Gå til innhold

iPAQ 6515 slår seg av


Ståle

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp tak i en ny mobil, en HP iPAQ hw6515d. Det største problemet som _var_, er at den slår esg av av seg selv. Som om batteriet eller lokket hadde sklidd av.

Dette skjer flere ganger hver dag, avogtil timer mellom, og avogtil minutter.

Jeg har prøvd å riste telefonen, lirke lokket så mye som jeg greier. Men alt ser ut som det er i orden. Telefonen er heller ikke så veldig varm.

 

Firmwaren var 1.04, så jeg oppdaterte den til den nyeste, 1.21 (som kom i 2006).

Fikset ikke problemet.

 

Og så kommer jeg til det andre, og litt mer plagsomme problemet. Lyddriveren, mikrofonen, telefon-funksjonen og kameradriveren virker ikke.

Jeg får ikke spilt av noe som helst lyd på høyttaleren på baksiden av telefonen. Den som er mot øret virker når jeg ringer noen. Men den andre virker ikke i det hele tatt. Så jeg får ikke hørt på musikk, video, ringetoner eller noe som helst. Mikrofonen virker heller ikke, så jeg får bare hørt hva de sier i den andre enden.

 

Telefon-funksjonen virker heller ikke så veldig bra. Avogtil sier den at SIM-kortet ikke gjenkjennes (det er et helt nytt OneCall SIM-kort, ble aktivert 09.07.08 03:00)

Telefonen velger selv at den befinner seg i Italia, og har valgt TIM som operatør. Noe som ikke stemmer.

Hvis jeg manuelt velger Norge. Så enten virker det, eller så glemmer den det, og jeg må velge det om igjen. Men etter en stund husker den det, og jeg får dekning.

 

Kamera-funksjonen er også vekke. Det står i Settings at kameradriveren ikke er funnet.

 

 

 

Jeg har også installert noen programmer. Men dette burde vel ikke ha noe med dette å gjøre.

(Et annet bittelite spm; nå har alle programmene blitt installert i de 64MB som er innebygd i telefonen. Hvordan kan jeg installerte alt på minnekortet, så jeg får mer MB til minne)

 

MVH Ståle :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv erfart at ipaq'er (med WM 5) kan slå seg plutselig av når batteriet blir for svakt (60%). Dette inntreffer særlig når jeg bruker flere funksjoner samtidig, men når batteriet er f.eks. 90% eller mer, da funker den perfekt. For min del tror jeg derfor at iallfall enkelte ipaq-modeller ikke har tilstrekkelig batteri-kraft til å støtte ipaq'ens fulle funksjonalitet uten risiko for kræsj. Når det gjelder å få programmer som cab-filer installert på Storage Card, bruker jeg "Cab Installer" programmet (gratis) som finnes med googling.

Lenke til kommentar

Vel, batterier regnes jo som forbruksmateriell, så dem kan vel slites med tiden, så kanskje er ditt batteri for gammelt, men ikke nødvendigvis vil jeg tro, fordi for mange programmer installert på ipaq'en har jeg erfart også kan gi kræsj selv om batteriet er forholdsvis nytt. Tror derfor det er smart å ha minst mulig 3. parts programmer installert og ikke la for mange programmer kjøre i bakgrunnen hvis dem ikke brukes i øyeblikket. Dette betyr at man tar soft reset hvis programmene man bruker ikke har egen close/exit knapp. Enkelte ganger hjelper det ikke bare med å avinstallere 3. parts programmer, ipaq'en kræsjer fortsatt. Da kan en hard reset være siste utvei, fordi da blir ipaq'en tilbakestilt til HP-standarden, alle spor av 3. parts programmer er borte, og ipaq'en burde da fungere feilfritt gitt at der ikke er hardware feil på den.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt hardware reset sånn 20 ganger. Alltid slår den seg av.

 

Men det kan være at de 5 3. partsprogrammene jeg hadde gjorde at kameraet, mikrofonen, høytaleren ikke funket?

 

Telefonen tror forsatt at den er i Italia, men kan det være SIM-kortet sin skyld? (One Call)

Lenke til kommentar

Nå tok jeg en hard reset uten SIM-kortet, og så satte det inn, og installerte 1 program, TomTom. Var litt tull med å slå på Phone-mode, som før. Men alle funksjonee funket 100%. Etter 24t uten å klikke, tok jeg ut og inn batteriet. Nå hadde alt det andre klikket (kamera, lyd osv)

Lenke til kommentar

Nå er det jo en ganske gammel telefon vi snakker om her, og eg antar dermed at du har overtatt en brukt en? I så tilfelle høres det ut som om enhenten er defekt.

 

Uansett, eg har jobbet en del med denne telefonen og ja, den er ustabil. Ved tyngre oppgaver kan den både fryse og restarte. Og batteriet er litt merkelig, da det fungerer ypperlig mens den er fullladet, mens den oppfører seg merkelig dersom batteriet ikke er 100%.

Lenke til kommentar

Hvis det er tomtom som er synderen, kan årsaken være at du bruker en gammel versjon av tomtom som f.eks. versjon 5 som ikke fungerte så godt sammen med windows mobile, men dette ser det ut til å være rettet opp i versjon 6. Bruker selv tomtom 6, og den skaper ikke problemer på min ipaq, men jeg driver ikke med stadig å ta ut og sette inn batteriet da. Så eventuelt kan du jo prøve med siste versjon av tomtom hvis du nu bruker f.eks. tomtom 5 (forøvring er det vel uansett alltid smart å bruke siste versjon).

Lenke til kommentar
Så det er altså bare å kaste telefonen?

Når det er en såpass gammel telefon og du opplever de symptomene du gjør så ville eg hvertfall ikke hatt det som en brukstelefon. Som navigasjon i bilen eller e-postleser vil den jo fungere greit som. Evnt andre nytteprogrammer. Men ikke som en telefon som folk skal nå deg på. Mener eg da.

Lenke til kommentar

TomTom 5 var installert når jeg tok hard reset. Da gikk det greitt å ta ut inn batteriet.

Så installerte jeg TomTom 7, alt virker. Men når jeg tar ut og inn batteriet forsvinner kameraet++.

 

Nei selvfølgelig har jeg ikke tenkt å ta ut batteriet hele tiden, men hvis mobilen klikker, så er det ikke alltid den restarter seg selv, og jeg må ta ut batteriet. Og da sitter jeg uten kamera, mikrofon og høyttaler.

Lenke til kommentar

"TomTom 5 var installert når jeg tok hard reset".

Dette var merkelig. Hard reset skal jo bringe ipaq'en tilbake til fabrikkstandard, dvs slik den er når man kjøper den som ny direkte fra en autorisert HP-forhandler, og tomtom er ikke inkludert i programmene som følger med fra HP. Derfor må det vel være noe grunnleggende feil med din ipaq hvis tomtom 5 var installert på den umiddelbart etter en hard reset. Noe annet er selvfølgelig soft reset eller hvis du har tomtom 5 liggende på storage card.

Lenke til kommentar
"TomTom 5 var installert når jeg tok hard reset".

Dette var merkelig. Hard reset skal jo bringe ipaq'en tilbake til fabrikkstandard, dvs slik den er når man kjøper den som ny direkte fra en autorisert HP-forhandler, og tomtom er ikke inkludert i programmene som følger med fra HP. Derfor må det vel være noe grunnleggende feil med din ipaq hvis tomtom 5 var installert på den umiddelbart etter en hard reset. Noe annet er selvfølgelig soft reset eller hvis du har tomtom 5 liggende på storage card.

Joda, Tomtom er inkludert på mange(eller hvertfall flere) enheter i fra fabrikken. HP hw6515 var en av disse.

Lenke til kommentar

Hmm... det har nettop skjedd at mirakel. Av en eller annen grunn, virker telefonen perfekt igjen.

Jeg har ikke gjort noe annerledes, utenom å ikke legge inn TomTom 7. Men jeg mener jeg ikke gjorde det en annen gang også.

 

Menmen... Telefonen har vært på i en veldig god stund nå, ikke slått seg vrang eller noe. Og den klikker ikke da jeg tok ut batteriet heller.

 

Takk, o du gode fe. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...