Gå til innhold

Kamerasekk med noe "attåt"


Anbefalte innlegg

Jeg har etter en stund med fotografering funnet ut at det er håpløst tungvindt å ta med kameraet uten noe å ha det i. På bakgrunn av dette har jeg funnet ut at jeg har lyst på en fotosekk, men i tillegg til sekken vil jeg at det skal være litt ekstraplass slik at sekken kan brukes som en normal tursekk. Dette innebærer at sekken må ha plass til en liten jakke og en matpakke. Har etter endel søking funnet fram til etpar alternativer, men først kravene:

 

Fotodelen må ha plass nok til:

Pentax K200d

Pentax 18-55mm (9cm lang)

Tokina 70-210mm (14cm lang)

Kan ha plass til:

(Et ekstra objektiv hvis jeg etter en stund skulle ha behov for det)

 

Tur-delen må ha plass nok til:

En liten jakke

Litt turmat

 

Pris:

Litt flytende, men maks 800?

 

Her er de alternativene jeg har funnet fram til:

Lowepro Orion Trekker II

http://products.lowepro.com/product/Orion-...-II,1989,14.htm

Usikker på størrelsen,men vil jeg få plass til utstyret mitt? (dyr i butikkene i prisguiden, men koster 575kr hos scandinavianphoto)

Lowepro CompuDaypack

http://products.lowepro.com/product/CompuDaypack,1922,16.htm

Tror denne er stor nok, godt valg? Pluss for denne er jo at man kan ta med laptop, ikke at jeg har noe veldig stort behov for det, men det er jo absolutt et pluss.

 

Tamrac Adventure 7

http://www.tamrac.com/5547.htm

Tror denne er stor nok også, men vet ikke helt sikkert. Et stort pluss for denne er jo at den ser ikke ut som en fotosekk i det hele tatt, og man må brekke sekken i to for å få ut kameraet ( =mer tyverisikker)

 

Er det andre alternativer jeg burde se på?

Noen med erfaringer fra en eller flere av disse og kan si hva dere får plass til, får jeg plass til utstyret mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg selv har Adventure 9, som kan ta en laptop i tillegg.

 

Fordelen med Adventure 7, er at rommet over kameradelen er noe større, slik at du faktisk får med nisten og genseren. Vannflaska har du i nettet på siden av bagen.

 

Her er noen erfaringer av bruk.

 

Tom

Har lest endel på cambags.com, problemet er bare at det står bare hvilke objektiv som de bruker, men ikke hvor store disse er. EKS: Han du linker til sier at han har en D50, med 28-200mm, 28-200mm er 2,8inches (ca:8cm), men hva mer: "A couple of other lenses". Får jeg plass til mitt utstyr da, der er helt håløst å vite. (grunnen til at jeg opprettet tråden: :) )

 

Dermed: Er adventure 7 stor nok til mitt utstyr, eller?

 

ThuleAudio: Fastpackserien er også et alternativ, men er ikke sikker på størrelsen, tror jeg må oppmot Fastpack 250, og den koster mer enn de andre samtidig som den har et mer "Hei jeg har en fotosekk med mye utstyr på meg"-preg.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Jeg har Lowepro CompuDaypack

Kjøpte den nettopp for å få med laptop'n da jeg ikke har annen veske til den.

+

Plass til større laptop enn min :!:

Stor plass til bagasje

-

Liten plass til kamera

(setter jeg på 70-300 er det kun plass til et lite objektiv ekstra,

men som sagt, det er plass i rommet over til bl.a fotoutstyr.

Meget bra med små objektiv, da får jeg plass til mange i fotodelen.)

=

Bra kvalitet - ok sekk for mitt formål, men bruker som oftest en liten svipptursekk på småturer og denne på bilturer :devil:

Lenke til kommentar
Dermed: Er adventure 7 stor nok til mitt utstyr, eller?

Det tror jeg bestemt at den er. Det er også en som har plassert en 5D med 24-105mm + 17-40mm + SL 580EX i samme sekk.

 

Tom

Det er nok først og fremst høyden jeg har vært redd for, men etter å ha sett dette bildet ble jeg betrygget:

tamrac_5547_adventure_7_nikon_d50_3.jpg

Altså Adventure 7 er ca 6,3tommer høy i fotodelen = 16cm, det er mer enn nok for telezoomen min.

Og ser man på dette bildet:

tamrac_5547_adventure_7_canon_5d_Guillaume%20_4.jpg

Det er jo helt tydelig at Orion trekker II er minst like stor i fotodelen, så da er nok den stor nok også.

Men er det stativfester på disse sekkene. Kan egentlig ikke se noen slike.

På tamrac sine sider sto dette:

Two lash tabs on the bottoms for carrying a compact tripod (requires additional accessory straps).
Tilbehørs stropper, det må vel kjøpes i tilegg? Hmm.
Lenke til kommentar
Jeg har Lowepro CompuDaypack

Kjøpte den nettopp for å få med laptop'n da jeg ikke har annen veske til den.

+

Plass til større laptop enn min :!:

Stor plass til bagasje

-

Liten plass til kamera

(setter jeg på 70-300 er det kun plass til et lite objektiv ekstra,

men som sagt, det er plass i rommet over til bl.a fotoutstyr.

Meget bra med små objektiv, da får jeg plass til mange i fotodelen.)

=

Bra kvalitet - ok sekk for mitt formål, men bruker som oftest en liten svipptursekk på småturer og denne på bilturer :devil:

Takk for synspunkt

Hva slags kamera har du? Og hvor stor er 70-300mm din? Hvis du setter på en normalzoom (18-55 typisk), er det da stor nok plass til teleobjektivet ditt?

For en stjerne i boka: Kunne du tatt et bilde med: kamerahuset, telezoomen og en normalzoom

 

:)

Lenke til kommentar

post-31719-1215785880_thumb.jpg

Her er det en Nikon D300 med AF 24-85mm og en 50mm (evt. en 35mm) i bunn.

70-300mm står i linseposen sin ved siden av ølboksen i rommet over kamera.

En Dell Lattitude er i pc rommet.

2 til for å forsterke stjerna i boka (tok disse 3 bildene i vinter med coolpix 3500)

 

edit - som du ser er mange skillevegger i fotorommet fjernet,

men med borrelås kan en jo ordne som en vil.

post-31719-1215785914_thumb.jpg

post-31719-1215785925_thumb.jpg

Endret av arela
Lenke til kommentar

 

Her er det en Nikon D300 med AF 24-85mm og en 50mm (evt. en 35mm) i bunn.

70-300mm står i linseposen sin ved siden av ølboksen i rommet over kamera.

En Dell Lattitude er i pc rommet.

2 til for å forsterke stjerna i boka (tok disse 3 bildene i vinter med coolpix 3500)

 

edit - som du ser er mange skillevegger i fotorommet fjernet,

men med borrelås kan en jo ordne som en vil.

 

 

Strålende, stjernen i boka er vel fortjent.

Ser jo ut som det fort fylles opp den plassen ja, men man har jo uansett topp-rommet som man kan bruke, hvis men har tilstrekkelig beskyttelse til objektivet.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Jeg kjøper linseposer til alle objektivene mine jeg.

Det kommer seg på ca kr 90-100 inkl frakt fra Kina - via ebay

Har også endel orginale Nikon poser, men det er håpløst å finne ut hva som passer hva.

F.eks er en 35mm ganske liten, men solblenderen gjør den større.

Lenke til kommentar

Hufse-tufsa: I Clas Olson butikken her solgte de bare fastpack 100, den blir for liten for mitt bruk ihvertfall.

 

Da har jeg vel egentlig fått infoen jeg trengte om CompuDaypack, er det noen som sitter på noe nyttig info om Lowepro Orion trekker II og Tamrac Adventure 7?

 

Finnes det noen grunner til å velge den ene over den andre over den tredje når alle egentlig er store nok? For meg virker det egentlig som nokså identiske sekker med unntak av design.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på F-stop. I motsetning til Lowepro er dette sekker som er laget primært for aktiv sportsbruk med fotoutstyr, i motsetning til mye annet som virker primært laget for å putte fotoutstyr i, med mindre vekt lagt på tekniske detaljer for bruk på ski og turbruk.

 

Sjekk ut på www.fstopgear.com

 

Selv kjøpte jeg akkurat en Tilopa som du finner her: http://fstopgear.com/now/product/product-h...eries/93-tilopa

 

Denne funker det fint å putte en skalljakke oppi, samt en liten nistepakke, selv om du nok bør finne en større modell hvis det er flerdagsturer det dreier seg om. For mer plass, kan du sjekke ut Satori-modellen. Jeg putter per i dag et 30D med batterigrep og L-plate oppi, EF-S 10-22, EF 24-70 f/2.8L, EF 70-200 f/2.8L IS, et sett Kenko mellomringer, 580EX2 blits og kabelutløser oppi kamerablokka, og har fortsatt plass til en 50mm hvis det er ønskelig. Solblenderne putter jeg i det disponible rommet i sekken, og stativ festes i sidestroppene, som også funker fint til å feste ski på, forøvrig er det egnet feste for det foran på sekken også.

 

Vil du ut på tur med mindre plasskrevende utstyr, kan du kjøpe den mindre kamerablokken, noe som gjør at du vil ha mer plass til turutstyr, skal en på lengre fjellturer frister det ikke med all verden til tungt glass. Legg også merke til at du får en gratis kamerablokk ettersendt når den er tilgjengelig og ferdigprodusert senere i sommer i tillegg til den som følger med sekken, da det kan være kjekt med litt mer rom når du skal putte inn fullstørrelseskamera som et 1D eller 3D, sjøl om det går fint med dagens løsning (mange proffer som benytter disse sekkene på skifoto).

 

Av andre alternativ i dette segmentet vil jeg også anbefale deg å ta en titt på Dakine Sequence, som er en sekk som bør være mulig å oppdrive her hjemme.

Endret av perbl
Lenke til kommentar

Begynte å sjekke dollarkursen med en gang jeg så de sekkene der. Er nøyaktig en slik sekk jeg har vært på utkikk etter. At man kan ta ut kamerablokken og bruke den som bag/koffert er bærre lækkert. Hvordan fungerer dette forresten? Sånn i forhold til ryggåpningen? Gjerne bilder hvis du har tid :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på F-stop. I motsetning til Lowepro er dette sekker som er laget primært for aktiv sportsbruk med fotoutstyr, i motsetning til mye annet som virker primært laget for å putte fotoutstyr i, med mindre vekt lagt på tekniske detaljer for bruk på ski og turbruk.

 

Sjekk ut på www.fstopgear.com

 

Selv kjøpte jeg akkurat en Tilopa som du finner her: http://fstopgear.com/now/product/product-h...eries/93-tilopa

 

Denne funker det fint å putte en skalljakke oppi, samt en liten nistepakke, selv om du nok bør finne en større modell hvis det er flerdagsturer det dreier seg om. For mer plass, kan du sjekke ut Satori-modellen. Jeg putter per i dag et 30D med batterigrep og L-plate oppi, EF-S 10-22, EF 24-70 f/2.8L, EF 70-200 f/2.8L IS, et sett Kenko mellomringer, 580EX2 blits og kabelutløser oppi kamerablokka, og har fortsatt plass til en 50mm hvis det er ønskelig. Solblenderne putter jeg i det disponible rommet i sekken, og stativ festes i sidestroppene, som også funker fint til å feste ski på, forøvrig er det egnet feste for det foran på sekken også.

 

Vil du ut på tur med mindre plasskrevende utstyr, kan du kjøpe den mindre kamerablokken, noe som gjør at du vil ha mer plass til turutstyr, skal en på lengre fjellturer frister det ikke med all verden til tungt glass. Legg også merke til at du får en gratis kamerablokk ettersendt når den er tilgjengelig og ferdigprodusert senere i sommer i tillegg til den som følger med sekken, da det kan være kjekt med litt mer rom når du skal putte inn fullstørrelseskamera som et 1D eller 3D, sjøl om det går fint med dagens løsning (mange proffer som benytter disse sekkene på skifoto).

 

Av andre alternativ i dette segmentet vil jeg også anbefale deg å ta en titt på Dakine Sequence, som er en sekk som bør være mulig å oppdrive her hjemme.

 

Takk for et godt utfyllende svar, disse sekkene så virkelig gode ut, så hvis ikke tid eller økonomi hadde vært en begrensningen tror jeg dette hadde vært virkelig gode alternativer. De virket veldig solide og praktiske, men :Disse sekkene ligger nemlig endel over mitt budsjett, og hvis man skal bestille fra utlandet tar det fort etpar uker og det har jeg egentlig ikke tid til da jeg tenkte å få tak i en sekk før ferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...