Gå til innhold

Fullhd hakker, ny prosessor?

Anbefalte innlegg

Jeg lastet ned en litt større 1080P film på 8gb som jeg oppdaget at til tider hakket.

Ser i taskmanager at cpu bruk ligger mellom 80-100% avhengig av hvor mye bevegelse det er i filmen, og det er da cpu bruk når 100% at det hakker.

Regner da med at det er cpu som er flaskehalsen og ikke minne(2gb)/disker(sata2)/skjermkort(8800gtx).

Så da er spørsmålet vil mediaplayer/vnc klare å utnytte quad core eller er det mere ghz jeg trenger?

Har fra før Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz Socket 775, 2MB.

Bør jeg gå for

Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz

eller

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz

Disse to er innenfor det aktuelle prisområdet, samt funker med hovedkortet jeg har nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

coreavc er i mine øyne et must for hdtekoding så kjøp det først. Det er billigere enn ny pc iallefall. Kjører 1080i på min q6600 med 22% load på hver kjerne så din cpu burde holde.

husk at du må ha smpstøtte så det er professional som du trenger, og ser det er en testversjon du kan teste førs. Til mediaspiller bruker jeg mediaplayer classic

Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme båt som trådstarter her. Det jeg har funnet ut er at det er prosessoren som er flaskehalsen her. FullHD i x264 med coreAVC som kodek går greit, men hakker litt når det er mye bevegelse og høy bitrate. Har også forsøkt en full Blu-ray film, og da hakker det noe så voldsomt så det går ikke an å se på det.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic så har jeg blitt fortalt at det beste kjøpet på en ny prosessor som skal bli brukt til HD-dekoding/spilling er en av de dyreste TOkjernerene, f.eks E8400 3.0GHz eller 8500 3.16GHz. Dette for at når man ser på film eller spiller bruker man kun en av kjernene. Correct me if I'm wrong. Man får iallfall veldig mye for pengene for dette. E8500'eren koster kun 1590,- på netshop :)

Lenke til kommentar

Hvis du har et skjermkort som støtter DXVA HD-materiale kan du bruke skjermkortet til å ta seg av dekodingen.

Dette gjelder alle kort fra om med GF8 hos nvidia og fra og med Radeon HD 2x00 (litt usikker).

Last ned Media Player Classic Home Cinema og hak av for følgende innstillinger:

MPCHC.PNG

I tillegg bør du blokkere DirectVobSub under external filters, da dette hindrer det i å fungere.

MPCHC2.PNG

Sistnevnte gjør riktignok at automatisk lasting av undertekster ikke fungerer, men er nødvendig for at DXVA skal fungere.

Du bør også merke deg at dette gjelder kun for AVC (h264) og VC-1.

Lenke til kommentar

external filters i settings er et hett tips i mediaplayer classic. i tillegg kan du sjekke hvilke filtere som er i bruk ved å høyreklikke på videobildet og så se hva som er inne på filters, der burde coreavc stå om det er meningen at det skal være i bruk

Lenke til kommentar
external filters i settings er et hett tips i mediaplayer classic. i tillegg kan du sjekke hvilke filtere som er i bruk ved å høyreklikke på videobildet og så se hva som er inne på filters, der burde coreavc stå om det er meningen at det skal være i bruk

Jess jeg ser at coreavc er i bruk, men fortsatt oppe i 80-100% når det er bevegelse i bildet.

Jeg fulgte tipset til PootieTang og "aktiverte" DXVA, resultatet var at cpu droppet til ~20% men det var konstant hakking i bildet, virker som 8800Gtx kortet mitt hadde problemer med å decode filmen.

Det finnes vel ingen måte å lastdele litt medre mellom cpu og gpu?

Lenke til kommentar

Det er mulig kortet hadde problemer siden de første kortene i GF8-serien (8800GTX, 8800GTS 640/320) ikke støtter PureVideo 2, men det skal jeg ikke si for sikkert.

Det kan jo også være noen andre filtre i bruk som forårsaker det, høreklikk i videofeltet under avspilling og se under filters, det bør kun være MPC video decoder (noe i den duren) og AC3 som er i bruk.

Godt mulig du må blokkere coreAVC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...