Gå til innhold

Noen god Sci-Fi ("Outer Space") serier der ute, med god historie!?


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Akkurat sett miniserien til Battlestar Galactica, og liker egentlig godt det jeg har sett til nå.. akkurat startet s01e01! Har så godt som null erfaring med slike type serier, da jeg verken har sett Stargate (finnes flere av disse, gjør det ikke?!), Babylon 5, eller ja.. jeg kjenner jo ikke til alle navnene da jeg ikke har kjennskap til dem, som sagt!

 

Elsker Star Wars (i hvert fall episode 4, 5 og 6).

 

 

Grunnen til at jeg poster er om jeg gjør rett i fortsette med Battlestar Galactica, eller om det er noen andre serier der ute som heller bør få oppmerksomheten! Liker god historie, og trenger ikke å være så særlig actionfylt hele veien! Vet ikke helt et annet ord jeg kan bruke.. "solid", kanskje!? Greit å vite om man investerer tiden sin til rett program! :)

 

Hvis noen har spilt spillet Mass Effect, så simpelthen ELSKET jeg den serien (og skulle vel egentlig ønske den serien kom ut som en storslagen tv-serie).

 

 

Takker meget for innspill! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stargate er det 2 versjoner av, en spinoff som heter Stargate Atlantis, og orginalen Stargate SG-1. Stargate er ikke så dyp og alvorlig som BSG. Det er mere humor og god feeling, manusforfatterne tør å tulle litt med lore og karakterene. Det gikk i 7 sesonger. Hovedrollen har jo Richard Dean Anderson, aka MacGyver. I aller første episoden sier ei dame

 

"I don't think we can MacGyver ourselves outta this one" når de skal fikse en ting. Mens RDA er i bildet såklart.

 

Men plottet er ganske ensformig etterhvert, det blir mye sånn "utforsk en ny planet i uka, deale med problemer på overflata og beame hjem til jorda igjen"-plots. Nesten litt Star Trek-aktig, bare uten fancy romskip og phasere. De bruker vanlige våpen, faktisk, siden SG-1 foregår i nåtiden. De har bare oppdaget en Stargate som åpner ormehull til forskjellige steder i galaksen der andre slike porter befinner seg. Også er det selvsagt en hovedfiende som går igjen hele tiden, en eldgammel rase som stjeler folk fra planeter og bruker dem som slaver og får dem til å følge dem ved å late som de er forskjellige guder fra jordas mytologi.

 

Plottet fortsetter direkte fra filmen Stargate.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Stargate er det 2 versjoner av, en spinoff som heter Stargate Atlantis, og orginalen Stargate SG-1. Stargate er ikke så dyp og alvorlig som BSG. Det er mere humor og god feeling, manusforfatterne tør å tulle litt med lore og karakterene. Det gikk i 7 sesonger. Hovedrollen har jo Richard Dean Anderson, aka MacGyver. I aller første episoden sier ei dame

 

"I don't think we can MacGyver ourselves outta this one" når de skal fikse en ting. Mens RDA er i bildet såklart.

 

Men plottet er ganske ensformig etterhvert, det blir mye sånn "utforsk en ny planet i uka, deale med problemer på overflata og beame hjem til jorda igjen"-plots. Nesten litt Star Trek-aktig, bare uten fancy romskip og phasere. De bruker vanlige våpen, faktisk, siden SG-1 foregår i nåtiden. De har bare oppdaget en Stargate som åpner ormehull til forskjellige steder i galaksen der andre slike porter befinner seg. Også er det selvsagt en hovedfiende som går igjen hele tiden, en eldgammel rase som stjeler folk fra planeter og bruker dem som slaver og får dem til å følge dem ved å late som de er forskjellige guder fra jordas mytologi.

 

Plottet fortsetter direkte fra filmen Stargate.

SG-1 gikk i 10 sesonger og ble den USAs lengste Sci-Fi serie noengang..

Kunne godt ha fortsatt også (seertallet var høyt og mye historie igjen å ta fra 2 av de ble avslutte i filmene "Arc of Truth" or "Continuum")

SGA (Stargate Atlantis) er mer deep space opplegg .. mye mer romskip også, fakrtisk fra sesong2 utover er serien fått mye kritikk for at Skipene har fått for stor fokus..

SGU (Stargate Universe) er på vei.. men ingen dato enda (Spekuleres om Januar 2009)

Lenke til kommentar

Liker du rom, bør du se Star Trek og Babylon 5,

 

Star Trek har du 4 Serier å se på

 

Original, TNG, DS9 og Voyager.

 

Det kommer litt ann på hvor hardcore du er i sci-fi.

er du hardcore bør du begynne på TNG(The Next Generation) lite skying og pang pang, men har noen fantasitiske episoder som har noen av de beste øyeblikkene innen sci-fi

 

er du ikke fullt så hardcore bør du begynne med DS9, (deep space nine), mer action, da serien tar for seg en krig som varer i 3 sesonger eller ca. 70 av 170 episoder, en god del mer action en TNG og derfor lettere å like, men den har færre av de super super episodene TNG har, men har 2-3 stykker som er briljante, som the visitor og In the Pale Moonlight, disse to er noe av de beste du får av drama.

 

viss du liker DS9, men ikke har sett TNG enda bør du gjøre det. liker du begge de to kan du se voyager, en langt svakere serie enn de to første, men fremdeles ok, romskip drama, denne har også en god del action, men mangler de gode karakrene som TNG og DS9 har.

 

liker du alle 3 kan du se på orignal serien, den er fra 60 tallet og er for de mer intriserte da alle effekter og historien er typisk gammledags, men fremdeles sebar om de viser seg at du liker Star Trek universet.

 

Babylon 5, er også en fantastisk serie, med kjempe histoire som har en rød tråd som går gjennom hele serien fra sesong 1 til slutten av sesong 5, sesong 1 er litt treig men serien tar seg virklig opp i sesong 2 og utover, serien er ikke bare bra romskip serie, men har kjempe bra drama, med kjempe skuespiller prestasjoner.

 

Men øverst på lista er StarGate SG1. ikke bare min yndlings Sci-fi serie, men min yndlings serie av ALLE serier jeg har sett. ikke noe slår den, litt mindre romskip, men mye mer humor, og en perfekt blanding av karakterer som spiller drit bra av hverandre, alt passer der. 10 deilige sesonger med 214 deilige episoder. et must for de som våger å påstå at man liker Sci-fi

Lenke til kommentar

Takker for gode svar! :thumbup:

 

 

Jeg kommer nok til å fortsette med Battlestar Galactica, for den synes jeg egnetlig var veldig bra foreløpig.. Håper de holder stilen! :)

 

Er nok ikke en "hard-core" sci-fi -dude.. vet ikke helt hva kvalifikasjonene til det er, eventuelt?! At man må ha sett absolutt alt?

 

Har derimot sett Firefly, og den ELSKER jeg!! :love:

 

 

Når det gjelder Star Trek, så vet jeg ikke... husker jeg så Star Trek på TV når jeg var liten (er så godt som 30 selv), og det falt aldri i smak.. Star Wars, derimot! Men, kanskje de nyere produksjonene vil overbevise meg om annet!? Har aldri sett på dem..

 

Når det gjelder action vs. drama vs. [insert something], så vet jeg ikke helt hva jeg foretrekker! Jeg var i utgangspunktet ute etter en serie med GOD og SOLID STORY, men jeg elsker jo Firefly, og der var jo humor en meget viktig ingrediens! :) ..og jeg hadde veldig sansen for den "I don't think we can MacGyver ourselves outta this one" -sitatet!

 

 

Jeg kommer til å gå for Battlestar Galactica for denne gang, men så har jeg jo de andre forslagene deres i bakhodet til BSG blir ferdig!

 

 

Hvor plasserer dere forresten BSG på "brahets-skalaen" !?

 

 

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar

Liker ikke BSG i det hele tatt, gjenntagelser hele tiden,

oh noen vi trodde var menneske var egentlig cylon, oh noen cylons kommer la oss slåss litt, så stikker vi ect. ect. ect. ect.

 

syns det er meget dårlig.

 

kommer langt langt langt langt ned på skalaen, selv lengre ned en Star Trek Enterprise som var en møkka serie

Lenke til kommentar

Kan sterkt anbefale Farscape. En serie på 4 sesonger + en 3 timers film.

Her foregår handlingen i nåtid, men langt borte fra jorden.

John Crichton "Welcome to the Federation Starship SS Buttcrack."

 

Ellers er det jo og Andromeda. En helt ok serie i mine øyne.

I den første episoden helt i begynnelsen er det en vanvittig dårlig effekt, så ikke bli skremt av den.

Lenke til kommentar

BSG er en kvalitetsserie, selv om flere episoder er så dystre at jeg ikke har lyst til å se dem igjen med det første. Er overhodet ikke noe å skjemmes over om man liker BSG.

 

Ellers er jeg enig med Gunfreak i det meste. Star Trek krever nok en viss modenhet; mange assosierer nok Star Trek med rare nerder som snakker Klingon på conventions, men franchisen fortjener bedre.

 

Jeg har ingen veldig gjennomtenkt toppliste selv, men det kunne blitt noe slikt:

1. Stargate (SG-1, Atlantis er også bra men har ikke like godt skuespillerensemble).

2. Babylon 5 (episk, velskrevet, velspilt - men man må nesten like aliens og ikke avsky politisk drama)

3. Star Trek (TNG er veldig bra, DS9 er veldig bra, Voyager er bare ok, den originale serien eller Enterprise har jeg ikke sett ennå)

4. Firefly (nydelig og underholdende, tross altfor få episoder)

5. Star Wars (ep. 4-6 ihvertfall)

 

BSG når altså ikke helt opp, men jeg synes like fullt det er en kvalitetsserie, med omtrent det beste man får av CG-effekter på TV (enn så lenge), meget gode rolleprestasjoner og en god nok historie.

Lenke til kommentar

ja, Star Trek, er mer enn bare nerder, som sagt har TNG og delvis DS9, noen episoder som aldri vill slåes av noen serier.

 

TNG har en del gode episoder om hva som er mennesket, hvilken sum som gjør at man er levende osv, en del dype episoder. men også noen knakende gode sci-fi episoder, men div paradoxer osv. DS9 er mer rettet krigen i serien, men en del store romskip slag, med hundrevis av skip osv. serien får også en del gode effekter i de 4 siste sesongene.

 

Man får også en helt egen følelse av å se på Star Trek, som man bare får av de serien, med untak av Enterprise som aldri føles ut som en Star Trek serie.

Det er spesielt når man tenker tilbake på seriene etter man har sett dem, at man får den gode følelsen.

Lenke til kommentar
Liker du rom, bør du se Star Trek og Babylon 5,

 

Star Trek har du 4 Serier å se på

 

Fem med Startrek: Entprise.

 

Ellers er det jo og Andromeda. En helt ok serie i mine øyne.

I den første episoden helt i begynnelsen er det en vanvittig dårlig effekt, så ikke bli skremt av den.

 

Andromeda er så dårlig at det er bra :p

 

Anbefale Farscape som noen andre har nevnt her. Etter min mening så har ingen sci-fi serie nåd samme kvalitet som Farscape.

Lenke til kommentar

99% av all sci-fi, i min mening, suger. Den eneste serien jeg kan ta seriøst er remaken av battlestar galactica. Det har blitt min favoritt serie og jeg tviler på at noen kan gjøre det bedre faktisk. Ikke din klassiske eventyr, slem vs god, historie i det hele tatt.

Endret av Lange
Lenke til kommentar

Først og fremst bør du se den originale Battlestar: Galactica. Jeg likte den langt bedre enn remaken.

 

For det andre kommer vi ikke utenom Farscape. Det er svært seriøst til tider, men de tør tulle med alt mulig likevel. Man kan nesten kalle det en seriøs komedie. :p

 

John: "Lately, do I seem little crazy to you?"

Aeryn: "What do you mean lately?"

 

Chiana: "I say we grab some guns and go steal the stuff."

 

Crais: You have no idea where we're going. We could be going around in circles.

John: We're not going in circles, nimrod, 'cause we've never been here before. We're completely lost.

 

John: I hate it when villains quote Shakespeare.

 

John: What are you doing?

Chiana: I'm having sex with three Hynerian donkeys. What does it look like?

 

Og så videre, og så videre. :lol:

 

(skjønt vil dere ha kule kommentarer kan dere jo ta en titt på Supernatural: "No, we are not gonna kill her. I think slow torture is the way to go.") :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Anbefale Farscape som noen andre har nevnt her. Etter min mening så har ingen sci-fi serie nåd samme kvalitet som Farscape.

 

Farscape er bare helt briljant. Heldigvis lagde de en konklusjon på den og. 2 år med bitching fra folk om Fox og de enda opp med den filmen til slutt. Mye er likt Star Trek, bare helt motsatt ;)

I Star Trek er det militær orden og full kontroll selv i de værste situasjoner. Farscape er det kaos og når du har et levende skip uten hverken shields å rekonfigurere, fotontorpedo eller en eller annen faser så blir det litt mer hardcore. Picard trykker bare på en knapp, Criton sliter litt mer :)

 

Andromeda er noenlunde, men musikken i episodene bare ødela hele greia for meg.

God indikasjon på at de sleit litt med serien er at puppene blir større og større for hvert år.

Den tok liksom aldri helt av.

 

Babylon 5 er også på plass i dvd hylla mi :)

Politiske intriger, mye romskip og dataanimasjoner. Var blant de første seriene som virkelig brukte et lass med penger på dette. Var vel på midten av 1990 tallet dette gikk på tvskjermen her så ikke like fancy i dag, men like fullt bra. Litt mystikk også blandet inn i det hele så har den faktoren og.

G'Kar og de andre er blant de beste synest jeg.

Lenke til kommentar

se bare de første 2 av BSG, etter det er det bare downhill, og det ligner mer på en såpe enn en sci-fi

 

Av historie messige bra sci-fi, er Babylon 5 kongen, som andre har sagt, med en rød tråd igjennom 5 hele sesonger, noe som egentlig er uhørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...