riroil Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg er en flittig bruker at prisguiden. Bruker den til både datautstyr og hvitevarer bl.a. Men kan man stole på at den er korrekt. Jeg vet at det er opp til butikkene og supplere riktige lister og at butikker kan bli utsolgt eller forandre prisene mellom oppdateringen av prisguiden. Men fusker enkelte butikker konskvent med denne? Ta f.eks Tom Tom 930. Komplett hevder i prisguiden at de har 50-99 på lager, til tross for at de ikke har hatt denne inne siden mandag. Det virker som at de forsøker å "jukse" seg til besøkende. Det er flere varer dette vises på. Er det noen kontroll av hva butikkene foretar seg eller er dette så lukrativt for eierene at de ser bort? Er det flere som har lagt merke til slikt? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Flyttes til Tilbakemeldinger -> Prisguide.no Lenke til kommentar
pxK Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Etter min erfaring, så er det av og til at den viser de rette prisene mens noen ganger viser den noe helt annet. OM det er på lager eller ikke, noen ganger så bruker lager status og pris være feil men ikke så ofte. Bruket generelt prisguiden til å sjekke ut hvilken butikk har hva også sjekke pris på nettbutikkens egen side. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 I det siste har jeg merket feil, og har noen ganger satt hjertet i halsen og trodd jeg har kjøpt helt feil, når det faktisk er prisguiden som tar feil. I mitt tilfelle var det et hovedkort. Feil bildet er avgitt, jaja, litt careface. Men så stod det at det ikke støttet quad core. Da ble jeg nesten litt kvalm, men kjapp sjekk på asus.com og ting var gulle godt. Kortet støttet quad uten problem. Så tok en nærmere titt, og da står det at det støtter maks 8GB RAM, noe som igjen er feil da det faktisk støtter 16GB RAM, dvs. 4x4GB brikker. Det med quad støtte er fiksa, så prøvde å tipse om de andre feilene men etter 3 ganger hvor jeg endten hadde glemt koden, eller noe annet tull på den tilbakemeldingsfunksjonen (som blanket alt jeg skrev i comment hver gang jeg trykka "send") ga jeg opp. Enden på visa er vel; Ikke stol helt på prisguiden, sjekk ting selv. Det beste er produsentens hjemmesider. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Prisguiden er rett 99% av gangene, men noen feil er det jo, og det vil det alltid være. Ikke si meg at folk kjøper helt blind i stedet for å trykke seg inn på linken til butikken for å se hva det er de faktisk kjøper? ... *litt* kontroll må man jo nestne ha. -Stigma Lenke til kommentar
Zink Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 I det siste har jeg merket feil, og har noen ganger satt hjertet i halsen og trodd jeg har kjøpt helt feil, når det faktisk er prisguiden som tar feil. I mitt tilfelle var det et hovedkort. Feil bildet er avgitt, jaja, litt careface. Men så stod det at det ikke støttet quad core. Da ble jeg nesten litt kvalm, men kjapp sjekk på asus.com og ting var gulle godt. Kortet støttet quad uten problem. Så tok en nærmere titt, og da står det at det støtter maks 8GB RAM, noe som igjen er feil da det faktisk støtter 16GB RAM, dvs. 4x4GB brikker. Jepp, er riktig som du sier. Det ble lagt inn flere feil i spesifikasjoner bl.a. på noen av de nye Asus P5Q-kortene. Tipper det er et av de du sikter til? Evt. skal feil i ram-støtte også være rettet nå. Det med quad støtte er fiksa, så prøvde å tipse om de andre feilene men etter 3 ganger hvor jeg endten hadde glemt koden, eller noe annet tull på den tilbakemeldingsfunksjonen (som blanket alt jeg skrev i comment hver gang jeg trykka "send") ga jeg opp. Tilbakemeldingsfunksjonen skal være i orden. Muligens lokal feil hos deg? Enden på visa er vel; Ikke stol helt på prisguiden, sjekk ting selv. Det beste er produsentens hjemmesider. Det forekommer også feil hos produsentene (og de retter på samme måte som i Prisguiden), men opplagt, deres nettside er den sikreste kilden Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Heihei. I prisguiden vår har vi snart 100 000 produkter, og feil forekommer dessverre, slik det forekommer alle andre steder. Når det kommer til priser og lagerstatus, er det informasjon vi får direkte fra butikkene, og vi kan ikke hver eneste dag dobbeltsjekke med hver eneste nettbutikk om lagerstatus og pris er korrekt, det håper jeg dere forstår. Om en nettbutikk har sendt oss gale opplysninger og vi ser det, sier vi fra til dem så de kan rette det opp slik at det rettes under neste prisoppdatering. Det kjøres heller ikke kontinuerlig prisoppdatering, så om en nettbutikk endrer pris eller lagerstatus i løpet av dagen, vil det ikke vises i prisguiden før neste dag. Som alle andre nettsteder, har vi også forbehold mot feil, og som andre her i tråden skriver, så er det selvsagt lurt å lese på produsentenes produktsider også om man lurer på om man skal kjøpe noe. Dette blant annet fordi ikke alle detljerte funksjoner og spesifikasjoner kommer fram i prisguiden og pga. eventuelle feil. Ang. hovedkortene, så stemmer det at det var fem (?) Asus P5Q-hovedkort som var blitt lagt inn med noen fæle feil. Det fikk vi veldig fort tilbakemelding på og de ble rettet opp fort. Jeg opplevde dog at prisguiden merkelig nok ikke lot meg rette feilene og at jeg måtte lagre endringene oppimot ti ganger før det gikk. Jeg kan gå gjennom alle P5Q-kortene en gang til nå, men vi har ikke fått noen tilbakemeldinger på at det fremdeles er feil. Ang. tilbakemeldingssystemet, så har jeg ikke hørt noe om at det ikke fungerer. At alt du har skrevet blankes om du trykker send uten de fire tegnene, har vi fått tilbakemeldinger om, og se ikke bort ifra at det blir gjort noe med i nær fremtid. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Hei igjen. Mitt innlegg var ikke ment som kritikk til prisguiden, som jeg synes fungerer fint. Den kunne gjerne vært oppdatert litt oftere (2-3 ganger i dgn), men det krever vel noe omstrukturering. Det jeg mente var at enkelte nettbutikker (som Komplett i dette tilfelle) bevisst sender ut feil opplysninger for å tiltrekke seg kunder. Etter hva jeg har forstått så ser jeg at dersom butikken sier at de venter inn en vare 11/7 så står det gjerne at varen er på lager 11/7 selv om datoen muligens blir utsatt. Så når Komplett kjører en dato som f.eks 6/7 så står det at varen er på lager, mens det slettes ikke er tilfelle og de har heller ikke noen bedre ankomstdato. Kanskje litt rotete dette her, men blei litt frustrert i natt. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hei igjen.Mitt innlegg var ikke ment som kritikk til prisguiden, som jeg synes fungerer fint. Den kunne gjerne vært oppdatert litt oftere (2-3 ganger i dgn), men det krever vel noe omstrukturering. Det jeg mente var at enkelte nettbutikker (som Komplett i dette tilfelle) bevisst sender ut feil opplysninger for å tiltrekke seg kunder. Etter hva jeg har forstått så ser jeg at dersom butikken sier at de venter inn en vare 11/7 så står det gjerne at varen er på lager 11/7 selv om datoen muligens blir utsatt. Så når Komplett kjører en dato som f.eks 6/7 så står det at varen er på lager, mens det slettes ikke er tilfelle og de har heller ikke noen bedre ankomstdato. Kanskje litt rotete dette her, men blei litt frustrert i natt. Jeg kan ikke svare på om det er mulig med flere oppdateringer, men det er av tekniske grunner at det skjer en, maks to, ganger i døgnet. Prisguiden kan f.eks. være veldig treg mens prisene oppdateres. Har selv vært borti dette noen sene sommernetter, og det har sikkert mange andre også. Det er en veldig alvorlig beskyldning å påstå at nettbutikkene bevisst sender oss gale opplysninger for å trekke til seg kunder. Nettbutikkene får ikke penger jo flere som klikker seg inn, og ved å bevisst lyve til kundene sine, får man nok ikke flere av dem. Jeg forstår at det kan virke sånn, og vi har fått flere liknende tilbakemeldinger. Jeg jobber ikke i driftavdelingen og kan ikke svare på hva slags feil det er eller hvor langt vi er kommet med å rette det opp, men jeg kan si såpass som at det jobbes med dette, da det åpenbart er en svikt et sted. Om du kan lenke til konkrete tilfeller, hadde det vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Butikkene vil ha lite å tjene på å "forfalske" lagerstatus for å lokke til seg kunder. Ser for deg dette scenarioet: Du ser etter mobiltelefon #A, Amentio er billigst på denne, men har den ikke på lager. Komplett ligger langt nede på listen, men skilter med 49-100 på lager. Du klikker deg inn på Komplett, for å oppdage at dette ikke stemmer. Hva gjør du? Jeg vet i alle fall at jeg vil forlate nettsiden uten at Komplett i det hele tatt vil være i nærheten av salg. Tvert om vil jeg bli frustrert og min oppfatning av butikken vil få seg et tilbakeslag. Hvor i dette scenarioet er det mulighet for butikken å tjene penger på å legge ut falsk lagerstatus? Marius Lenke til kommentar
riroil Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg er klar over at butikkene ikke tjener på dette, jeg er jo klar over at butikkene betaler prisguiden pr.klikk. Det er bare så irriterende for oss brukere. Se på eksempelet som jeg har brukt over. TomTom 930, Komplett har ikke hatt denne inne siden mandag. Allikevel står det hver dag at de har den på lager. Jeg tror at dette er fordi "forventet ankomst" står fortsatt oppgitt til mandag 06/7 Det var for all del ikke meningen og starte noen krig om dette, og jeg er veldig fornøyd med prisguiden. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Riktig! Da forstår jeg! Har gitt beskjed til Komplett om å endre dette i eksportfilen. Antagelig fikses dette til neste oppdatering. God sommer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg