Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, ikke noe problem. :)

Aller først: En monospace-font som Fixedsys eller Courier har svært dårlig lesevennlighet på web. Det er greit nok at du ønsker å ha et teknisk/datapreg på siden din, men du må også tenke på at folk besøker hjemmesiden din for innholdets skyld, og ikke designet. Når det er sagt, så er det så klart også viktig med et pent og oversiktlig design, og det er i hovedsak der nettsiden din slår litt feil.

Til tross for at det ikke er noe grafikk eller noe annet enn tekst på siden din, så synes jeg den er rotete. Dette skyldes nok mye at du har valgt Fixedsys som font. Problemet oppstår når all teksten på hjemmesiden din er helt lik, og har helt lik vektlegging. Du har ingen overskrifter som er store og tydelige, og brødtekst som har en mindre punktstørrelse og en lesevennlig font. Siden din består kun av én font i én størrelse, som gjør det vanskeligere å identifisere innholdet. I tillegg er det viktig at du tenker på å plassere ting riktig på siden din (link), tror du skjønner hva jeg mener når du leser innlegget jeg linket til.

Prøv også å tenke på fargevalget. Du bruker sort, rød og blå for å vektlegge ting på siden din, men dette skaper ikke noen god visuell harmoni, i tillegg til at det skaper forvirring fordi det ikke er slik folk er vant til å se vektlegging på en nettside. Mitt forslag er at du starter fra scratch, med fokus på at designet skal gjenspeile nettsiden din, samtidig som det skal være lett å lese og finne frem til innholdet på siden din. Legg fra deg monospace-fonter i brødteksten, og prøv å gjøre siden litt mer spenstig ved å bruke border, bakgrunnsfarger og litt grafikk for å skape en interessant opplevelse for de som besøker den. :)

Lenke til kommentar

ah, takk.

skjønner hva du mener..

det er veldig enkelt å skape den mooden man vil ha gjennom monospace fonter, courier og fixedsys. fixedsys er egentlig min favoritt font noensinner også.

det hadde vært tøft om jeg hadde klart den stemningen på en bedre måte though, skal se hva jeg får til med andre fonter og de andre tipsene du ga.

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9627761[/url]']– Gjør en god jobb på forhånd. Design som ikke er godt gjennomført vil aldri få god kritikk. Bruk tid på å plassere elementer riktig, legge til fylltekst der det er nødvendig, tilpasse marger og padding på pixelen riktig, legge til border, demotekst og alt som hører med før du legger ut et design for kritikk.

– Aldri legg ut et design rett etter at du har jobbet med det. Sov på det en natt, og ta det frem igjen mens du egentlig sitter med noe annet. Du vil da lettere kunne se feil du har gjort og dårlige designløsninger. Rett opp i disse før du ber om kommentarer.

– Bruk god tid. Aldri legg ut noe du har gjort på en time, for det er ikke godt nok. Skal du bli en god designer må du lære deg å bruke tid på triksing og miksing med forskjellige løsninger. Har du brukt en time på et design, vil det som oftest se uferdig ut, og det vil være marginalt med ting å gi kritikk på. Bruker du derimot god tid, og lager designet ferdig, så vil det være mange ting man kan kommentere, og du kan bruke kritikken du får konstruktivt for å finpusse designet ditt.

Lenke til kommentar

Hei på deg coax:) Jeg vil gjerne kommentere fargevalget/designet på weblogen din. Hvor skal jeg begynne? For å si det sånn, hadde det vært noe interessant innhold på siden så hadde jeg ikke lest det.

Hvorfor?

- Rødfargen brenner i øynene. Det er absolutt ikke harmonisk

- Det hvite på siden blender meg med relasjon til det røde

- Hadde det vært en side der du kunne lese om menstruerende kvinner så kanskje.

Ting å tenke på

- Lag et fint, harmonisk og brukervennlig design og fargevalg!

- Forhold deg til en målgruppe

- Feks hvis målgruppen er ungdommer. Hva liker ungdommer? Jo, feks: grafitti, fancy tekst og farger.

- Som nevnt før, fargevalget skal være behagelig for øynene.

Lykke til videre, coax!

Mvh

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
– Gjør en god jobb på forhånd. Design som ikke er godt gjennomført vil aldri få god kritikk. Bruk tid på å plassere elementer riktig, legge til fylltekst der det er nødvendig, tilpasse marger og padding på pixelen riktig, legge til border, demotekst og alt som hører med før du legger ut et design for kritikk.

– Aldri legg ut et design rett etter at du har jobbet med det. Sov på det en natt, og ta det frem igjen mens du egentlig sitter med noe annet. Du vil da lettere kunne se feil du har gjort og dårlige designløsninger. Rett opp i disse før du ber om kommentarer.

– Bruk god tid. Aldri legg ut noe du har gjort på en time, for det er ikke godt nok. Skal du bli en god designer må du lære deg å bruke tid på triksing og miksing med forskjellige løsninger. Har du brukt en time på et design, vil det som oftest se uferdig ut, og det vil være marginalt med ting å gi kritikk på. Bruker du derimot god tid, og lager designet ferdig, så vil det være mange ting man kan kommentere, og du kan bruke kritikken du får konstruktivt for å finpusse designet ditt.

Srsly, bruk mer tid på designet ditt. Det er ikke mye å gi tilbakemelding på slik det er nå. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...