Gå til innhold

Sunn og god frokost - Havrelapper


Anbefalte innlegg

Ingredienser:

4 dl knuste havregryn i en blender

2-3 dl melk eller vann

4-5 stk egg

1 ts bakepulver

 

Olje/smør til steking

Syltetøy

 

Dette er en ganske stor porsjon som spesielt passer for sultne byggere etter en god natts søvn.

 

Bland ingrediensene, helst med en mixmaster. Stek lappene på middels-sterk varme ca.1 min på hver side. Husk å ha i litt olje eller smør i pannen mellom hver gang du steker en ny lapp.

Trikset er å få røren ikke for tykk, men heller ikke for tynn. Er den for tykk så blir lappene svidd på den ene siden før du kan snu dem og er de for tynne så blir det pannekaker(det funker selvfølgelig det også, men det er smak og behag)

 

Serveres med friske bær eller syltetøy + evt. en banan

 

 

Bon appetite!

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Veldig fin oppskrift. Brukte økologisk havregryn og det funket fett :). Skal prøve å lage vafler senere da jeg ikke gadd å bruke hele røra. Skal oppdatere litt sener om hvordan det gikk.

 

Tror jeg skal lage slike lapper hver søndag, så har jeg en fin søndagsfrokost nå som jeg begynner å trappe opp treningen :)

 

Edit: Får prøve vafler en annen dag da jeg tok resten til lunsj.

Endret av Articfare
Lenke til kommentar

Sånn i farta kom jeg opp med dette:

 

4dl/120g havregryn = 438 kcal

5 egg = 300

3dl lettmelk/helmelk = 141/198

3ss smør = er usiikker på dette, men kan nok sette 200 kcal her. Correct me if i'm wrong!

I salt og bakepulveret tror jeg det ikke er så veldig mye, men kan sikkert slenge på 50 kcal her.

 

Alt i alt blir det noe rundt 1129 kcal, grovt utregnet. Tror det ligger rundt 1000kcal egentlig, spørs hvor store spisekjeer og hvilken type smør du tar.

 

Frokosten er det viktigste måltidet, så for oss som bygger muskler og skal opp i vekt, er dette en fin frokost :).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har endra litt på oppskriften nå. Det er fortsatt greit å bruke smør og vaniljesukker osv, men egentlig så trengs det ikke.

 

Og en ting til, ikke kjøp havremel som de selger i butikken. Det er ren svindel. Det koster dobbelt så mye for en pose med havremel som for en pose med havregryn. Det er litt mer i posen med havremel, men allikevel.

Bare kjør havregryn i blenderen før du blander det med de andre ingrediensene så får du havremel ut av gryna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...