Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BOOTing problemer etter installering av RAID 0, IRQ konflikt? - komplisert problem

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet over et problem ikke engang google har svaret på.

I dag fikk jeg mine nye 2 nye raptor 150gb disker som jeg skulle sette sammen med min nåværende raptor i RAID 0. Alt gikk som smurt, raidet fungerte så jeg installerte først XP så Windows Server 2008 x64 i dualboot. Jeg koblet alltid ut alle andre HDD's når jeg installerer OS så jeg hadde kun RAIDet koblet til.

Da jeg var ferdig med å installere begge OSene så skulle jeg koble til mine 9 resterende HDD's. Hvorav 6 av de er koblet til en Highpoint Rocket 2320 RAID kontroller. Raptor RAID 0'et mitt hadde jeg konfigurert på Asus Maximus hovedkortet mitt.

Men når jeg koblet til diskene på Highpoint Rocket kontrollern så sluttet BIOS å se de HDD'ne som var koblet direkte til hovedkortet. Og ettersom RAIDet med OS er koblet til hovedkort så fikk jeg ikke bootet opp Windows.

Når jeg prøver å boote så skjer dette:

POST går som normalt

Highpoint Rocket BIOS går som normalt

Etter dette kommer det opp en følgende feilmelding:

"no enough space to copy pci option rom" (nei det er ingen typo, står faktisk "no")

Så prøver PCen å boote fra det neste på listen (som er fra Highpoint kontrolleren), noe som naturligvis ender i "cannot find system disk blablabla..."

Jeg har googlet dette i flere timer nå, eneste fornuftige jeg kom fram til var å oppdatere BIOS på hovedkortet og BIOS i raidkontrolleren. Har nå gjort begge deler men fortsatt INGEN endringer.

Så nå lurer jeg litt på om det kan være en IRQ konflikt av noe slag (trodde ikke dette problemet eksisterte lenger...). Det virker som om det er RAID kontrolleren i Asus Maximus som er grunnen til dette. Det er en Intel Matrix Storage sak. Om jeg disabler denne i hovedkortets BIOS (velger "Configure SATA as IDE" i stedet for "Configure SATA as RAID". Dette disabler RAID kontrolleren innebygd i Asus Maximus) så fungerer _alt_ . Jeg får tilgang til alle disker osv, MEN hele poenget med dette var å få til RAID 0 så da er jeg like langt som jeg var før jeg begynte med dette.

Oppsummering, hva jeg har prøvd:

- Oppdere BIOS i Hovedkort og Highpoint Rocket kontroller

- Googlet...

- Disablet ALT ekstra ting i hovedkortet, alle PCI devices (unntatt skjermkort) for å prøve å se om det er en IRQ konflikt.

Dette ga heller ingen endringer. Så om det er IRQ så må det være at RAIDkontrolleren i Asus Kortet har en konflikt med Highpoint - Rocket kontrolleren.

- Resatt BIOS på alle måter.

- CHKDSK, alt er som det skal.

Så nå er jeg rimelig desperat etter noen kloke hoder som kan hjelpe meg. Ble mye informasjon på en gang, ta deg gjerne tid til å lese igjennom et par ganger. Uansett, er evig utakknemlig for alle svar.

//hab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo rimelig enkelt å sjekke om det er en IRQ feil. Har en sjelden gang vært borti kontrollere som krever en bestemt IRQ, og hvis denne tilfeldigvis er den samme som den innebygde raid kontrolleren er tildelt vil du jo få problemer.

Er de resterende 3 diskene koblet til en vanlig satakontroller på hovedkortet? Isåfall, kan det være at du må velge mellom raid(innebygget) og "vanlig sata"" ?

Lenke til kommentar

Hadde samme problem selv en gang. Installerte et Adaptec 1430SA kort som jeg skulle kjøre RAID fra, og måtte endre setup i BIOS til å IKKE være RAID-mode. Virket som om BIOS ikke er stor nok på noe vis... Men da jeg endret til IDE mode på hovedkortet løste problemet seg. Så jeg hadde det altså motsatt av deg, med OS på det ekstra kortet, og lagring på hovedkortet.

Mistenker at det blir en konflikt i det du vil kjøre to forskjellige RAID-systemer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...