Gå til innhold

Edo-ram og andre antikviteter

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Om dere ikke er einteresert, kan dere faktisk bare hoppe ned til spørsmålene med en gang, vet du noe om edo ram skal det ikke vere så vanskelig.

Var på mammas job å hentet meg en del gammel datautstyr å leke med mes jeg venter på nytt hovedkort til god pc en. Tok da med meg 2 datamaskiner, med 2 forksjellige hovedkort. Ene hadde ikke ram, mens det andre hadde 2 brikker. Det sistnevnte er et intel hovedkort, begge socket A. Det var 4 slike ram plasser som jeg tror er edo ram(aldri sett det før), og en som så ut som sdram brikke. De 2 øverste var tatt med hver sin brikke. Å starte opp gik fint, og aida32 sa at det var edo ram, og 32Mb 15Mb tilsammen. Så var jeg så dum å ta ut den øverste brikken for å se om den passet i det andre hovedkortet(sis ett eller annet). Desverre var det ikke så lett å få den i igjenn. Tror jeg klarte det til lsutt, men da ville ikke dataen starte opp. Så flyttet jeg begge brikkene ned til de 2 nederste plassene, ville ikke da heller starte opp. Så da lurer jeg på en del ting om edo ram

1)Hørt at de må stå i par, er dette korekt eller kan jeg prøve med bare en for å se om det er en av de som er ødelagt.

2)Er det slik at de må stå i en spesiell rekkefølge i ram slottene, altså de 2 øverste plassene først, så de 2 nederste.

3)Har det noe å si hvilken vei de går in? Med sd og ddr ram går de bare inn en vei, mens her er det hakket på mitten liksom så man kan snu de 180 grader, samme hvilken vei de går in?

4)Hadde som sagt en sd ram plass også(tror jeg), er det mulig å kjøre både edo ram og sd ram samtidig?

Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.) Ja. FPM og EDO Simm ram må stå i par.

2.) Er ikke sikker, men regner med det. Først 1-2, så 3-4 osv osv. Dette er jo også den mest naturlige måten, siden du må installere ram'en parvis.

3.) Det skal ikke være mulig å sette EDO-ram feil vei. De installeres ved å sette brikkene inni ca 45-60 graders vinkel og så vippe opp til det sier "KLIKK" på hver side. Noen ganger kan det være nokså køddent å få den til å sitte skikkelig på begge sidene, men du må fikle med det til du får det til. Det er eneste måten å gjøre det på.

4.) Nei. Du må ENTEN kjøre bare FPM/EDO SIMM-brikker, eller SDRAM-brikker. Dette kommer av at det er bare en minnekontroller og denne må vite hvor og hvordan signalene skal sendes. Hvis evt. noen av EDO-brikkene og/eller slot'ene har gått i stykker, er jo SDRAM lett og billig å få tak i.

Lenke til kommentar

Grait takker for svar. Fant det egentlig ut med prøving testing. Men nå har jeg opplevd noe av det merkeligste ever. Tok med meg 3 Socket A prossesorer fra mammas job. En Cyrix 6x86l 133Mhz stod i som default. Det var den som kjørte helt i starten, og funket fint. Så nå etter at jeg hadde satt edo rammen tilbake i slot 1-2 og riktig vei(ja fant en grie som gjorde at den bare gikk en vei) og alikavel ikke klarte å boote prøvde jeg med AMD k6 prosessoren. nei, funket ikke. Så prøvde jeg intel 75Mhz, og sannelig den funket. Er muliug det var da jeg prøvde å løfte opp den øvre lederen til batteriet på hovedkortet. Uansett ba hovedkortet meg stille inn ny prosessorhastighet i bios, men når jeg restartet funket den ikke igjenn. Prøvde å starte opp uten noen CPU og så ta i Intelen igjenn. Denne gange løftet jeg også på ene lederen til batereiet. Funket ikke. Men om jeg tok i cyrix CPU, staret opp, slo av og satt i INtel, startet opp, så funket det. Den ga denne gangen ikke beskjed om ny CPU. Men det funker ikke å starte opp igjenn. da må jeg igjenn ta in cyrix,rebote så intel.

Nå finner den heller ikke hardisken, men det er vel et annet problem, sikkert bare en løs ledning eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...