obadja Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 hei. Jeg har nettop startet i ny jobb. Og fikk valget om jeg ville motta vanlig lønn eller fakturere (siden jeg har enkeltmannsforetak), jeg bestemmte meg for sistnevnte. Men er ikke helt sikekr på mye jeg skal legge til på fakturaen. Hvor mange prosent med arbeidsgiver avgift, feriepenger, sosiale kostnader etc. (arbeidsgiver avgiften og feriepengene er ikke vanskelig). Lurer mer på resten, og om det er noe annet så må tas hensyn til Takk Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Sikkert flere som lurer litt på dette, samt prisnivå. En samletråd er sikkert lurt. Du trenger å fakturere: * din lønn: skal dekke dine personlige levekostnader (husleie, mat o.l). Må justeres mot risiko: får du fakturert 100% av tiden din eller må du kompensere for manglende arbeid? * Arbeidsgiveravgift (avhengig av hvor du bor og hvor mye lønn som utbetales) * Feriepenger (12%) * Fortjeneste til foretaket (minimum dekke arbeidsredskaper, hjemmekontor, regnskapsfører, sosiale kostnader, porto) * Trygdeavgift (7,8%) * Skatt (~28-36%) * MVA Du kan unnlate å betale trygdeavgift, men jeg vil ikke anbefale det. Trygdeavgiften er det som sikrer deg trygd om noe skulle gå galt. Fordelen med å fakturere for tiden din er at flere utgifter kan skrives på selskapet og således fritas for MVA og eventuelt underskudd kan være fradragsberettiget. Men du taper en del rettigheter du ellers ville hatt som ansatt. En ting du bør være oppmerksom på er at det generelt ikke er tillatt å velge mellom lønnsutbetaling og fakturering. Om dette gjelder ditt tilfelle aner jeg ikke. Hovedregelen er at dersom det eneste som skiller deg fra å være tradisjonelt ansatt er avlønningsmetoden så er du faktisk ansatt og skal lønnes normalt. Har du kun 1 oppdragsgiver og jobber 100% av tiden med denne så vil du fort havne i den kategorien. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Synest du tar litt godt i på fakturapåslaget her, tyldum. :-) Trygdeavgift er vel så vidt jeg vet ingenting du kan velge om du skal betale eller ikke. Trygdeavgiften kommer som 10,7 % på overskudd etter selskapsskatt (for enkeltmannsforetak), og inngår som en del av skatteoppgjøret. Derimot kan du velge om du skal tegne en tilleggstrygd på 8,7% av personinntekten. Denne gir deg samme "rettigheter" som en normal ansatt. Et mer nøktert forslag til fakturapåslag. * Din avtalte lønn * 12 % ekstra for feriepenger * 14,1 % for arbeidsgiveravgift * Ekstra for nødvendig utstyr, om dette ikke er noe jobben vil dekke direkte * Obligatorisk tjeneste pensjon (et sted mellom 2 og 5 % av lønnen) * Regnskapskostnader Vil kanskje anbefale deg å regne ut en timesats som dekker kostnadene dine og litt til. På denne måten kan du sikre deg at du får med overtidsbetaling i kontrakten også. :-) Jeg vil ikke anbefale deg å velge denne måten å gjøre ting på. Arbeidsgiverens mål for å foreslå noe slikt, er stort sett å spare penger. Er du flink å forhandle frem en kontrakt for enkeltsmannsforetaket vil det koste din arbeidsgiver akkurat det samme, som om du var vanlig ansatt. Klarer du derimot å oppnå høyere inntekt kan det jo være noe å vurdere, men vanligvis tjener man ikke så ekstremt mye ekstra på en gjøre det på denne måten. Grunnen til dette er at det vil oppleves som vanskelig å komme til arbeidsgiveren med et krav som er mye høyere enn lønnen som er avtalt. Du skal huke på at det ikke bare er deg selv som skal avlønnes ved en slik løsning, men også selskapet du driver. Et par ting å tenke på: * Du må selv spare feriepenger * Du må selv være sikker på at du har penger på konto til å betale skatt * Du må betale forskuddsskatt et år på forhånd * Du må holde orden på, og passe på å ha penger til å betale, mva annen hver måned (kan fort bli store summer) * Du er selv ansvarlig for å "sikre" deg i forhold til uforutsette ting, som sykdom etc (med ekstra forsikring da du kun får lønn fra den 17. dagen som syk) * Du må føre ditt eget regnskap, eller få en regnskapsfører til å gjøre dette. Har du ikke greie på hva du gjør/orden i papirene kan det bli meget dyrt! * Bedriften du jobber for har mye enklere for å si opp kontrakten med deg, i forhånd til å si deg opp som ansatt Grunnen til at jeg sier dette, er fordi jeg vet hvor mye hassle det er med en slik løsning. Selv er jeg 100 % for å drive for seg selv, men i en slik situasjon, hvor du skal jobbe for en bestemt bedrift hvor du kan velge ansettelse eller ikke, så ville jeg ikke gått for en slik løsning. Gjør du det derimot, må du være 100 % sikker på at du har sikret deg på alle måter. Jeg tar utgangspunkt i at du kun har en oppdragsgiver og skal være i en 100 % stilling. Lykke til! Endret 11. juli 2008 av Franken Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tar godt i eller ikke.. Det er tingene som skal betales. Hvor du legger kostnadene har forsåvidt ingen betydning (om du reduserer din 'lønnsandel' og har et påslag for skatt eller om du slår de sammen til en post). Og du trenger forsåvidt ikke å utbetale lønn i et enkeltpersonforetak og kan således slippe unna trygdeavgift. Ikke at jeg vil anbefale at man gjør det, dog. Man må også huske på at man som innleid konsulent stiller på helt andre premisser enn en ansatt når det gjelder vern. F.eks. vil en eventuell opsigelse blir regulert av avtaler og avtalerett og ikke arbeidsmiljøloven. Du må være meget bevisst på kontraktstekst (for du skriver vel en kontrakt med firmaet?). Lenke til kommentar
Franken Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det finnes ingen mulighet for å utbetale lønn i et enkeltmannsforetak til eieren selv. Eierens lønn er overskuddet ved årsslutt. Trygdeavgift kommer man kun unna hvis det er underskudd i selskapet (på lik linje med at man ikke har jobb). Trygdeavgiften kommer da uansett som en del av skatteoppgjøret. Poenget mitt var at du la her på både skatt og trygdeavgift i tillegg til det andre. Det sier jo seg selv at det ikke akkurat er noe som spesifiseres på en faktura. Om vedkommende har avtalt 400.000,- i lønn, og arbeidsgiver spør om han ønsker å fakturere eller motta pengene som vanlig ansatt, så legger man jo ikke på både trygdeavgift og skatt på dette igjen. Skatt er en personlig utgift, som i et ansettelsesforhånd blir tatt hånd om for deg, av bedriften. Har ingenting i samme kategori som feriepenger, arbeidsgiversavgift, o.l. å gjøre. Var slik jeg tolket det du sa, tyldum. Håper jeg ikke misforstod? :-) Til obadja: vil også poengtere at arbeidsgiveravgift ikke er noe enkeltmannsforetaket ditt skal betale. Dette er derimot et påslag så gjør for å fastsette din arbeidsgivers kostnad med å ha deg som ansatt. Arbeidsgiveravgiften du henter inn "ekstra" kan brukes til å dekke ekstra trygdeforsikring. For arbeidsgiver koster det, grovt regnet, dette å ha deg i arbeid: * Avtalt lønn * Feriepenger (12 %) * OTP (et sted mellom 2-5 %) * Arbeidsgiveravgift (14,1 % normalt sett) * Sosiale ting (feks gratis trening, forsikring, julebord, blåturer, etc.) * Eventuelt fri mobil * Eventuelt avskrivninger på nødvendig utstyr (feks PC, bil, etc.) Dette er påslag du direkte bør gjøre (ellers "taper" du penger). I tillegg bør du altså legge på kostnader som firmaet ellers vil ha for å holde det i drift. Feks regnskap, o.l. Det er de tingene du MÅ ha dekket for å ikke komme dårligere ut. En annen ting som kan diskuteres at du bør ha kompensert for, for å gå i null, er tidsbruk i forbindelse med drift av ditt enkeltmannsforetak. Tro meg, kontorarbeidet rundt dette bør ikke undervurderes! Ville vurdert dette nøye. Har du mulighet til å tjene deg en god slant ekstra med penger, etter alt er dekket, ville jeg vurdert det. :-) Lenke til kommentar
obadja Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Tusen takk for veldig godt utfyllende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå