DrEven Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Er plaget med endel støv på objektivets ytterside, og får også disse støvkornene med på bildene. Hva er beste måten å få fjernet dette? Tørke dette av? Har prøvd å blåse. Hjelper det med et filter på for å unngå i fremtiden? Takknemlig for svar. Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Du er ikke alene om det. Støv er som pest, kommer over alt. Jeg bruker fuktig linseklut/frottehåndkle dersom det sitter godt, og det ikke kan blåses bort. Filter hjelper endel, men selv med skrufatning er det ikke lufttett, så støv og luft kommer til uansett - men i mindre grad selvfølgelig. Jeg skriver støv og luft fordi f.eks salt sjøluft kan bli sittende lenge mellom linsa og filtret, og det er neppe bedre enn støv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det er lite sannsynlig at det er støvet ytterst på objetivet du får med på bildene. Du har sannsynligvis fått støv på sensoren. Objektivet kan renses med linsepapir og dertil egnet renseveske. Støv på sensoren kan som oftest fjernes vha. en blåsebelg. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Linsepenn fungerer best synes jeg, og er veldig praktisk å ha med i felten. Jeg har forøvrig aldri hatt noe støv som har vært synlig på bilder, så jeg lurer litt på hvordan du har fått det til. Har du fotografert i særdeles støvete omgivelser, eller er det mange hybelkaniner med tilhørende etterlatenheter på rommet ditt, og objektivene ligger uten linsedeksel? Lenke til kommentar
DrEven Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Takk for info. Har ikke fotografert spesiellt støvete. Mest på fjelltur etc. Har endel bilder med enkelte "flekkete punkter". Kan sikkert være støv på sensor, relativt nytt kamera, ikke brukt mer enn ca. 1mnd, men det er vel nok. Prøver i første omgang med å få fjernet det jeg ser på utsiden av objektivet med en klut ev. en linsepenn, så får vi gå dypere inn i kamerat hvis det trengs! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Det er nær utenkelig at du har fått støv på frontelementet med på et bilde. Ekstremt digre støvdotter vil i værste fall opptre som redusert kontrast i bildet, men man kan i de fleste tilfeller legge en hel legokloss på objektivets frontelement uten at den syns på sluttproduktet som mer enn litt dårlig farge og kontrast. Støv på sensor, også på fabrikknye kameraer, er helt vanlig, og fjernes normalt lett med en ørepumpe fra apoteket. Når jeg skal ut å ta kritiske bilder hvor jeg vet at støv kan bli synlig (typisk vidvinkel og blender mindre enn f/8), tar jeg et testbilde før jeg går ut, og blåser rent om jeg ser noe. Edit: Uti fra dette innlegget kan du, ved litt selvstendig tenking, forstå hvorfor det er slik at støvkorn på frontelementet ikke tegnes på bildebrikken. Generelt er nybegynneres støvhysteri lite fundert i kunnskap, og stort sett basert på misforståelser. Endret 10. juli 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå