise hele sangen uten deres tillatelse tviler jeg på. Det har selvsagt allmenn interesse, men på den andre siden er fremføringen av den deres åndsverk. Det er ikke uten grunn at f.eks. NRK aldri viser hele sanger fra konserter med større stjerner.

Om de derimot har lov til å gjøre opptaket ut fra allmenninteresse, vil det være TV-selskapet som har rettighetene til det, og dere kan ikke forlange å få bruke det uten TV-selskapets tillatelse.

Uansett kan opptaket også sees via denne URLen...: http://88.87.34.68/out/storage-no.vf24.net.../3089/wm_56.wmv

Lenke til kommentar
Om de har lov til å vise hele sangen uten deres tillatelse tviler jeg på. Det har selvsagt allmenn interesse, men på den andre siden er fremføringen av den deres åndsverk. Det er ikke uten grunn at f.eks. NRK aldri viser hele sanger fra konserter med større stjerner.

Om de derimot har lov til å gjøre opptaket ut fra allmenninteresse, vil det være TV-selskapet som har rettighetene til det, og dere kan ikke forlange å få bruke det uten TV-selskapets tillatelse.

Uansett kan opptaket også sees via denne URLen...: http://88.87.34.68/out/storage-no.vf24.net.../3089/wm_56.wmv

Nice^^ takker! :whistle: Hvordan kom du frem til den URLen?

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...