amiganostalgia Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg har akkurat fått meg en F1 samsung 1TB disk, som jeg er veldig godt fornøyd med grunnet ett par enkle ting. 100mb/s + overføring, temperatur 5-10 over romtemp., veldig stillegående/ ingen knitring (som maxtor f.eks). Mon tro hvordan denne nye disken blir å oppføre seg. Håper det blir en 1.5tb+ da i F1 serien. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Absolutt på tide med 1,5 TB ja. Kanskje mest for at dette betyr at Spinpoint 1 TB havner under tusenlappen innen kort tid. Forventer 2 TB innen slutten av året (en 5-platers versjon av denne er jo allerede nær). Jeg tror vi ender opp på rundt 5 TB før SSD tar over helt. Endret 13. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Er det høyere datatetthet på denne disken sammenlignet med forrige generasjon? Kan vi med andre ord forvente høyere hastigheter i tilleg til kapasitet? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Ja, 375 GB/plate er tetthetsrekord og overføringshastigheten vil nok dermed være rekordhøy for 7200 rpm-disker, i teorien 13% raskere sammenlignet med Samsung F1-serien. Tipper denne serien greier 70-140 MB/s (min-max), som er på linje med de beste 10,000 rpm SATA-diskene. Endret 13. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvorfor har man ikke sett slike disker før? Man har hatt 1TB-disker med 3 plater lenge, så det har vært null problem å lansere større disker tidligere. Er det en slags "gentleman agreement" mellom harddiskprodusentene at de skal melke markedet før de lanserer større disker? Tar jo lang tid før det kommer større disker, og så kommer samtlige produsenter med nye disker innenfor et relativt lite tidsperspektiv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ja, 375 GB/plate er tetthetsrekord og overføringshastigheten vil nok dermed være rekordhøy for 7200 rpm-disker, i teorien 13% raskere sammenlignet med Samsung F1-serien. Tipper denne serien greier 70-140 MB/s (min-max), som er på linje med de beste 10,000 rpm SATA-diskene. 375/334 = 1,123. Datatettheten skal altså være ca 12% høyere. Dette gjøres både ved å plassere sporene tettere (som ikke øker hastigheten) og ved å plassere dataene tettere i hvert spor (som øker hastigheten). Antagelig kan vi forvente 6% tettere spor og 6% mer data per spor. (1,06*1,06 = ca 1,123) I teorien kan vi dermed forvente ca 6% høyere hastighet. KjellV: Det kan godt hende det er noe sånt ullent i bransjen. Jeg regner med det kommer flere produsenter med 1,5 TB ganske snart. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg er mest spent på prisene på 750GB når denne kommer i august(håper det stemmer). Endret 14. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Noen som har en oversikt over hvor 2.5" er på vei? Kompis av meg skal kjøpe nå senere i høst, og målet da er en lydløs, kald, liten maskin, men likevel med bra ytelse. Ergo 2.5" er midt i blinken skulle jeg tro? edit: Penger er ikke noen hindring, men så langt er vel ikke SSD helt "der" enda. Endret 15. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 amiganostalgia: Siden penger ikke er noen hindring vil jeg si at SSD er midt i blinken for å få en lydløs, kald, liten maskin, men likevel med bra ytelse. F.eks er OCZ Core-serien et svært bra kjøp for tida. Theo343: 250GB koster fra 315 kr 320GB koster fra 360 kr 400GB koster fra 449 kr 500GB koster fra 472 kr 750GB koster fra 675 kr 1000GB koster fra 948 kr 750GB overtar sikkert prisen til 500GB-modellene og legger seg trolig på rundt 500 kr sent i høst. 1TB-modellene kommer snart til å gi mest lagringskapasitet per krone. Selv sikter jeg meg inn på et rundt fint tall. (x * 1TB) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Simen1 : Hvordan er det med stabiliteten til ssd da? Han skal bruke den utelukkende som media center box men muligens også til lan, men jeg mistenker han blir bare å bruke en bærbar da uansett. Han driver med programmering og jeg tenker han er litt skeptisk i forhold til å evt. miste arbeidet sitt. Hm, 128gb ssd til 3500/4000kr? Synes jo nesten jeg og var rimelig. Spørsmål, hva er høyeste plate kapasitet på 2.5" nå? Det er det som er interessant om harddisker iallefall, da tankegangen er minst mulig plater men størst mulig = lite støy, høy ytelse, lav temperatur. OBS: jeg glemte en ting. Han ønsker å kjøre med raid for høyest ytelse, men trenger ikke sikkerhets raid, bare ytelse. Hva vil være best da? Igjen, hvordan funker dette evt. med ssd? Blir det samme opplegg som med harddisker? Endret 15. