Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førstegangsbil 15-20k, tips?


dTd

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

tenkte å kjøpe meg en bil nå om ikke lenge, får lønning om ikke så lenge og da har jeg ca 20k som jeg har tenkt til å bruke på bil, men er i litt tvil på hva jeg skal kjøpe meg... har lenge syns at en audi 80 (92+ modell) med greie felger ser ganske pen ut. men jeg vil samtidig ha en bil som er pålitelig, vet ikke helt hvordan litt eldre audier er jeg? men det kan kanskje bil vanskelig å få en pålitelig bil til til 20k?

uansett kom med noen tips fordi jeg er i tvil.

 

vil gjerne at bilen skal være litt sprek i tillegg til pålitelig, noe særlig større krav har jeg ikke, da jeg ikke får bestemt meg, bare det ikke blir en volvo. (og det er ikke vits å spørre hvorfor ikke osv osv, volvo vil jeg ikke ha (: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

tenkte å kjøpe meg en bil nå om ikke lenge, får lønning om ikke så lenge og da har jeg ca 20k som jeg har tenkt til å bruke på bil, men er i litt tvil på hva jeg skal kjøpe meg... har lenge syns at en audi 80 (92+ modell) med greie felger ser ganske pen ut. men jeg vil samtidig ha en bil som er pålitelig, vet ikke helt hvordan litt eldre audier er jeg? men det kan kanskje bil vanskelig å få en pålitelig bil til til 20k?

uansett kom med noen tips fordi jeg er i tvil.

 

vil gjerne at bilen skal være litt sprek i tillegg til pålitelig, noe særlig større krav har jeg ikke, da jeg ikke får bestemt meg, bare det ikke blir en volvo. (og det er ikke vits å spørre hvorfor ikke osv osv, volvo vil jeg ikke ha (: )

 

Hei

Hva med en Volkswagen Passat 2.0 16V GT Stasjonsvogn 1989

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar

Ikkje kjøp den passaten hvis du skal forsikre den i ditt eget navn. GT drar opp prisen en del, og i tillegg var den ikke noe sprekere enn en ordinær 2 liter. Først av alt ikke se på årsmodell, fordi om bilen er et år eller to nyere behøver ikke det å si at den er bedre. Så klart kan du bruke det som en faktor, men ikke baser valget totalt på årsmodell.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

okei, takker for tipsene :) har sett litt på primera, det er vel en pålitelig bil? eller? men hvordan er audi 80, like pålitelig som en corolla for eks? og for eksempel en bmw 3 serie fra 90-92 ?

 

brian sin bmw var fin i hvertfall ^^

Lenke til kommentar

Jeg kan iallefall si av erfaring at 3-serien til bmw er veldig dritsikker så lenge du ikke kjøper en some er eid av en ungdom spesielt. Min går som ei klokke, og har hatt null og niks utgifter på ting som har røket på den. Vet om flere lignende bmw'er som har passer 300 000 og fungerer like bra den dag i dag. Audi 80 skal vel også være relativt pålitelig har jeg hørt, men jeg har ikke selv erfaring fra den bilen. Samme med primera.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noe som er like pålitelig som Corolla, men litt større og sprekere så har du både Carina og Camry fra samme produsent. Disse holder seg bra i pris pga. påliteligheten, men det går likevel an å få tak i en grei en for 20k. Kanskje ikke verdens mest spennende biler, men dog.

2,2-literen (rekkefirer) som sitter i Camry fra '92 og oppover drar ihvertfall greit (136 hk en gang i tiden), og 2.0-literen (GLi, 133 hk) i Carina fra '92.

Primera er også fine og pålitelige. Det er mye som er omtrent likt på Toyota, Nissan og Honda fra 90-tallet.

Du bør også være litt obs på rust. Kosmetisk i overflaten gjør ikke så mye, men sjekk godt under.

 

Audier er også rimelig pålitelige. Jeg har stort sett vært borti 80 og 100 før 1990 og disse går og går. Kjenner også en med en 80 fra '92 (med automat) og jeg tror ikke han har hatt store problemer med den. Jeg holdt på å kjøpe en 80 fra '93, og den var ganske morsom å kjøre selv om hjulstillingen ikke var helt god. Feil hjulstilling/spissing og ødelagt forskjerm gjorde at jeg gikk for en Toyota istedet.

Lenke til kommentar
Først av alt ikke se på årsmodell

 

Nja vel.

 

Men ikke gjør som meg da ;)

Kjøpte en 83' Camry som var kjørt av en gammel dame siden den var ny for 25 år siden, hu har sikkert ikke hatt den over 60, så tok ikke så lang tid før alt gikk galt når den fikk en ungutt på gassen, nå er toppen sprekt og alt er galt =P

Går på høggern om ikke lenge, bakakslingen svinger jo like mye som forhjula når jeg kjører over en humpel ;) Skremmende til tider i byen.

Lenke til kommentar

Når man tenker på tenkisk stand trenger ikke en dårlig vedlikeholdt 98mod være bedre enn enn velholdt 95mod for eksempel, derfor bør man ikke se seg blind på årsmodell. Tilfellet du nevner har ingenting med årsmodellen å gjøre, det er overgangen. Hadde et lignende tilfelle selv med en gammal opel record 2.2. Kun eid av en eldre kvinne som knapt nok hadde hatt den opp i mer enn 70 hele bilens levetid. Så første turen med den bilen blir til sverige hvor det vi lå i 140-160km/t i flere timer i strekk. Da vi kom hjem gikk girkassa til helvette samt alt av bakakslinger. Typisk at slikt skjer.

Lenke til kommentar

Har hatt mange biler i den prisklassen og vil anbefale å kjøpe ford , hyundai eller tildels opel for 15-20k da får du veldig mye bil for pengene. Det er biler som er undervurdert og enkel , billig og fikse hvis du skulle være uheldig og at noe skulle gå i stykker. Vil anbefale å styre unna spesielt Mitsubishi og Toyota som er overvurdert og altfor høyt priset i bruktbil markedet på grunn av oppskrytt rykte. Mye som kan gå galt på disse også og svin dyre delepriser...

Endret av zmurfen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...