Gå til innhold

Er dette et sunt kosthold?


Anbefalte innlegg

- Jeg er en 18 år gammel gutt

- Jeg vil IKKE legge på meg

- Jeg veier 63,5 kilo og er ca. 175 cm høy

- Jeg trener annenhver dag med vekter hjemme

- Jeg spiller fotball hver hverdag, også minst 1 gang iløpet av helgen

 

Det jeg lurer på er om jeg kan få noen tips fra ekspertene her inne angående kostholdet mitt. Er kostholdet mitt sunt og bra for meg osv...

 

Frokost (mellom 06.00 og 09.00):

Havregryn med melk (IKKE sukker)

Tran og sanasol

 

Lunsj: (mellom 10.00 og 13.00):

3 brødskiver med diverse pålegg (skinke, ost, nugatti, etc.)

To glass melk

1 frukt (eple, mandarin, nektarin, banan etc.)

 

Middag: (15.00 og 18.00)

Det mamma lager (pizza, kjøttkaker, pasta, kjøttdeig etc.)

Vann eller brus som drikke

 

Før trening: (18.00)

1 banan

 

Etter trening: (21.00)

1 banan

En håndfull med rosiner

1 glass vann

 

Kveldsmat: (22.00-00.00):

2-3 brødskiver med pålegg (skinke, ost, nugatti etc.)

1 glass melk

 

Har dere noe å tilføye og/ eller ta vekk fra kostholdet mitt? Burde jeg ta noen shaker(?) og hvor får jeg evt. Kjøpt dette? Dere skjønner greia ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du oppnå med shaker når du sier at du ikke vil opp i vekt? For å få større muskler kreves det proteiner og nok overskudd til at kroppen bygger muskler ellers, dette fører jo med seg vektøkning. shaker brukes jo mest til å få det lille ekstra overskuddet, og for å få nok proteiner til effektiv muskelbygging.

Lenke til kommentar

Ubalansert. (Består hovedsakelig bare av karbohydrater, veldig lite protein, og ser ikke har du har nevnt grønnsaker).

 

Har du regnet ut hvor mange kalorier du trenger, og hvor mange kalorier dette kostholdet består av? Dette er ting du må vite for å kunne si om du vil gå opp eller ned i vekt.

 

Å si at "shaker" (regner med at vi snakke rom proteintilskudd her) brukes for å gå opp i vekt, blir rett og slett totalt feil.

 

Med det sagt bør du (min mening), ikke bruke tilskudd enda, når du ikke vet mer om kosthold enn hva du har satt opp her. :)

 

http://treningswiki.org/#bmr

http://treningswiki.org/#hvatrengerjeg

Lenke til kommentar

Sier ikke at shaker kun brukes til å gå opp i vekt, bare at det er lettere med shaker, og at man bør opp i vekt sammen med shaker om det er muskelmasse man vil bygge.

 

Selv holder jeg meg unna proteinshaker, ganske enkelt på grunn av prisen. Klarte å få til det jeg ville uten slikt, og det er jo igrunn det beste.

Lenke til kommentar

Mat er nesten alltid å foretrekke, ja. :) Angående prisen er de fleste proteintilskudd en god del billigere enn det vil være å kjøpe f.eks kylling i det lange løp, hvis du setter det ned å regner på det. Så sant du ikke kjøper noe usannsynlig overprisede greier fra proteinfabrikken.no, da.

 

Proteintilskudd brukes der kostholdet ikke strekker til, hvor vidt du bulker eller deffer spiller ingen rolle. Du tenker kanskje på gainere, og at de brukes i sammenhenger hvor man vil opp i vekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...