Gå til innhold

BK: Postkort fra Århus

Anbefalte innlegg

I serien "Lag postkortene dine selv" * har jeg nå kommet til Århus, som har en meget smukk Å-boulevard:

1/1600s, f/5.6, 30mm, ISO 200

Mitt første forsøk på å redigere bildet med GIMP + UFRaw, så det er nok ikke helt perfekt ;)

Tom

*) Søk på Postkort fra Helsinki i bildekritikken ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Postkort skal jo få folk til å få lyst til å reise til stedet. Så da må det se pent ut :)

Men fikk du lyst til å dra hit?

Kan forøvrig nevne at en av disse pubene har rundt 40 forskjellige øl-sorter. Og det er ikke langt unna en pub som har rundt 30 forskjellige Whisky sorter. Men de har kun 20-30 forskjellige øl-sorter ...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Pent postkort, fine farger og fin speiling...Men hva er "ikke nødvendigvis negativt"?

RandiA

Postkort skal jo få folk til å få lyst til å reise til stedet. Så da må det se pent ut :)

Men fikk du lyst til å dra hit?

Kan forøvrig nevne at en av disse pubene har rundt 40 forskjellige øl-sorter. Og det er ikke langt unna en pub som har rundt 30 forskjellige Whisky sorter. Men de har kun 20-30 forskjellige øl-sorter ...

Tom

Men ikke mange te-sorter da.... :innocent:

RandiA

Lenke til kommentar
Men ikke mange te-sorter da.... :innocent:

RandiA

Det finnes spesial-butikker for den type drikke også - og sikkert fler enn en. En av kontaktpersonene hos kunden jeg besøker nå, er en stor te-elsker. Men han er desverre på ferie, så hvor han skaffer sin te fra, det må jeg finne ut en annen gang.

Tom

Lenke til kommentar
I serien "Lag postkortene dine selv" * har jeg nå kommet til Århus, som har en meget smukk Å-boulevard:

1/1600s, f/5.6, 30mm, ISO 200

Mitt første forsøk på å redigere bildet med GIMP + UFRaw, så det er nok ikke helt perfekt ;)

Tom

*) Søk på Postkort fra Helsinki i bildekritikken ...

Velkommen til Århus! :)

Jeg boede der i 13 år, og det er fortsat det sted i verden, hvor jeg føler mig mest hjemme. Og du har helt sikkert fanget stemningen fra Å-Boulevarden. Det kunne have været fint, hvis du kunne have inkluderet den første af de små gangbroer i motivet - dem kan jeg godt lide. Men de må jo have ligget i skygge...

Lenke til kommentar

Okay, fint bilde det der Tomsi, var der selv for en drøy uke siden og spiste lunsj. Kanskje du var her også:

post-111724-1215763986_thumb.jpg

Mette eller noen andre, vet kanskje hvor dette er? Et lite hint, det er ikke i Århus, men ikke så veldig langt unna.

Endret av Madmax500
Lenke til kommentar
Velkommen til Århus! :)

Jeg boede der i 13 år, og det er fortsat det sted i verden, hvor jeg føler mig mest hjemme. Og du har helt sikkert fanget stemningen fra Å-Boulevarden. Det kunne have været fint, hvis du kunne have inkluderet den første af de små gangbroer i motivet - dem kan jeg godt lide. Men de må jo have ligget i skygge...

Jeg er relativt ofte i Århus da vi har en stor kunde der. Og det er en meget sjarmerende by som jeg liker veldig godt. Du har forøvrig helt rett i at jeg skulle fått med den første gangbroen.

Madmax - jeg har ikke vært på det stedet du har tatt bilde av. Bare jobb foreløpig. Men ferien starter om noen timer ... Hvor er det ?

Tom

Lenke til kommentar
Okay, fint bilde det der Tomsi, var der selv for en drøy uke siden og spiste lunsj. Kanskje du var her også:

Mette eller noen andre, vet kanskje hvor dette er? Et lite hint, det er ikke i Århus, men ikke så veldig langt unna.

Hmm, nej. Det ligner Den Gamle By, men når du siger det ikke er Århus er det vel ikke der?

Ellers et fint motiv. I mine øjne gør det ikke noget at solpletten er udbrændt - hvis en del af et motiv skal vise blændende lys, er udbrændthed en måde at vise det på. Selvom jeg får indtryk her på forum af, at det er lidt "tabu"?

Måske er det mangel på foto-teoretisk dannelse (eller dårlig smag?) men jeg synes udbrændte områder kan give en fin effekt, som hér hvor det understreger kontrasten mellem solen og skyggen...

Lenke til kommentar

Jeg synes også at det ligner Den Gamle By, men den ligger som du sier i Århus. Du har helt rett i at utbrenthet kan brukes kreativt i et bilde. JEg vil helelr tror at det er er mangel på formell foto-utdannelse som gjør at mange er negativ til utbrenthet, og at man ikke har utviklet et godt bildesyn enda.

Tom

Lenke til kommentar

Hmm, nej. Det ligner Den Gamle By, men når du siger det ikke er Århus er det vel ikke der?

Ellers et fint motiv. I mine øjne gør det ikke noget at solpletten er udbrændt - hvis en del af et motiv skal vise blændende lys, er udbrændthed en måde at vise det på. Selvom jeg får indtryk her på forum af, at det er lidt "tabu"?

Måske er det mangel på foto-teoretisk dannelse (eller dårlig smag?) men jeg synes udbrændte områder kan give en fin effekt, som hér hvor det understreger kontrasten mellem solen og skyggen...

Tenkte jeg måtte gjøre det litt vanskeligere, siden du har bodd 13 år i Århus har du garantert vært i denne koselige byen i øst. Bildet er fra et smug som stikker direkte inn fra hovedgaten/gågaten: post-111724-1215765296_thumb.jpg

Har mange bilder fra den gamle by også, som ble besøkt i år som for 2 år siden.post-111724-1215765571_thumb.jpg

Lenke til kommentar

*Gisp!* Er det Randers?

Jeg er født og opvokset lige udenfor Randers, men siden det var det by, hvor jeg blev teenager (med alt hvad dét indebærer), så husker jeg det SLET ikke så idyllisk! :p

...alligevel... jer er ret sikker på nu, at min hjerne påstår det er Randers...

Lenke til kommentar

Fint postkort :)

Og informasjonen du la til i etterkant ang. øl og wiskey er noe som sikkert kunne gjort seg på baksiden mellom tekst og adresse, slik det ofte er.

Om ikke selve bildet, hadde i alle fall dét tiltrukket seg PMs oppmerksomhet, og fristet til en tur dit ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...