Gå til innhold

Et CA problem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er -litt- for mye CA i bildet. Visste ikke at CA egenskapene til 85/1.2 II var så dårlige - eller det er første gang jeg har sett et bilde med så mye CA hvor den har blitt brukt.

Ahh.. glemte å se på blender.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Under de forholdene der, men f/1.2, bør en kunne forvente CA.

Og hvorfor følte du behov for f/1.2? Tar jeg ikke helt feil er vel laveste kalibrerte ISO-verdi på et 5D 200 (og jeg kan meget vel ta feil)?

Så du kunne blendet ned til f/2.0 og benyttet ISO200, hvorfor ikke?

Nå er vel f/1.2 også noe man heller bruker til portretter og arbeid der man vil ha veldig tynt fokusplan, ikke så mye i slike situasjoner.

Smak og behag, men still.

Lenke til kommentar

My bad. Men anyhoo, jeg ser poenget ditt. Men man kan alltid teste et objektiv på de forskjelligste måter, men 85/1.2 er vel primært ment for portretter på f/1.2, og da er jo ikke CA lenger et så stort problem.

Det blir som med biler. En BMW M3 skal kjøres til dekkene brenner opp på bane, på offentlig vei er det ikke å anbefale.

:p

Lenke til kommentar

Klarer ikke å la være:

Du får håpe Canon lanserer et nytt kamera med en like god CA fjerning i kamera som Nikon har på D300/D700/D3 :D

Da tenker jeg det blir bra.

Eller som andre sier, på slike motiver med store kontrastområder så må du rett og slett bruke en mindre blenderåpning.

Lenke til kommentar
Klarer ikke å la være:

Du får håpe Canon lanserer et nytt kamera med en like god CA fjerning i kamera som Nikon har på D300/D700/D3 :D

Da tenker jeg det blir bra.

Eller som andre sier, på slike motiver med store kontrastområder så må du rett og slett bruke en mindre blenderåpning.

Klarer ikke å la være:

Du får håpe at Canon/Nikon begynner å produsere optikk som ikke sliter med CA.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...