Gå til innhold

Par spørsmål om package managers

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av package managere som bruker sååå laaaang tiiiid på å starte, og generelt drive på. Virker som det hentes ned og refreshes alt sammen hver gang du trykker på noe, om det er start, slutt, installasjon, installasjon ferdig, osv.

-Det jeg lurer på er egentlig om det er greit og ikke så alt for vanskelig å bytte pakkemanageren til en distro?

-Hvor godt vevd inn i systemet er den?

-Er det slik at installert programvare installeres på mer eller mindre samme sted og at enhver pakkemanager kan scanne disse og klare holde orden?

-Hvilken pakkemanager regnes som den kjappeste? Finnes det kanskje en som er regnet som den beste? (Ikke nødvendigvis mest brukte)

Spytt gjerne i litt mer generell info om du først tar deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken dirstro er det snakk om? Ubuntu?

Isåfall bruker du sikkert Synaptic, dette er et pakkeprogram. Den holder orden og slt du er vandt til med pakkene. Men den bruker bare APT pakkesystemet. (Synaptic er altså bare GUI'en)

Hvis det er dette vi snakker om er jeg ikke helt enig i at det er så treigt, men går jo selvsagt mye fortere å jobbe rett på APT da, det vil si i terminalen.

Det å bytte ut Synaptic bør ikke være noe problem (bruker da fortsatt APT). Men det å bytte hele pakkesystemet er ikke like lett. Har hørt om noen som har gjort det, men da hade jeg nok heller bytta distro. (er vel for det meste APT/dpkg som gjør ubuntu til ubuntu).

For å få det helt riktig:

-Ubuntu bruker dpkg (Debian package management system) som pakkesystem.

-Over dpkg kjører man APT. (terminal basert instal/remove/update)

-Synaptic er 100% GUI over APT igjen for bedre oversikt og brukervennlighet.

Edit: Svarte jeg på spm. ditt? :hmm:

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Svarte forsåvidt. Ikke lett å bytte, nei. Vel, da får jeg bare holde ut.

Kjører Fedora som bruker Yum, men jeg synes den er ganske treg selv rett fra terminal. Samme gjelder apt-get. Men, men, sikkert bare jeg som er kresen.

Kanskje jeg skal titte litt rundt og se om det er noen tweaks for å speede det opp litt.

Takk for svar uansett!

Lenke til kommentar

Hvilken Fedoraversjon bruker du? Selv syns jeg pakkebehandleren ble mye kjappere i Fedora 9 enn den var i Fedora 8.

For å speede opp ting litt, har jeg lagt inn pakken "yum-fastestmirror", denne gjør ikke selve oppstarten av pakkebehandleren noe raskere, men speeder opp nedlasting en del, da den velger litt mer fornuftige mirrors..

Forøvrig er det ikke mye som slår pacman i Arch linux, med /var på reiserfs.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Hvilken Fedoraversjon bruker du? Selv syns jeg pakkebehandleren ble mye kjappere i Fedora 9 enn den var i Fedora 8.

For å speede opp ting litt, har jeg lagt inn pakken "yum-fastestmirror", denne gjør ikke selve oppstarten av pakkebehandleren noe raskere, men speeder opp nedlasting en del, da den velger litt mer fornuftige mirrors..

Forøvrig er det ikke mye som slår pacman i Arch linux, med /var på reiserfs.

Bruker Fedora 9. Har ikke prøvd 8 så jeg kan ikke si så mye om forskjellen. Jeg la også inn fastestmirror, men merket ikke noe særlig. Det er ikke selve downloadsene jeg synes er trege, de går sin gang uansett, det er all refreshinga og sånt før og etter.

Prøvde såvidt Arch og pacman for en stund siden, men måtte gi opp med mine begrensede linuxkunnskaper. Mener å huske den var kjapp, ja!

Lenke til kommentar
Svarte forsåvidt. Ikke lett å bytte, nei. Vel, da får jeg bare holde ut.

Kjører Fedora som bruker Yum, men jeg synes den er ganske treg selv rett fra terminal. Samme gjelder apt-get. Men, men, sikkert bare jeg som er kresen.

Kanskje jeg skal titte litt rundt og se om det er noen tweaks for å speede det opp litt.

Takk for svar uansett!

Hvorfor blir jeg ikke overraska når du skriver at du bruker Fedora og at pakkebehandleren jobber så tregt :D . Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke bruker Fedora så mye. Men en fin distro er det, med treg pakkebehandler.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at Adept i KDE er også vanvittig tregt og irriterende. Ved hver oppstart lister den ut alle pakker og søkefeltet er ikke markert engang. Og for å komme til søkefeltet må du enten trykke TAB fem ganger eller trykke med musepekeren. En versjon som bare starter et søke-GUI før jeg har skrevet inn noe og trykket enter hadde vært mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...