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Simen1 :Hvordan er det med stabiliteten til ssd da? I fjordårets modeller hadde vistnok laber stabilitet i følge produsenter av bærbare PC-er. (Høy feilprosent). Årets modeller er etter sigende langt bedre og i følge SSD-produsentene selv, langt bedre stabilitet enn harddisker. Han skal bruke den utelukkende som media center box men muligens også til lan, men jeg mistenker han blir bare å bruke en bærbar da uansett. Han driver med programmering og jeg tenker han er litt skeptisk i forhold til å evt. miste arbeidet sitt. Da vil jeg sterkt anbefale BACKUP, uansett om det er snakk om SSD eller harddisk. Spørsmål, hva er høyeste plate kapasitet på 2.5" nå? 167 GB/plate. De sitter i 2,5-tommere med 3 plater og 500 GB kapasitet. Han ønsker å kjøre med raid for høyest ytelse, men trenger ikke sikkerhets raid, bare ytelse. Hva vil være best da? Raid0 med flest mulig SSD-er. NB. Det er viktig å styre unna Intel ICH9/10 fordi Raid0 + disse sørbroene er en dårlig kombinasjon. Det gir dårlig ytelse. Igjen, hvordan funker dette evt. med ssd? Blir det samme opplegg som med harddisker? Ja, bios, OS osv tror det er en helt normal harddisk. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Han skal nok kjøre med amd, 45watt eller så, og kommende nye hovedkort, med sb750, og mest mulig passiv kjøling. Han kommer til å evt, klokke ned cpu/minn/skjermkort til ett sunt niva. Dvs så fremt temperaturen ikke videre synker er det nok. Har lest at raid kontrolleren skal være en del oppdatert i SB750 kontra SB600. Jeg tenker å gjøre mye av det samme i bunn og grunn, dvs har allerede gjort det, men har 3.5" disker. En annen ting, det hadde vært kjekt om m-ATX strømforsyninger kunne vært kriterie under søk/avansert søk i prisguiden.Mao best egnet for mindre pc'er. Han skal kjøre backup via filserver, så den er grei. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Simen1: Men er det noen sørbroer som er bra nok? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Lurer på dette med sørbroer og raid jeg også. Er dessverre lite tester rundtomkring som har med dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Simen1: Men er det noen sørbroer som er bra nok? Jeg vet ikke. Har bare lest om problemet med ICH9 og at ICH10 er nesten identisk med ICH9. Det får meg til å anta at problemet med ICH9 er videreført til ICH10. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Mitt forslag er at det blir tatt med som et punkt i fremtidige tester av hovedkort om det er noen slike hindringer med brikkesett, for det kan være relevant for noen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Simen1: Men er det noen sørbroer som er bra nok? Jeg vet ikke. Har bare lest om problemet med ICH9 og at ICH10 er nesten identisk med ICH9. Det får meg til å anta at problemet med ICH9 er videreført til ICH10. Hmm ikke gøy, jeg planla å kjøpe et P45 kort bla. pga. ny Intel sørbro. Jeg synes Intel har litt mange problemer med brikkesettene sine om dagen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Leser jeg riktig når jeg ser 7200RPM 500gb 2,5" disk? Da skal jeg isåfall putte en sånn inn i min laptop når den kommer ut! Kan vel ikke bruke så veldig mye mer strøm enn min 300gb 5400RPM's 2,5" disk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Leser jeg riktig når jeg ser 7200RPM 500gb 2,5" disk? Det stemmer. Mer om det i pressemeldingen. De fulle spesifikasjonene er ikke lagt ut ennå men det blir trolig en toplaters disk med 9,5mm høyde. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 7200rpm 2,5" har jeg inntrykk av bruker en del mer strøm enn 5400rpm. Jeg hadde en 7200rpm for noen år siden jeg byttet til 5400rpm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå