sniffmaster Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Vel først og fremst har jeg en far som skal hjelpe meg med prosjektet, han kan dog om jeg tørr og si alt om volvo motorer fra før(han har jobbet på volvo verksted). Men mindre kan han om og montere turbo på en b230 motor som ikke er turbotrimmet orginalt, dvs. en helt standard b230 motor. Jeg har i tankene og montere en garrett t3 turbo eller lignende på motoren. Det jeg enkelt og greit lurer på er selvfølgelig hvilke deler jeg trenger for og gjennomføre dette? En liten bruksanvisning hadde også vert fint Takk så mye. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Å montere turbo på en motor som er ment uten blir fort en dyr affære. Må nåkk regne med en pris opp mot 30k for å gjennomføre dette + utallige arbeids timer. Hadde heller sett etter en motor som allerede har turbo. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Dyrt og mye jobb, 30k var nok litt å ta i, hvis man gjør mye selv. Ordne slanger og rør til turbo, fikse smøring, bytte toppakning, helst bytte til smidde stempler, balansere veiva osv. Blir nok billigere og mye lettere å kjøpe en turbomotor og bytte ut Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Å montere turbo på en motor som er ment uten blir fort en dyr affære.Må nåkk regne med en pris opp mot 30k for å gjennomføre dette + utallige arbeids timer. Hadde heller sett etter en motor som allerede har turbo. Dette er jo standardsvaret alle de som ikke vet noe om temaet kommer med. Du har riktignok litt rett da, det er ikke mangel på originale turbomotorer å få kjøpt når man snakker om volvo rødblokk. Sånn veeeeeeldig basic så trenger man bare tur- og returslanger til olje (bare led oljen tilbake i bunnpanna, ta hull ganske langt oppe), trykkrør, eventuelt en ic, manifold (firkanta b230et manifolder får man billig, de fra ft/fk er bedre mtp utforming), downpipe, selve turboen og en trykkgasser (eller turbohjerner til tenning/bensin om man kjører lh2.2 eller lh2.4 motorstyring). Jeg tipper man ender opp på litt over en tidel av det anslaget ditt, og en kveld eller to med skruing og prøving/feiling. Org. veiva er det lite vits i å bytte ut, dersom den ikke ser helt forjævlig ut såklart. Selv de svakeste rådene henger med et stykke (b230et motorer med spaghettiråder klarer jo vanligvis 0,9-1 bar originalt ca 200ish hk og litt over 300Nm). Hvis toppakningen er hel så ser jeg ingen grunn til å bytte den heller. Men b230 motor sier du.. Det sier meg lite fram til du sier produksjonsår og motorkode. Lenke til kommentar
sniffmaster Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Nei jeg har bare tenkt litt fram og tilbake og lurte på og kjøpe en 740 som ikke er tic i fra fabrikk, siden jeg ikke finner noe bra tilbud på 740 tic, den skal helst være i nordland, troms eller finnmark da.. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Å montere turbo på en motor som er ment uten blir fort en dyr affære.Må nåkk regne med en pris opp mot 30k for å gjennomføre dette + utallige arbeids timer. Hadde heller sett etter en motor som allerede har turbo. Dette er jo standardsvaret alle de som ikke vet noe om temaet kommer med. Du har riktignok litt rett da, det er ikke mangel på originale turbomotorer å få kjøpt når man snakker om volvo rødblokk. Sånn veeeeeeldig basic så trenger man bare tur- og returslanger til olje (bare led oljen tilbake i bunnpanna, ta hull ganske langt oppe), trykkrør, eventuelt en ic, manifold (firkanta b230et manifolder får man billig, de fra ft/fk er bedre mtp utforming), downpipe, selve turboen og en trykkgasser (eller turbohjerner til tenning/bensin om man kjører lh2.2 eller lh2.4 motorstyring). Jeg tipper man ender opp på litt over en tidel av det anslaget ditt, og en kveld eller to med skruing og prøving/feiling. Org. veiva er det lite vits i å bytte ut, dersom den ikke ser helt forjævlig ut såklart. Selv de svakeste rådene henger med et stykke (b230et motorer med spaghettiråder klarer jo vanligvis 0,9-1 bar originalt ca 200ish hk og litt over 300Nm). Hvis toppakningen er hel så ser jeg ingen grunn til å bytte den heller. Men b230 motor sier du.. Det sier meg lite fram til du sier produksjonsår og motorkode. Men kompresjonsforholdet er fortsatt en viktig faktor. Såvidt jeg kan se ligger turbomotorene fra Volvo på 9:1, mens sugemotorene har 10:1 i kompresjon, og det setter jo begrensninger for hvor høyt trykk du kan kjøre på sugemotoren før du får tenningsbank. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Men kompresjonsforholdet er fortsatt en viktig faktor. Såvidt jeg kan se ligger turbomotorene fra Volvo på 9:1, mens sugemotorene har 10:1 i kompresjon, og det setter jo begrensninger for hvor høyt trykk du kan kjøre på sugemotoren før du får tenningsbank.En forutsetning ved trimming av motor er jo at man har full kontroll på tenning og afr verdier. Jeg vet om folk som har kjørt opp mot 1bar ladetrykk med vanlig t3 turbo fra b230et på org. b230f innmat (9,7:1 i kompresjon) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå