SilentNET Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nå har bare jeg lest et par sider av tråden, men det som jeg vet så langt om denne disken er følgende: Firmware SD15, SD17 og SD18 har problemer med write-cache. Det vil si, du må slå av write-cache hvis du har denne disken og en av de tre firmware versjonene som står over. Jeg liker å tro, og håper at det har kommet nyere firmware enn SD18, og at eventuelle disker som blir kjøpt nå har en annen firmware enn dette. Så, kan de av dere som har slike disker sjekke hvilken firmware dere har, også si fra her? Eventuelt de som vet de har problemer, kan dere sjekke hvilken firmware dere har, og si fra her. SD15, SD17 og SD18 skal visstnok ha problemer. Etter det jeg vet skal ingen andre firmware versjoner være påvirket. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg har bedt JFM, som har fått tilsendt fikser firmware om å sjekke om den deaktiverer write-cache. Jeg har en vag mistanke om at den gjør det for å fikse problemet. Altså at write-cahce problemet ikke er firmware avhengig, men jeg håper jeg tar feil. Endret 19. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Har du gummioppheng på disken? Hjelper en del på støyen i motsetning til ingenting. Ja, gummioppheng har jeg, den er festet på akkurat samme måten som de gamle spinpoint diskene. Får du den karakteristiske klikkelyden innimellom? Det er vel en klikkelyd ja, høres ut som den slår seg av og på. Men tror jeg kan erklære disken død, tar 20min å starte opp en fresh install av vista nå. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Det var det jeg også lurte på, det er ofte at den lyden er første tegn på at disken er på vei til å stryke med. Endret 19. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kjipt, disken fikk leve i 2timer Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg har SD37. Har hatt mye problem. Men nå har jeg fått nytt firmware. Det nye jeg fikk skuklle egentlig bare brukes om man hadde SD17 og SD19. Men Seagate sa at jeg kunne prøve. Har nå hatt nytt firmware en stund nå. Men har ikke brukt maskinen så mye. Konklusjonen er følgende. Det nye firmware gjorde disken bedre, men ikke perfekt. Jeg kan enda høre at disken starter igjen, den fryser og litt i tilleg til at den knirker en skjelden gang. Men ikke på langt nært så ofte som før. Jeg overlever sånn som det er nå... Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt en til slik. Kanskje jeg skulle sende min inn på reklamasjon? Men jeg trenger mye lagringsplass, så jeg vet ikke om jeg vil det Endret 19. desember 2008 av JFM Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Ok, takk for alle tilbakemeldinger. Men jeg kjøper nok IKKE denne disken og venter heller på Samsung. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Ok, takk for alle tilbakemeldinger. Men jeg kjøper nok IKKE denne disken og venter heller på Samsung. Tror nok det er best å ikke kjøpe Synd det ikke er kommet andre disker på 1.5TB Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Da ser det ut som det store spørsmålet her er; Er denne firmware oppdateringen rett og slett den samme firmware versjonen men med write-cache slått av. Og hvor mye ytelse taper man på å ha write-cache slått av. Når man ser hvor mye trøbbel det har vært med disse diskene så er det ikke rart at andre produsenter ikke har kommet med sine 1,5TB disker enda. Det skal bli morsomt å se en sammenligning av ytelse før og etter bytte av firmware. Hvis noen har muligheten til å gjøre en test før dem oppgraderer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kjipt, disken fikk leve i 2timer Disker har en tendens til å feile etter enten veldig kort tid (timer/dager) eller etter veldig lang tid (mange år). Hvis det er produksjonsfeil så vil det trolig melde seg etter få timer/dager. Dukker det ikke opp så er nok disken i orden. Da er det slitasjefeil som ofte tar knekken på diskene. Slitasjefeil oppstår som regel ikke før etter mange år. I ditt tilfelle kan du se på det fra den positive siden: Du har neppe lagret så mye unikt materiale der som du ikke har backup av ennå. Altså et tap med minimale negative konsekvenser. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Da har jeg sendt en mail til Amentio om å få returnere disken og heve kjøpet. Jeg har egentlig ikke krav til å heve kjøpet, men håper de yter den servicen. Noen som har erfaring med å reklamere til amentio.no? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Lurer på det samme selv. Jeg har mest trolig en defekt disk her jeg skulle returnert. Men hvis jeg returnerer disken og det blir konkludert med at den er død, kan jeg da legge i et mellomlegg og få en større disk tilbake? Disken som er gåen er et drøyt år gammel og kun 320gig. Blir den erklært defekt, så har jeg heller lyst på en F1 1tb disk tilbake. Kanskje jeg skulle sende min inn på reklamasjon? Men jeg trenger mye lagringsplass, så jeg vet ikke om jeg vil det LINK Endret 19. desember 2008 av Brian Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Dersom jeg får heve kjøpet på 1.5TB disken så kjøper jeg nok to stk Samsung Spinpoint F1 1 TB Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kjipt, disken fikk leve i 2timer Disker har en tendens til å feile etter enten veldig kort tid (timer/dager) eller etter veldig lang tid (mange år). Hvis det er produksjonsfeil så vil det trolig melde seg etter få timer/dager. Dukker det ikke opp så er nok disken i orden. Da er det slitasjefeil som ofte tar knekken på diskene. Slitasjefeil oppstår som regel ikke før etter mange år. I ditt tilfelle kan du se på det fra den positive siden: Du har neppe lagret så mye unikt materiale der som du ikke har backup av ennå. Altså et tap med minimale negative konsekvenser. Det er jo sant ja Men blir nok en jul uten pc da Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 2mmy91 hvor kjøpte du din disk? Kommer du til å prøve å heve kjøpet eller godtar du en ny identisk? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kjøpte den på datakjeden, tror nok at jeg prøver meg på en identisk harddisk. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Amentio sier at de kan gå med på at jeg hever kjøpet mot at jeg får 1200kr tilbake (dagens pris). Dette kommer jeg ikke til å gå med på siden jeg betalte over 1500. Så jeg får vel få en ny disk... Noen som har oppdatert firmware med positive resultater? Endret 22. desember 2008 av JFM Lenke til kommentar
JFM Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) E-post fra amentio: [email protected] til meg Hei Sender ut en ny disk til deg i dag og refunderer dine utlegg på frakt Mvh Amentio AS - Norges billigste nettbutikk! Web: http://www.amentio.no/ Tlf: 815 70 455 Fax: 72 81 04 49 Håper jeg får en disk som funker... Endret 16. januar 2009 av JFM Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) har 8stk av 1,5tb disken i raid6 og ikke opplevd noen problemer med en eneste av de. bare jeg som har hatt flaks da eller? fikk de levert tidlig desember og de har stått ganske 24/7 på siden. Endret 16. januar 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Du har avspilt mye spillefilmer og musikk fra dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå