TSP Skrevet 10. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeg har nå sett litt på ntv.no, men føler det er veldig mye informasjon på en gang og vil gjerne få orden på TV-en her på huset igjen. Min mor og søster er ikke av de som har brydd seg med å gjøre noe med det. Derfor søker jeg hjelp fra de som allerede har satt seg godt inn i dette og kan gi meg gode svar og tips. Først kan jeg jo kort forklare litt om bosted og når jeg først mistet kanalene. Bor i Stokke kommune i Vestfold, utenfor sentrum og når jeg søker på adressen i dekningssøket kommer den inn i et grått område med noen grønne områder i nærheten, men det er hvertfall grått akkurat der jeg bor på det kartet. Problemet kom for en del uker siden, plutselig kunne vi ikke se på kanalene på de frekvensene(?) vi alltid har tatt i mot kanalene best på. Vi mistet 3 av frekvensene vi har tatt i mot TV 2 på, mistet videre den gode NRK-frekvensen på både NRK 1 og NRK 2 (sistnevnte hadde halvgod kvalitet), SVT1 og SVT2 (ikke at jeg har savnet sota bror men.. De var hvertfall der før). TV Norge er det eneste som er igjen som virker (ikke spesielt god kvalitet) Dette syntes jeg var merkerlig siden det analoge bakkenettet ikke slåes av her i Vestfold før i September, men om jeg husker rett forsvant disse kanalene samtidig som det analoge bakkenettet ble slått av i Østfold. Vi har og alltid fått inn "Østfold"-nyhetene på NRK om jeg husker rett, jeg har hvertfall irritert meg grønn over mangelen på Vestfold-nyheter. Så det må vel faktisk bety at vi har tatt inn signalene våre fra Østfold?! Om det er noen måter å se dette ved å se på antennen på taket for å få det bekreftet/avkreftet er det alle tiders. Vi er leietakere her og må evt. snakke med leiegiver for å få endret på antenne etc. og anser det egentlig ikke som nødvendig å stille inn etter Vestfold-signaler når Østfold-signalene fungerte (om det er Østfold det er stilt inn etter). (Selv om kun NRK 1 var i "beste kvalitet" (dvs. ingen tegn til "skurring" eller "snø" eller andre uroligheter) var det akseptabelt) Derfor tenker jeg som så at vi hvertfall kan skaffe en dekoder og en Riks-TV-pakke for å se hvordan det fungerer og evt. spørre om vi kan prøve inn å stille inn antennen etter et annet signal om det ikke blir tatt inn spesielt bra. Oppsummering av spørsmål: - Mulighet å få bekreftet om antenne hovedsakelig er stilt inn etter Østfold eller ikke? - Kan det være andre grunner til at vi har mistet kanalene og kun sitter igjen med TV Norge og andre frekvenser vi får inn i dårlig kvalitet på? - Erfaringer/kunnskaper med om det er vesentlig forskjell på grå eller grønne dekningsområder? - Tips til dekoderboks og hvor jeg får kjøpt det? - Tips til hvor jeg får kjøpt Riks-TV-pakke? - Hvor mye vil det koste totalt sånn circa. Jeg kunne sikkert funnet svar på det meste selv ved å søke på google, lest mer på ntv etc. men synes det er mye enklere og hyggeligere å spørre her på forumet. Kanskje kan det hjelpe andre og. Nå skal jeg uantsett snart til sengs (Redigert: Obs! la meg ganske mye senere). God natt Takker for svar! Endret 10. juli 2008 av TSP Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 10. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2008 Grundig DTR 8720 er helt grei. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juli 2008 Men er det egentlig en reel forskjell mellom de forskjellige? Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 10. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2008 Ikke egentlig. Saken fra Grundig fungerer i alle fall godt i båten. Her hjemme har jeg fiber. Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 11. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2008 .......Oppsummering av spørsmål: - Mulighet å få bekreftet om antenne hovedsakelig er stilt inn etter Østfold eller ikke? - Kan det være andre grunner til at vi har mistet kanalene og kun sitter igjen med TV Norge og andre frekvenser vi får inn i dårlig kvalitet på? - Erfaringer/kunnskaper med om det er vesentlig forskjell på grå eller grønne dekningsområder? - Tips til dekoderboks og hvor jeg får kjøpt det? - Tips til hvor jeg får kjøpt Riks-TV-pakke? - Hvor mye vil det koste totalt sånn circa. Jeg kunne sikkert funnet svar på det meste selv ved å søke på google, lest mer på ntv etc. men synes det er mye enklere og hyggeligere å spørre her på forumet. Kanskje kan det hjelpe andre og. Nå skal jeg uantsett snart til sengs (Redigert: Obs! la meg ganske mye senere). God natt Takker for svar! Hei, TSP! Du må se på retningen på UHF-antenna på huset der du bor. Siden det har vært mulig å se SVT1 og 2 analogt og sikkert også TV4 (fram til 24. september 2007), står UHF-antenna mot Bäckefors i Sverige, retning ØSØ. I samme retning finner du senderen i Halden (som dekker Østfold pluss kyststrøka i midt-/sør-Vestfold og deler av Grenlandskysten). Du fikk jo tidligere distriktsprogrammet for Østfold på NRK1, så det er sannsynligvis Halden-senderen du har sett. Siden du nå får TV Norge (med TV Østfold?) analogt, forsterker det mistanken om at det er signaler fra Halden-senderen du ser. TV Norge sender fortsatt analogt fra Halden på UHF-kanal 45 (med bare 1 kW effekt), mens NRK1 og norsk TV2 stoppet å sende analogt 29. april i år. Hvis mottaket fra UHF-antenna i retning Halden/Bäckefors funker bra, ser jeg ingen grunn til å forandre på dette. Er signalet for svakt for stabilt mottak av svenske kanaler, må antenna og kabel/koblinger sjekkes og ev. byttes ut. Vil tro at det vil være nødvendig med forsterker dersom dette ikke er montert fra før. Fra Sverige sendes det mange TV-kanaler digitalt, fordelt på 5 sendefrekvenser. Ca 10 av disse kanalene sendes ukodet. Dessuten 3 ukodede radiokanaler. Se denne linken for frekvenser. Fra Halden sendes det noenogtjue TV-kanaler digitalt, bare 3 ukodet (NRK1, 2 og 3). Du får dessuten 2 versjoner av distriktsprogrammet, NRK Østfold og NRK Østafjells (Vestfold, Telemark og Buskerud). I tillegg en haug radiokanaler, de fleste ukodet. På denne linken finner du et regneark med frekvensliste for det norske digitale bakkenettet. Alternative retninger: Vestfold er det eneste fylket som ikke har noen hovedsender for radio og tv. Vestfold forsynes fra 4 hovedsendere i andre fylker, alt etter hvor i Vestfold man bor. Tryvann (Oslo), Jonsknuten (Kongsberg), Vealøs (Skien) og Høyås (Halden). Hvilke(n) av disse som egner seg best for deg, er avhengig av hvor i Stokke du bor. Jeg bodde på det som nå kalles Hvålsåsen i Stokke for mange år siden. Det var før senderen i Halden ble bygd, og da var det Oslo (dårlig mottak) og senere Skien (bra mottak) som ble brukt for mottak av NRK. I dag vil nok valget stå mellom Skien og Halden. På dekningskartet til NTV er det Skien som pekes ut som beste sender, mens Halden har, som du sikkert allerede har regna ut, den fordelen at du får signalene fra Sverige på samme antenne. Fra 15. august 2008 blir det satt i drift noen svakere sendere ("gap-fillers") i bl.a. Sandefjord og Tønsberg. Det finnes et slags dekningskart for disse senderne på denne linken. De grå og (lyse-)grønne områdene gir i de fleste tilfellene god dekning, men i grå områder er naturligvis kravet til antenna og kabling/koblinger større for å oppnå et stabilt resultat. Det beste er selvfølgelig å bruke en godkjent antenneinnstallatør til denne jobben. Da er man garantert et godt resultat, og huseieren har noen å klage til dersom noe er galt. Dekoderboks får du kjøpt på bl.a. Expert, Lefdal, Elkjøp, Euronix og de andre elektrokjedene. Jeg vil anbefale deg å IKKE kjøpe Sagem-boksen. Den er veldig kresen på signalkvaliteten sammenlignet med Grundig-boksene. Skal du ha håp om mottak av svenske kanaler, duger ikke Sagemdekoderen. RiksTV-pakkene kjøper du samtidig med boksen. Da får du boksen til subsidiert pris - fra 1 kr og oppover. Uten abonnement ligger prisen på fra i underkant av 1.500 kroner og oppover. Sjøl har jeg Grundig DTR-8740 MHP (den med "digitalt tekst-tv" og USB- og ethernetkontakter). Den funker bra for meg på de norske og svenske bakkenettene, og av og til det på det danske bakkenettet, og kosta meg 1.999,- på Elkjøp uten abb., men med "TV2-kort". Til slutt; du/dere må selvfølgelig overlate til huseier å besørge antenneanlegget. Digitalboks og abb. ordner dere sjøl. Lykke til! Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
TSP Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juli 2008 Takk for ypperlig innlegg! Tenkte jeg skulle slå til i dag på vei hjem fra jobb og prøve det. Så får vi se hvordan det går. Er det kun Grundig DTR 8720 som de tilbyr om man tar det som følger med, eller kan man evt. og velge den du anbefaler? (Grundig DTR-8740 MHP) Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 11. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2008 Takk for ypperlig innlegg! Tenkte jeg skulle slå til i dag på vei hjem fra jobb og prøve det. Så får vi se hvordan det går. Er det kun Grundig DTR 8720 som de tilbyr om man tar det som følger med, eller kan man evt. og velge den du anbefaler? (Grundig DTR-8740 MHP) DTR 8720 er den som selges billigst. Er ikke sikker på hva du må ut med for DTR 8740, men noen hundringer må du nok regne med... Lykke til, og gi gjerne en rapport her om åssen ting funker! Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 11. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2008 TV2-kort er per i dag gratis forresten. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juli 2008 Glimrende. Tar inn TV-signalene veldig bra! Før var det kun NRK som var i god kvalitet, nå er samtlige kanaler i god kvalitet! Det eneste er at bildet til tider stopper litt opp. Men det har ikke vært noe stort jeg har merket til det. Er veldig fornøyd og har vanskelig for å bestemme meg hva jeg skal se på, så nettopp Rex på TV 2 Zebra, det har jeg savnet! Det var dog noen problemer under kjøpet, de fikk ikke kredittsjekket meg fordi jeg ikke lå inne i kredittsjekksystemet el. Så jeg måtte betale hele årssummen der og da, men så slipper jeg hvert fall å tenke på det. Dekoderen kostet forresten 499,- Men har to spørsmål. Ser at den har funnet noen av Canal+ filmkanalene, jeg har selvfølgelig ikke tilgang der, men lurte på om det er slik at det er noe man kan få i tillegg? Hva kan man få inn med TV 2-kortet, må en da bytte mellom to kort eventuelt? Om jeg for eksempel vil ta opp noe. Hvordan gjør jeg det? Før var antennen inn i DVD/VHS-spilleren og deretter inn i TV-en. Men det er jo ikke flere antenner jeg kan kople inn der nå? Er det løst ved noe splitter el.? For hvertfall før har den måttet ta inn signalene selv for at en skal ha kunnet se på kanaler via den, eller ta opp på en kanal. Er det ikke lenger mulig eventuelt? Sett at jeg skulle finne ut at jeg vil benytte meg av Canal Digital om et års tid. Jeg kan fortsatt ha samme dekoder? Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 12. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2008 Gratulerer med digitalTV. Hvilken mottaker kjøpte du? .......... Men har to spørsmål. Ser at den har funnet noen av Canal+ filmkanalene, jeg har selvfølgelig ikke tilgang der, men lurte på om det er slik at det er noe man kan få i tillegg? Du kan abonnere på "Riks Ekstra" for 200 kr ekstra i måneden og får da tilgang til de tre Canal+ -kanalene som RiksTV sender. Hva kan man få inn med TV 2-kortet, må en da bytte mellom to kort eventuelt? "TV2-kortet" er for de som ikke vil abonnere på Riks-pakken, men som likevel vil ha tilgang til TV2. TV2 er fram til konsesjonen går ut i slutten av 2009, en almenn-TVkanal (burde vært sendt ukoda, spør du meg...! ). Etter den tid er det TV2's ønske å bli en betalkanal. Time will show åssen det går. Dessuten gir dette kortet tilgang til lokal-TV (for mitt vedkommende TV Østfold), samt noe som kalles "Åpen kanal". Hva det er veit jeg ikke, og de har ikke kommet igang ennå heller... Det er ikke meningen at en skal ha to kort og bytte mellom disse. Hvis noen med TV2-kort vil ha Riks-pakken, er det bare å ringe RiksTV og bestille, og kortet blir dermed oppgradert. TV2, lokalTV og Åpen kanal vil man fortsatt ha tilgang til. Om jeg for eksempel vil ta opp noe. Hvordan gjør jeg det? Før var antennen inn i DVD/VHS-spilleren og deretter inn i TV-en. Men det er jo ikke flere antenner jeg kan kople inn der nå? Er det løst ved noe splitter el.? For hvertfall før har den måttet ta inn signalene selv for at en skal ha kunnet se på kanaler via den, eller ta opp på en kanal. Er det ikke lenger mulig eventuelt? Signalet direkte fra antenna er etterhvert verdiløst for VHS/DVD-spilleren nå når analog slukking blir gjennomført, du har ikke bruk for videospillerens innebygde tuner. La antennekabelen gå rett i RiksTV-boksen (og ev. videre til TV'n - ev. via VHS/DVD-spilleren - for å se det lille analoge som er igjen). Grundigboksen har én scartkontakt. Hvis du har kobla Grundig'en til TV'n (flatskjerm?) med HDMI-kabel, kan du koble scart fra Grundig til videospillerens AV2-scart, og en scart fra videon's AV1 til AV2 påTV. Dersom du bruker scart fra Grundigboksen til AV1 på TV'n (ikke flatskjerm?), kobler du en scartkabel fra AV2 på TV'n til VHS/DVD-spillerens AV1. Prøv deg fram. Litt vanskelig å forklare når jeg ikke veit hva TV'n og videospilleren din er utstyrt med. Sett at jeg skulle finne ut at jeg vil benytte meg av Canal Digital om et års tid. Jeg kan fortsatt ha samme dekoder? Nei, det kan du ikke. Her er det forskjellige systemstandarder ute og går. Det digitale bakkenettet kalles for DVB-T. DigitalTV over satelitt kalles DVB-S, mens tilsvarende for digital kabelTV er DVB-C. Disse standardene kan ikke brukes om hverandre. Canal Digital leverer alltid en ny mottaker når det bestilles nytt abonnement (gjelder både CD-kabel og CD-satelitt), og de forlanger at du bruker denne mottakere. Det finnes annet utstyr å få kjøpt som også fungerer, også noen få kombimotakere, vanligste kombinasjonen er DVB-S og DVB-T. .......... Du skriver at du har korte stopp i bildet. Siden du bor i "grå sone" er det viktig at antenna og kabel/koblinger er av god kvalitet. Får du mer problemer, må du snakke med husverten. Får du inn svenskekanalene, forresten? Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
TSP Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hei igjen. Har ikke noen spesielt god TV, er vel en 21" Daewoo, sitter ikke hjemme så har ikke muligheten til å se merke etc. DVD-spilleren er en Samsung om jeg husker korrekt. Oppsettet nå er slik om jeg husker rett: Antennesignal: Antenne --> Dekoder --> DVD/VHS --> TV Scartledninger: Dekoder --> (AV 2) DVD/VHS (AV 1) --> TV Problemet jeg har oppdaget er at jeg ikke lenger kan ta opp fra andre kanaler enn den som er aktiv på dekoderen. Noe som for så vidt er naturlig når jeg tenker over det. Men setter jo noen begrensninger. Grunnen til at jeg ikke kan gjøre det er fordi DVD-en leter etter analoge signaler og jeg har kun muligheter til å sette en kanal på dekoder, dekoderkanalen kan ikke deles opp i flere. Jeg antar at om jeg eventuelt skulle sett på en kanal og tatt opp på en annen, måtte VHS-opptakeren hatt en innebygd dekoder eller lignende og funnet signalene selv? Hvordan ville det da i så fall blitt med Riks-TV? Kan jo ikke kjøpe to Riks-TV -kort eventuelt Endret 14. juli 2008 av TSP Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 15. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2008 Hei igjen! Jepp. Du har oppdaga begrensningene med opptaksmulighetene. Opptak av TV-programmer er ikke like fleksibelt lenger, da videospillere ikke har innebygd digital tuner, og du kan ikke sånn uten videre ta opp et program mens du ser på et annet. Opptak av digitale TV-sendinger skjer best på harddisk. Du kan se på opptaket i samme kvalitet som programmet ble sendt ut. Du kan dessuten sette f.eks. en spennende film som du sitter og ser på, på pause og svare en telefon som ringer, for så å fortsette filmen når telefonsamtalen er ferdig. RiksTV har godkjent en PVR (Personal Video Recorder) for bekkenettet. Det er Grundig 8860 PVR som kommer i salg i august. Med den kan du se ett program mens du tar opp et annet, dvs. at denne maskinen er utstyrt med to tunere. Mer info i linken ovenfor. Ulempen med en slik PVR fra RiksTV (og tilsvarende leverandører som Canal Digital og Viasat) er at opptaket blir lagret i kodet form på PVR'en, og blir avkodet når du ser opptaket. Hvis du sier opp ditt RiksTV-abonnement eller ikke betaler abb.-avgiften, kan du ikke lenger se opptakene du har gjort. Det er dessuten ikke mulig å overføre opptakene fra den innebygde harddisken til en ekstern lagringsenhet (PC), og dermed heller ikke mulig å brenne opptaket på CD/DVD. Du kan naturligvis spille de opptakene du vil ta vare på for ettertiden over til VHS eller "analog harddiskopptaker" via scart, men det skjer et kvalitetstap i den prosessen. Med den TV'n du har i dag, vil du knapt nok merke den kvalitetsforskjellen, men på en større TV vises det veldig godt. Det finnes imidlertid digitale mottakere hvor det er mulig å ta vare på digitale opptak i ukodet stand i samme kvalitet programmet sendes i, men disse er selvfølgelig ikke godkjent av noen av signalleverandørene. Jeg har en slik (for satelitt): Vantage HD-7100S. Søk på Google for mer info. Det finnes dessuten ganske fyldige omtaler av slike maskiner i satelittseksjonen på AVforum. Vantage HD-7100S har mulighet for ekstern harddisk via USB som kan kobles til PC for redigering, konvertering og brenning de programmene jeg vil ta vare på, f.eks. lage en DVD-samling med "Allsang på Grensen, sesong 2008" og gi til svigermor i julegave!. Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
TSP Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2008 Ok. Så Vantage HD-7100S vil for eksempel kunne hjelpe meg, eller er det kun til bruk om man bruker satelitt? Er litt usikker på om jeg skjønte deg. Det er dumt at det er kodet, virker for meg tåpelig og begrenser som du sier. Men hos pappa hvor han har Canal Digital har jeg sett han har tatt opp programmer og filmer og tatt det ut til DVD. Kanskje jeg skulle spørre han hva det er han bruker eller hvilket oppsett han har. Det var det hvertfall fullstendig mulig å brenne ut fra harddisk der! Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 16. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Vantage HD-7100 finnes i en S-Versjon (satelitt) og TS-versjon (satelitt og bakkenett). Sistnevnte kan ta imot de ukodede kanalene i bakkenettet (NRK1, 2 og 3) - i tillegg til det meste på satelitt (med kort & sånn). Skal visstnok også finnes i en versjon for kabelnett... På Vantage's tyske nettsider kan du lese mer. Koding gjøres dels for å sikre rettighetene til opphavsmennene til programmene, dels for å finansiere kanalene som kodes. NRK-kanalene er ikke kodet i bakkenettet, men på satelitt. Bakkenettet når bare den norske befolkningen (med litt overspilling over landegrensene), mens NRK på satelitt kan tas inn av store deler av Europa. Når NRK kjøper rettighetene til en film, betaler NRK for retten til å vise filmen i sitt område, nemlig Norge. Dersom NRK hadde sendt ukoda over satelitt, ville de måtte betale for rettigheten til å vise filmen i alle de landene som teoretisk sett kan ta i mot NRK's kanaler, og det ville blitt veldig dyrt. Ta en prat med faren din om hva han gjør og hva slags utstyr han bruker. Mvh Brumlebass Endret 16. juli 2008 av brumlebass1 Lenke til kommentar
Trond K. Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 Hei igjen! Jepp. Du har oppdaga begrensningene med opptaksmulighetene. Opptak av TV-programmer er ikke like fleksibelt lenger, da videospillere ikke har innebygd digital tuner, og du kan ikke sånn uten videre ta opp et program mens du ser på et annet. Opptak av digitale TV-sendinger skjer best på harddisk. Du kan se på opptaket i samme kvalitet som programmet ble sendt ut. Du kan dessuten sette f.eks. en spennende film som du sitter og ser på, på pause og svare en telefon som ringer, for så å fortsette filmen når telefonsamtalen er ferdig. RiksTV har godkjent en PVR (Personal Video Recorder) for bekkenettet. Det er Grundig 8860 PVR som kommer i salg i august. Med den kan du se ett program mens du tar opp et annet, dvs. at denne maskinen er utstyrt med to tunere. Mer info i linken ovenfor. Ulempen med en slik PVR fra RiksTV (og tilsvarende leverandører som Canal Digital og Viasat) er at opptaket blir lagret i kodet form på PVR'en, og blir avkodet når du ser opptaket. Hvis du sier opp ditt RiksTV-abonnement eller ikke betaler abb.-avgiften, kan du ikke lenger se opptakene du har gjort. Det er dessuten ikke mulig å overføre opptakene fra den innebygde harddisken til en ekstern lagringsenhet (PC), og dermed heller ikke mulig å brenne opptaket på CD/DVD. Du kan naturligvis spille de opptakene du vil ta vare på for ettertiden over til VHS eller "analog harddiskopptaker" via scart, men det skjer et kvalitetstap i den prosessen. Med den TV'n du har i dag, vil du knapt nok merke den kvalitetsforskjellen, men på en større TV vises det veldig godt. Det finnes imidlertid digitale mottakere hvor det er mulig å ta vare på digitale opptak i ukodet stand i samme kvalitet programmet sendes i, men disse er selvfølgelig ikke godkjent av noen av signalleverandørene. Jeg har en slik (for satelitt): Vantage HD-7100S. Søk på Google for mer info. Det finnes dessuten ganske fyldige omtaler av slike maskiner i satelittseksjonen på AVforum. Vantage HD-7100S har mulighet for ekstern harddisk via USB som kan kobles til PC for redigering, konvertering og brenning de programmene jeg vil ta vare på, f.eks. lage en DVD-samling med "Allsang på Grensen, sesong 2008" og gi til svigermor i julegave!. Mvh Brumlebass Hei. Dette var et interessant innlegg. Jeg ser også, som du sier, på flere nettsider at programmene på en PVR (de godkjente) ikke kan overføres til DVD eller PC. Hva brukes da usb portene til? (Grundig PVR). Takker for svar! Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Pausesystemet benytter seg av minnepenner som kan koples inn. 1GB minnepenn skal for eksempel kunne spare 45 minutter +/-. NB: Viktig å merke seg, minnepennene kan visstnok ikke benyttes til normalt bruk senere og forblir kun noe du kan bruke i dekoderen. I tillegg kan det jo hende at det kommer til å ha støtte for noen andre funksjoner senere, som overføringer etc. og da er det jo alltid kjekt å ha integrert usb på forhånd når programvareoppdateringer en gang kommer. Jeg kjenner jeg begynner å hate godkjente dekodere litt. @brumlebass1: Jeg spurte min far hvilket oppsett han hadde. Det var visst en slik PVR-dekoder han hadde til å ta opp på, men han hadde og en vanlig DVD/harddiskopptaker ved siden av. Så om det var noe han ville beholde/få ut på DVD spilte han av fra PVR-dekoderen og tok opp med den opptakeren. Endret 25. juli 2008 av TSP Lenke til kommentar
galaxey Skrevet 26. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2008 Hvisbildet på TV hakker eller du får "mosaikk" så prøv å vri antennen litt til høyre eller venstre og se om du blir kvitt problemet. Bruk en tusj eller lignende til å merke dagens posisjon på atenne kontra stang/stag. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå