Gå til innhold

Spille inn ved hjelp av V-amp2

_TorgeirF_

Anbefalte innlegg

Jeg har stående en Behringer V-amp 2 som jeg vil bruke til amatørinnspilling på PC eller Mac ved bruk av gitar.

Det jeg lurer på er hva jeg trenger av kabler og software. Vil gjerne få tips og personlige erfaringer ved bruk av V-amp 2. Jeg er fult klar over at V-ampen ikke er det beste jeg kan bruke til innspilling. Men det eneste jeg vil er å få til å spille inn på min PC eller Mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første trenger du en kabel som passer mellom line out på Vampen og line in på lydkortet til PC-en din. Se på kontaktene på de to enhetene, så regner jeg med du finner ut hva du trenger. Expert, Clas Ohlson, Elkjøp og Europris har slike kabler i ganske bra utvalg.

Videre trenger du et innspillingsprogram. Audacity er et gratis og bra alternativ, selv om du nok kan få lyst på noe mer avansert etter hvert. Det er en start.

Med dette utstyret vil du kunne lage opptak med en kvalitet som hjemmestudioentusiaster ville måpe av for bare noen få år tilbake.

Husk at du også kan bruke vampen som preamp til en dynamisk mikrofon. Da kan du ta opp vokal også..

Lenke til kommentar

Et litt kurant lydkort er en fordel, men ingen nødvendighet da du bare skal bruke line in.

Om kabler fra Clas Ohlson, så vet ikke jeg når du sist kjøpte kabler der Castor, hvis det er lenge siden kan jeg forstå at du foreslår dem, for da hadde de kabler som funket greit nok, men sist jeg kjøpte kabler der, for ca. 1 år siden, så hadde samtlige av de kablene jeg kjøpte dårlig kontakt. Så styr unna clas ohlson. Jeg vil kansje heller anbefale å gå til en instrumentforretning å kjøpe de kablene du trenger, de koster gjerne 200-300 per stk, men de pengene sparer du på den levetiden de kablene har, den frustrasjonen du slipper unna og det faktum at de kablene kan mye lettere la seg reparere hvis de en dag tar kveld.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Jeg kjøper svært lite kabler i det hele tatt, jeg foretrekker å bygge dem selv. Men at Clas Ohlson klarer å selge defekte kabler til tusenvis av kunder i et helt år, tviler jeg på. Det er nok bare du som har vært uheldig.

Kabler til hundrevis av kroner er skikkelig overkill i et slikt oppsett som dette her.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper svært lite kabler i det hele tatt, jeg foretrekker å bygge dem selv. Men at Clas Ohlson klarer å selge defekte kabler til tusenvis av kunder i et helt år, tviler jeg på. Det er nok bare du som har vært uheldig.

Kabler til hundrevis av kroner er skikkelig overkill i et slikt oppsett som dette her.

Vi har nok forskjellige meninger om dette, men jeg mener iallefall at det er ikke overkill, i og med at man har igjen for det i det lange løp, da disse kablene kan være med deg livet ut.

Kablene jeg kjøpte på Clas Ohlson var ikke direkte defekte, de kunne brukes liksom, men de hadde dårlig kontakt. Enda verre var de overgangene fra liten til stor jack jeg kjøpte.....de passet liksom så dårlig, måtte presse hardt for å få de på, og når de først var på, hang de noe løst. Jeg kjøpte i flertall av både kabler og overganger, og alt hadde de problemene jeg beskrev her, så jeg tviler på at det bare var min uflaks. Det kan godt hende at disse produktene er byttet ut nå da, det vet jeg ingenting om, for jeg har holdt meg langt unna Clas Ohlsons lydkabler siden den gang.

Lenke til kommentar

Altså, line-out fra V-Amp har 2 jack utganger, og lydkortet mitt har en minijack utgang, jeg har forsøkt å koble på, men hvor skal jeg sette den inn? Og hvordan får jeg pcen min til å forstå at jeg har plugget inn en gitar, sånn at jeg kan ta opp? Skal den i microfonutgangen eller hva?

Lenke til kommentar

Du kobler lineout fra vampen din til linein på maskinen. Du ha ha en passende kabel. Så trenger du et program til å ta opp med.

Audacity er allerede nevnt.

PC-en gir blaffen om det er en gitar, stemme eller trommer den tar opp. Den bare tar opp lyden du sender inn i line- in.

Lyden hører du i høyttalerne du har koblet til PC-en.

Men altså Line OUT på Vampen til line IN på lydkortet på pc-en.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...