Dewil Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hoy hoy.. Siden det er sommer og varmt tenkte jeg at jeg skulle lage meg en liten sommerleke. Som liten har fikk jeg alltid en liten sommer leke av mor og far. Nå har jeg (så og si) vokst opp og får ikke lenger en sommer leke. (har nemlig hørt at man er 3 år hele livet) Jaja.. sånn kan det gå tenkte jeg, har ikke sett noe til sommer leker på noen år så jeg tenkte at hvorfor ikke lage en selv. Turen gikk til microplex! woohoo. er jo bedre å dra dit enn tusenfryd og dyreparken i kristiansand tenkte jeg. Dessuten bor jeg ikke mange mil fra denne fantastiske butikken med sånne elskede små duppeditter og andre nyttige ting. Selve idéen Når socket A var på topp var jeg en liten reser i å klokke prosessor, og den gang brukte jeg en Mist Silent Twin som var "produsert" av nettop microplex. Denne kjøleren skal bli mitt utgangspunkt som kjøleribbe. Lenge har jeg også hatt lyst på en sånn Delta vifte, dere har sikkert sett de heftige viftene med over 50dB i støy og flytter like mye luft som et middels helikopter. Jeg tenkte som så at disse komponentene kunne klare å skape en ekstrem kjøler. Til bygget Så til selve bygget av sommerleken. En stykk pose fra microplex kan inneholde så mangt: posens innhold: 2x Delta vifte, 323m³/time, 59 dB 2x Fanadapter, 60-80mm, Transparent 2x Fanadapter, 80-120mm, klar blå 1x MIST CPU-kjøler u/vifte, "Silent Twin" En stykk delta: Ofret to små 60mm Vifter så jeg har noe å skru fast 80-60mm adapteret. Fan adaptere skrudd sammen: Fikk et lite problem med klipsene til mist men laget 2 spor i plasten på adapteret så gikk det bra. Kontroll av adapterene: Ferdig montert: Da gjenstår det bare å finne et hovedkort og en strømforsyning som klarer å dra detta rundt GOD SOMMER! GLHF youtube muuvie kommer Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Du skulle kanskje hatt en høyere kjøler som viftene kan stå i? Kommer jo ikke til å finne noe hovedkort som den der kan stå i. Endret 10. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Slik er originalen også.. Spesiellt MSI hovedkort, de hadde kondensatorer som satt veldig tett på sokkelen. Problemet kan også løses med funnel så man får vinklet viftene. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hei Du får et alvorlig problem der!! Hvordan har du tenkt å få den kjøleren ned på prosessoren? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Vel du har jo gjort en bra jobb med bilder så langt, så kanskje du kan forklare det på den måten? All my mobo's are full =) Men sikker på at det ordner seg. edit: Jeg likte katten! Endret 10. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Til dere som lurer på passform på div hovedkort: Denne kjøleren passer nesten ikke på noe som helst. Fant faktisk et hovedkort som kan være mulig å få til. Nemlig dette Mini-ITX hovedkortet De måler nemlig kun 17x17cm. Ellers så har jeg faktisk kastet bort 20 kroner i rør som jeg kan kappe og lime sammen til en vinkel Dessuten er denne kun laget for gøy. Har lurt lenge på å gjøre noe sånt. edit: Jeg likte katten! Takker.. har 2 stykk.. den på bildet var den minste av de. Den største er litt over et år og veier litt over 8kg nå.. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Litt OT, men hva tror dere om en Duron 700mhz, OC til ci 900mhz/1.2ghz, meg 1gb ddr1 1.5cl 2.2.5 minne i en boks som skal være pc for mor? Ho har ikke datapeil i det hele tatt. Mini barebone for socket a må vel være billig nå, må sjekke pris.. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Vil nok fungere helt smuud.. men ville kanskje satset på en litt heftigere prosessor som athlon xp1800 el noe sånt.. bare å koble det opp og se hvor godt det flyter. Hvis det flyter sånn passe greit så er hu nok fornøyd. Skal vel bare betale regninger uansett.. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Hvis hu ikke har peiling i det hele tatt, legger du bare inn DSL eller XUbuntu, så klarer hu seg helt fint med en Duron. Hvis hu er vant med Windows, derimot, kan du vel vurdere Win2k? Det er jo lite og raskt? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Hvis hu ikke har peiling i det hele tatt, legger du bare inn DSL eller XUbuntu, så klarer hu seg helt fint med en Duron. Hvis hu er vant med Windows, derimot, kan du vel vurdere Win2k? Det er jo lite og raskt? Jeg har en 60mb versjon av Windows 2000, sjølmekk, som jeg vurderer å legge inn. Men hun skal gjerne ha litt office pakker osv, noe jeg ikke har peiling på, bruker OpenOffice selv. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Bare å legge inn OO det da. Er ikke så stor forskjell;) Evt. kan du se om du finner noe enda enklere på google. Slik at pc-en faktisk blir rask:) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 La inn open office til modern selv. Har ikke hørt noen klage enda, så det går nok helt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå