Gå til innhold

Hvordan pumpe opp dekk med racerventil?


zeltex

Anbefalte innlegg

Hei

 

Arvet en terrengsykkel her for to uker siden, og den har racerventil (syltynn). Siden den gamle sykkelen min hadde vanlig sykkelventil er det også dette min gamle pumpe har. Dro derfor ned på G-sport (Ok, var på Milslukern først, men der fikk jeg som vanlig ikke hjelp) og fikk en pumpe som skulle passe til alle mulige ventiler, bil, sykkel og racer.

 

Men jeg får ikke pumpet noe luft inn i dekket, alt stritter i mot. Når jeg testet den på en vanlig bilventil fungerte det bra. Noe jeg gjør feil? Feil på pumpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PÅ de ventilene så må du skru på en liten tapp før du pomper. jeg måtte det på min gamle sykkel. for den sperrer ute luft men slipper heller ikke inn. så vri 2-3ganger på den så skal du nokk få luft inn ;) mn kommer raskt ut igjen så må være snar med og skru igjen.

Vær veldig forsiktig når du pomper. Med formye maktbruk så kan ventilen knekke. har erfart det :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Takk! Det fungerte bra. Da slapp jeg å spørre på G-sport (litt flaut å si at pumpa ikke fungerer for så å få forklart brukesmetoden :))

 

Du aner ikke hvor mange som kommer for å spørre om hvordan man pumper dekkene sine. Senest i dag kom der en med sykkelen sin i bagasjerommet på bilen, ens ærend for å få pumpa sykkelen. Så du er ikke den eneste :)

Skaff deg en adapter ( presta/fransk-ventil -> dunlop/dansk-ventil ). Så blir det et hakk lettere, og du behøver ikke være redd for at ventilskruen knekker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig poenget med disse såkalte racerventilene? Selv kjøper jeg kun slanger med bilventiler, de er lette å håndpumpe og kan fylles i en fei på nærmeste bensinstasjon. Ingen fare for brekkasje heller. Så hvorfor utstyres stadig flere sykler, også typiske hverdagssykler, med disse racingventilene som folk flest ikke skjønner bæra av?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt to teorier, og siden jeg ikke er inn i sykling har jeg ikke satt meg noe mer inn i det.

 

-Vekt, hvert gram teller når en sykler(Litt rart da det er mye annet som en kunne spart veldig mye mer på)

-Mindre sannsynlighet for feil med ventil under rittet da en må skru opp ventilen for å slippe ut luft, ikke bare en motstand som i vanlig ventil.

 

Om det stemmer vet jeg som sagt ikke noe om.

Lenke til kommentar

Gramjakt på konkurranseracere, det kan jeg skjønne, greit nok. Men hvorfor i huleste selges stadig flere hverdagssykler med ventiler som de færreste skjønner bæra av?

 

Jeg har flere ganger hjulpet ulykkelige sykkeleiere som aldri får pumpet opp de etterhvert helt flate dekkene sine og derfor bare parkerer sykkelen innerst inne i garasjen i håp om at ingen oppdager dette monumentet på eierens dumhet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har hørt to teorier, og siden jeg ikke er inn i sykling har jeg ikke satt meg noe mer inn i det.

 

-Vekt, hvert gram teller når en sykler(Litt rart da det er mye annet som en kunne spart veldig mye mer på)

-Mindre sannsynlighet for feil med ventil under rittet da en må skru opp ventilen for å slippe ut luft, ikke bare en motstand som i vanlig ventil.

 

Om det stemmer vet jeg som sagt ikke noe om.

 

Presta/Fransk/Racer-ventil brukes i (landeveissykler o.l.) fordi smale felger ikke skal miste sin styrke.

Et større ventilhull svekker felgen.

Om du har en felg som bruker Presta-ventil, men du foretrekker Schrader ( Auto/Bil-ventil ) eller Dunlop ( Woods ), kan du bore et større hull i felgen.

Sist jeg var i Norge, og spurte etter Dunlop, fikk jeg som svar at den var utgått. Her i Danmark er det den som foretrekkes. Radius på Dunlop og Schrader er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...