muminim Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Så vidt jeg forstår så på de fleste/noen HK restetter en BIOS ved å ta ut og in igjen HK batteriet. For å resette BIOS gjorde jeg dette uten noen effekt. Då jeg siden leste HK manualet mitt står det: Use the following procedure to clear CMOS: 1. Turn off the AC (hva er AC?) power supply and connect pins 1 and 2 (hva er pin 1 og 2?) together using the jumper cap (hva er jumper cap?). 2. Return the jumper setting to normal (pins 2 and 3. Together with the jumper cap). (2. og 3. gir liten meining for meg) 4. Turn the AC power supply back on. God nok i engelsk, men jeg er ikke spesielt teknisk og har lite kunnskap om hk/interne komponenter i en PC. Så vidt jeg forstår så er AC power supply berre vanlige PSU en, altså først skru av PSU, og ved pins 1 og 2 refererer til noen ledninger/kabler koblet til HK/PSU. Ingen annelse hva jumper cap er, men trudde det først var noe å trykke på/en knapp. Hvis noen kan gi mer presise, forståelige instrukser på norsk, eller oversette det, hadde det vore greit (og si hva pins 1 og 2 er, om AC power supply berre er vanlig PSU og hva jumper/jumper cap/jumper settings er). Endret 11. juli 2008 av Uncreativex Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Du trekker ut strømkontakta og flytter på jumperen, til høyre og tilbake igjen. Det står om dette i manualen. Her er det et bilde av en slik jumper (rød): http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...umper%26hl%3Dno http://images.google.com/images?q=To%20clear%20CMOS+jumper Ved siden av den røde plastbiten(jumperen din har antakelig en annen farge) ser du at det står en pinne. Plastbiten dekker to slike pinner. I alt er det tre. Du må flytte den røde plastbiten til høyre(drar den rett opp), slik at den pinnen du ser på bildet og den i midten er dekket av plastbiten. Nå får du en pinne til venstre for den røde plastbiten. Vent ca 5 sekunder, og flytt plastbiten(jumperen) tilbake- Da skal det se ut som på bilde igjen. Nå kan du sette i strømkontakta og starte opp. Les i manualen for HK ditt. Se tegninger og bilde. Hvis du ikke blir klokere av dette, så får du stille flere spørsmål. Endret 10. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
muminim Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Takkk for svaret. Med andre or, jeg skal bare flytte på jumperen, ikke røre pinnene? Sist, må jeg velge hva rekkefølje BIOS skal boote ting som ROM, harddisk etc, altså konfigurere BIOS akkurat som om den var ny/sjølvbygd? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Takkk for svaret. Med andre or, jeg skal bare flytte på jumperen, ikke røre pinnene? Sist, må jeg velge hva rekkefølje BIOS skal boote ting som ROM, harddisk etc, altså konfigurere BIOS akkurat som om den var ny/sjølvbygd? Ja, flytt på jumperen etter at du har trukket ut strømkabelen, og vent 5 sec, og flytt den så tilbake slik den først stod! Boot-rekkefølgen er ikke så viktig, men skal du installere et operativsystem nå, så skal den stå på CD/DVD-spiller først. Hvis du allerede har installert et OS, så trenger du ikke bry deg med det. Endret 11. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
muminim Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Ser ut til at jeg klarte det, etter å ha følgt dine instrukser fekk jeg en beskjed i BIOS om at det var reset til default eller noe lignende. Spørst om dette virker, litt pessimistisk :/, men nå har jeg iallefall gjort noe. Gjorde ikke noen forandringer i BIOS enda iallefall, men klarte fint å starte uannsett. Det eneste jeg er bekymret for nå er at jeg hører en annen lyd fra PC'n (konstant nå), er dette en vanlig reakssjon etter resett av CMOS (lett fiks ved instillinger i BIOS?). Takk for svarene Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Ser ut til at jeg klarte det, etter å ha følgt dine instrukser fekk jeg en beskjed i BIOS om at det var reset til default eller noe lignende. Spørst om dette virker, litt pessimistisk :/, men nå har jeg iallefall gjort noe. Gjorde ikke noen forandringer i BIOS enda iallefall, men klarte fint å starte uannsett. Det eneste jeg er bekymret for nå er at jeg hører en annen lyd fra PC'n (konstant nå), er dette en vanlig reakssjon etter resett av CMOS (lett fiks ved instillinger i BIOS?). Takk for svarene Prøv å beskriv lyden og hvor du tror den kommer fra. Hva er grunnen til at du resetter bios? Endret 11. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
muminim Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Prøv å beskriv lyden og hvor du tror den kommer fra. Hva er grunnen til at du resetter bios? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=977797 beskriver mine generelle problem og hvorfor jeg ville resette BIOS. Lyden var vist berre for en liten stund eller noe. Denne tråden er vist ferdig. Takk så meget for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå