Gå til innhold

jeg har et kjempe problem!

NasX

Anbefalte innlegg

Shuttle SN41G2 Barebone PC Socket A nForce2

AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 (for DDR-PC333MHz)

Logitech Cordless Desktop Optical (Norsk) USB/PS2

Asus CD-brenner IDE 48x/24x/52x

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM 8MB

Samsung 19" LCD Syncmaster 191T

Problem

Pc'n slår seg av når jeg gjør noe i windows. f.eks. hvis jeg starter media player eller hva som helst så starter maskinen på nytt.

Har nettopp lagt inn igjen XP på nytt, men ingen forbedring. Før jeg la inn på nytt så kom det bluescreen der det stod f.eks. noe om win32k.sys også at den tømmer det fysiske minnet eller noe slikt.

Den ville av og til ikke starte i det heletatt etter en slik shutdown. Måtte da ta ut kontakten og vente litt.

noen som kan gi meg en oppskrift på hva jeg må gjøre?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk emnefeltet fornuftig.

(nå slipper sirhartge å si det...)

Et forum klarer seg fint uten slike personer som fondus.

Jeg har nok problemer med min PC om jeg ikke også skal bli irritert på slike bemerkninger.

Lenke til kommentar
Bruk emnefeltet fornuftig.

(nå slipper sirhartge å si det...)

Jeg har nok problemer med min PC om jeg ikke også skal bli irritert på slike bemerkninger.

Hvis alle hadde gjort som de ville, og ikke fulgt Retningslinjene, hvordan hadde det da blitt med forumet?

I 1. punkt i Retningslinjene står det at man skal bruke emnefeltet fornuftig.

så da skjønner jeg ikke hvorfor du klager på oss andre når du ikke greier å følge reglene.

Et ordtak lyder slik: "Man skal feie for sin egen dør før man klager på andre". Kanskje du burde tenke litt over den setningen?

Lenke til kommentar

Japp heilt klart at forumet klarer seg uten fondus.

Sånne meldinger er irriterenes og lese.

Unødvendig og smukke inn så stor sigg når du ikkje kjem med noke bedre info.

Vi klarer oss også uten den feite støgge siggen til Nostradamus også.

Svar til NasX

Du kan prøve og legge inn Windows 2000 (ja, win2k er stabilt og eit KJEMPE BRA os. Det har kanskje ikkje så mange fancy farger etc i look'n men det kan moddes til om du ønkser det (eg gjer det ikkje)

Ellerså ville eg ha sjekka at all hardware er rett stabla på plass. Ta ut ram og sett den inn igjen. Sjekk alle kabler er godt i sett. Ta gjerne ut alt igjen og stable det inni på nytt. Ellers kan du sjekke om du har siste biosen inne. Og for og feilsøke litt kan du koble vekk det du ikkje treng... men det eineste du kan koble vekk er vel brennern din.

Overoppheting kan også vere eit probelm. Men det er da merklig at du får installert XP da... for da bruker den jo masse cpu og blir varm. Du kan jo teste og kjøyre cabrole ei stund. (åpent kabinett)

Lenke til kommentar

nei, jeg har bygd den selv, men den kjørte til og begynne med på 1250Hhz men nå går den på 2600+.

Jeg har rett og slett ingen peiling på hva det kan være. Trenger råd.

Når det gjelder fondus så er han sikkert en grei liten gutt, og jeg beklager hvis det betyr veldig mye for deg og jeg skal huske det til neste gang :wink:

Men prøv heller å hjelpe meg med problemet heller enn å basere livet ditt på slike bagateller. Kanskje du bare kan la være å gå inn på slike dårlige formulerte innlegg så sparer du både deg selv og andre for dårlig stemning.

Lenke til kommentar

takk for svaret Cornel.

Ja jeg har tenkt litt på det med å prøve win2000, men jeg har det ikke. Alt det andre du sier har jeg testet.

Jeg syns det er litt rart hvis det er XP som skaper alt dette styret.

Jeg har et lite dilemma: maskinen funker ikke så akkurat nå sitter jeg på UiB og prøver å finne svar og har dermed heller ingen mulighet for å legge inn diverse nye ting.

Kanskje jeg bare skal ringe til komplett på mandag og høre der.

Lenke til kommentar

Og forumet klarer seg fint uten masse jalla tråder med villedene/feil/dumme/dårlig formulerte emnefelt. Dette er det flere grunner til:

1.) DU vil ha løst DITT problem. Da er det viktig for deg om du tiltrekker deg de riktige personene, som sitter inne med den RIKTIGE kunnskapen. Å skrive "Ja til EU" i emnefeltet mens du eeegentlig vil ha hjelp til noe med hovedkortet er rett ut idioti. For det første kan du gå glipp av de personene som faktisk kan løse problemet ditt; de kan jo drite lang marsj i hele EU og siden det virker som om tråden handler om EU, hopper de bare glatt over den. Videre vil du få masse svada og jalla postinger som ikke hjelper deg det spøtt, disse får du uansett, men jo dårligere emnefeelt og post, jo flere. Og OM du får tak i den riktige personen, kan det godt være at han blir irritert om han forventer et tema i tråden, men finner noe helt annet uten sammenheng med emnefeltet. Ikke undervurder hvor sære folk kan være med sånne ting, og det er absolutt i DIN interesse å oppfylle disse personenes "krav". Lever du ikke opp til disse "kravene", så lar dem deg bare seile din egen sjø og svarer heller noen andre.

2.) Du har ikke krav på riktig svar, ikke engang et svar. Ingen her får betalt for å hjelpe deg, så bråkjekke kommentarer vil BARE skade DEG. Du må vise at det er verdt tiden å hjelpe deg. Du må kjempe om oppmerksomheten blant alle de andre som lurer på ting/har problemer. Dermed er det i din interesse å etterkomme så mange "krav" folk måtte ha, for å trekke de riktige personene til denne tråden og håpe de vil svare. Det er kun du som vinner eller taper; it's your call.

3.) Andre slipper å måtte pløye gjennom tråder de TROR kan være interessante, men isteden finner noe greier de enten ikke bryr seg om, eller har peiling på. Da er faren stor for at du får en jalla svar som ikke hjelper deg det spøtt.

4.) Det blir lettere for andre brukere å finne svar på spørsmål som ligner. F.eks kan det være flere som sliter med det samme som deg, og da er det fint om alle svarene her kan brukes av andre.

5.) Det står i reglene.

6.) Det er almenn skikk og bruk å ha saklige emnefelt, saklig informasjon og evt. skikkelige spørsmål i posten.

7.) Er det sååå vanskelig å bare skrive en kort setning som forklarer HVA denne tråden handler om?

Bare bruk denne posten min her som eksempel. Se på alt jeg har skrevet til nå, og INGENTING av det hjelper det det spøtt med de problemene du har akkurat nå. Denne tiden kunne kanskje heller vært brukt på å finne ting som kan hjelpe deg, men istedenfor ble den brukt til å skrive det jeg gjorde.

Men nå over til problemet:

- Har problemet vært hele tiden, også under den forrige installasjonen? F.eks etter bytte av en enhet/installasjon av en driver?

- Bruker du de samme driverene som under den forrige installasjonen? Kanskje prøve noen andre? Noen eldre bare for å ha prøvd? Å gå ned noen % i ytelse er verdt det hvis du dermed får en stabil pc.

- Prøvd å sette bios-settingene tilbake til default? De fleste bios'er jeg har vært borte i har mulighet til å laste inn en del "sure-to-work" settings for maks kompabilitet.

- Hvilke feilmeldinger får du?

- Er det BARE når du er borti MediaPlayer du opplever problemene?

- Er det noen fellestrekk med de forskjellige tingene du gjør rett før maskinen tryner?

- Viser EventViewer noe feil rett før maskinen går ned? F.eks en driver som feiler, program som starter osv ?

Lenke til kommentar

Og forumet klarer seg fint uten masse jalla tråder med villedene/feil/dumme/dårlig formulerte emnefelt. Dette er det flere grunner til:

1.) DU vil ha løst DITT problem. Da er det viktig for deg om du tiltrekker deg de riktige personene, som sitter inne med den RIKTIGE kunnskapen. Å skrive "Ja til EU" i emnefeltet mens du eeegentlig vil ha hjelp til noe med hovedkortet er rett ut idioti. For det første kan du gå glipp av de personene som faktisk kan løse problemet ditt; de kan jo drite lang marsj i hele EU og siden det virker som om tråden handler om EU, hopper de bare glatt over den. Videre vil du få masse svada og jalla postinger som ikke hjelper deg det spøtt, disse får du uansett, men jo dårligere emnefeelt og post, jo flere. Og OM du får tak i den riktige personen, kan det godt være at han blir irritert om han forventer et tema i tråden, men finner noe helt annet uten sammenheng med emnefeltet. Ikke undervurder hvor sære folk kan være med sånne ting, og det er absolutt i DIN interesse å oppfylle disse personenes "krav". Lever du ikke opp til disse "kravene", så lar dem deg bare seile din egen sjø og svarer heller noen andre.

2.) Du har ikke krav på riktig svar, ikke engang et svar. Ingen her får betalt for å hjelpe deg, så bråkjekke kommentarer vil BARE skade DEG. Du må vise at det er verdt tiden å hjelpe deg. Du må kjempe om oppmerksomheten blant alle de andre som lurer på ting/har problemer. Dermed er det i din interesse å etterkomme så mange "krav" folk måtte ha, for å trekke de riktige personene til denne tråden og håpe de vil svare. Det er kun du som vinner eller taper; it's your call.

3.) Andre slipper å måtte pløye gjennom tråder de TROR kan være interessante, men isteden finner noe greier de enten ikke bryr seg om, eller har peiling på. Da er faren stor for at du får en jalla svar som ikke hjelper deg det spøtt.

4.) Det blir lettere for andre brukere å finne svar på spørsmål som ligner. F.eks kan det være flere som sliter med det samme som deg, og da er det fint om alle svarene her kan brukes av andre.

5.) Det står i reglene.

6.) Det er almenn skikk og bruk å ha saklige emnefelt, saklig informasjon og evt. skikkelige spørsmål i posten.

7.) Er det sååå vanskelig å bare skrive en kort setning som forklarer HVA denne tråden handler om?

Bare bruk denne posten min her som eksempel. Se på alt jeg har skrevet til nå, og INGENTING av det hjelper det det spøtt med de problemene du har akkurat nå. Denne tiden kunne kanskje heller vært brukt på å finne ting som kan hjelpe deg, men istedenfor ble den brukt til å skrive det jeg gjorde.

Men nå over til problemet:

- Har problemet vært hele tiden, også under den forrige installasjonen? F.eks etter bytte av en enhet/installasjon av en driver?

- Bruker du de samme driverene som under den forrige installasjonen? Kanskje prøve noen andre? Noen eldre bare for å ha prøvd? Å gå ned noen % i ytelse er verdt det hvis du dermed får en stabil pc.

- Prøvd å sette bios-settingene tilbake til default? De fleste bios'er jeg har vært borte i har mulighet til å laste inn en del "sure-to-work" settings for maks kompabilitet.

- Hvilke feilmeldinger får du?

- Er det BARE når du er borti MediaPlayer du opplever problemene?

- Er det noen fellestrekk med de forskjellige tingene du gjør rett før maskinen tryner?

- Viser EventViewer noe feil rett før maskinen går ned? F.eks en driver som feiler, program som starter osv ?

[EDIT] : økte lesbarheten

Lenke til kommentar

til ufo: Det er fint det, men du bommer kanskje litt her. Greit nok at jeg kunne ha skreve noe annet i emnefeltet, men plasseringen av mitt spørsmål er kanskje ikke feil. Det er godt mulig her er en feil med prosessoren eller andre komonenter, derfor valgte jeg å legge den her.

Over til det virkelige problemet:

Maskinen har vært slik helt fra jeg kjøpte den og installerte på igår.

Den slår seg av uavhengig av hvilket program eller aktivitet jeg åpner eller gjør.

I går kjørte jeg på default setting i bios (1250Mhz) så det er ikke noen grunn til at problemet ligger der. Men hva vet vel jeg. Har aldri vært borti dette før.

Men der er også et problem med skjermdriverne. Det kommer streker bake på desktop'en og jeg får ikke større oppløsning enn 1024.

Ganske sikker på at det skal gå ann å ha større oppløsning enn dette. Men dette er vel feil å snakke om i "Hovedkort, Prosessor og minne" for dere kresne.

Men her er iallefall mange ting jeg ikke har kontroll over på maskinen, og ettersom den slår seg av bare jeg åpner kontrollpanelet så er det litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikkje feil kategori, men det er noken små sjefer her som vil vise seg litt. Desverre nok, det gjer forumet til ein kvalm plass (når man møter på sånne finsefine nerder som må ha ALT på rett plass) .

Noken som har problemer med pc'n... og spørr etter hjelp... også første svaret dei får er at dei forumulerer topic feil. Yikes

UFO = GPP

Og topic "Jeg har et kjempeproblem" under HK, CPU, Minne... oki... det er jo kanskje noke galt med dei 3 tinga der da? for dei er jo ganske sentrale ting i ein pc. Kanskje litt feil kategori, men langt i fra den verste kategorien og poste i.

ChalStye:

Sjekk Power i kontroll panelet... Eg huska eg kryssa av for noke da eg hadde problem med det. Det løyste seg. Huska ikkje heilt kva eg kryssa av for men det var noke med avangsert strømstyring.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikkje feil kategori, men det er noken små sjefer her som vil vise seg litt. Desverre nok, det gjer forumet til ein kvalm plass (når man møter på sånne finsefine nerder som må ha ALT på rett plass) .  

Noken som har problemer med pc'n... og spørr etter hjelp... også første svaret dei får er at dei forumulerer topic feil. Yikes

UFO = GPP

Og topic "Jeg har et kjempeproblem" under HK, CPU, Minne... oki... det er jo kanskje noke galt med dei 3 tinga der da? for dei er jo ganske sentrale ting i ein pc. Kanskje litt feil kategori, men langt i fra den verste kategorien og poste i.

Du er helt utafor. :roll:

Lenke til kommentar

UFO = GPP

Du er helt utafor. :roll:

Helt uenig her! Cornel har rett.

Lenke til kommentar

UFO = GPP

Så alt skal godtaes uten kommentarer? Er du ikke enig at bruken av emnefeltene har sklidd ut skikkelig det siste halve året? Og er det så sinnsykt vanskelig å bare skrive et saklig og beskrivende emnefelt?

Jeg er veldig for den "omformuler og prøvd på nytt". Klart det skal være litt høyde under taket, men ting bør ikke få lov til å skli av gårde. Da kommer "vi" sannsynligvis til å tape folk som sitter inne med mye kunnskaper... og forumet blir mer og mer verdiløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...