Gå til innhold

Lagrer 1,5 TB på en harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. kapasitet på SSD så har man nesten ingen begrensninger om man også velger å bruke 3,5" mer og tom eks. 5,25".

 

Man kan få rimelig mye SSD kapasitet i størrelse med en 5,25" DVD brenner. Så jeg håper utviklingen fortsetter å gå raskt og at den ikke slakker av ned i HDD tempo.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

har 7stk i raid6 med en hotspare så oddsen for og miste raidet er relativt lav.

men servern tar hver dag 00:00 backup av alle viktige mapper som egne prosjekter etc til 2eksterne disker så tar jeg hver søndag på tape.

 

har 4 tapes jeg bruker for søndagene på rundgang om jeg trenger noe fra siste ukene, så første hver måned en tape/dvd for lagring ettersom hvor mye.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på at du hadde dårlig datasikring i arrayet, det regnet jeg med at du hadde med 8 stk disker i et array. Men husk at backup ikke først og fremst er for å sikre diskkræsj, det tar jo som sagt Raid seg av.

 

Der Raid ikke sikrer er backup ment for å sikre data mot filsystemfeil, filkorrupsjon, virusinfeksjoner og annet tull som oppstår. Samt ikke minst brukerfeil som er hovedårsaken til at vi må restore data.

 

Desverre har jeg tom. vært borti IT sjefer som tror Raid er en god backupløsning.

 

Selektiv backup regnet jeg også med at du hadde :) Det jeg tenkte på her var backupkravet du måtte ha for å vipe hele volumet, selv om du har 5*1,5TB vs 7-8*1,5TB.

 

Men det du ant. gjorde var å sette disker offline/defunc, fjerne de fra raidet, oppgradere de og føre de tilbake inn i raidet. Litt risikofylt, men absolutt en grei metode siden du har 3 disker som passer på raidet. Dog vil jeg tro du fikk mye HotSpare trafikk.

 

Dette er en av tingene SATA systemer fortsatt er for dårlig på, at man ikke kan oppgradere firmware på diskene direkte på en raidkontroller som man har kunnet gjøre på servere i alle år. Det tar kun et par minutter å oppgradere firmware på en bunch disker på en server.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

kritisk data som kildekode skrevet selv etc lagrer jeg gjerne 3-5kopier av selvom på samme media lever jeg i håpet av at den dagen noe skjer ryker ikke alle kopiene.

har hittil bare opplevd datatap en gang og det var et raid5 hvor hotsparen ikke var aktivert, det sammen med ikke noen rutine på se igjennom log om en disk har røket svei.

 

med oppdateringen tok jeg ut en disk så lot hotspare stå bygge seg inn over natten, så den oppdaterte disken inn som ny hostspare og fortsatte sirkelen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

mista en ekstern disk som heldigvis bare var serier, første raidkontrollern min var et kina-merke for en 600kr som sjokkerende nok var laber kvalitet men etter jeg bytta til kun adaptec kontrollere har jeg alldri opplevd noe problemer.

den dagen jeg får korrupt filsystem blir det nok felt ei tåre.

 

orginale planen var bygge en identisk boks til som oppdaterte fra første hver natt men ble for dyrt.

 

skifta selv til virtualisering og gå fra 4 til 1 server som er greit i forhold til vedlikehold etc, men kjenner savnet av de andre 3 boksene for mulighet til kjøre backup av viktige mapper mellon de etc.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Da har jeg fått en ny 1.5TB disk. Har ikke prøvd å spille musikk/film fra den. Men det har tatt litt tid å "loade" inn i mappene på den. Skal teste litt til med film og musikk. Men jeg tror nok jeg må legge inn ny firmware.

 

Er det noen her som har lagt inn ny firmware med possitive resultater?

Lenke til kommentar

Jeg har 3 stk med firmware CC1G, og har ikke opplevd noe problemer med mine. Tidligere har det vært mye snakk om at CC1H er den "trygge" firmwaren med tanke på stuttering problemet som var tidligere (write cache issue som har vært, ikke dette nye med datatap etc).

 

Dog så har jeg ikke opplevd noe som helst med mine disker som kjører CC1G. Så jeg kommer i alle fall ikke til å oppgradere firmware på mine, med mindre jeg opplever problemer.

Lenke til kommentar

Takk Silent. Da oppdaterer ikke jeg heller.

 

En kamerat fikk det problemet med datatap på sin 1TB disk fra seagate, men de var veldig raskt på pletten og byttet firmware for han, og sørget for backup av all dataen hans og.

 

Slik jeg forsto det med datatapet, er ikke dataene borte, det er bare disken som ikke "finner" de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...