Gå til innhold

iPhone vs Touch Diamond


Anbefalte innlegg

Dette emnet er jo ikke akkurat nytt, men jeg vil ihvertfall bidra med min versjon om det skulle være til nytte for noen.

 

Jeg vil bruke første versjonen av iPhone til sammenligning siden jeg ikke har en 3G iPhone i skrivende stund, dermed nevner jeg ikke hastighet på nett, GPS og slike ting.

 

Min iPhone har vært i bruk omtrent siden den ble lansert og jeg har vært ganske fornøyd med den. Den er, som sagt av mange før, veldig rask i bruk og veldig intuitiv. Men det jeg har lagt merke til er at min bruk av telefonen har blitt forenklet som følge av iPhone sine funksjoner. Med det mener jeg at jeg bruker den kun til samtaler, sms og musikk, ingenting annet.

 

Som alle vet så mangler iPhone funksjoner som f.eks MMS og disse hullene kan lappes ved installasjon av tredjeparts programvare, det er ihvertfall ofte argumentet jeg hører. Men problemet der er at du må låse opp mobilen for å få til dette, noe ikke alle faktisk er komfortable med å gjøre. I tillegg er programvaren som regel ikke fullverdig, den må ofte gjøre noen triks for å få til det som skal gjøres på grunn av at iPhone ikke støtter det i API'et sitt - dermed er ikke alltid brukeropplevelsen på topp. Samtidig er dette subjektivt og forskjellig fra programvare til programvare.

 

Det skal også nevnes at jeg opplever at iPhone sliter dersom jeg har mange SMS-meldinger, ofte vil SMS applikasjonen krasje flere ganger før jeg får mulighet til å rydde opp i gamle meldinger. Samme skjer med Safari dersom den laster en litt tung nettside eller bare om jeg har flere sider åpne. Dette gjelder for firmware 1.1.4 da, regner med det er forbedret i 2.0.

 

iPhone støtter ikke bakgrunnsoppgaver og Apple sin begrunnelse for å ikke innføre dette er forsåvidt god, men personlig ville jeg ofret litt hastighet for å tillate dette. Jeg kan ikke se for meg at deres fremtidige alternativ der de ønsker å bruke push notification for å vekke opp programmer er noen fullgod løsning. Dette eksempelet er kanskje ikke helt representativt for bruk av en mobil, men det viser prinsippet: hva om du har programvare som skal foreta noen lengre kalkulasjoner, en push notification ville fungert veldig dårlig og man ønsker heller ikke å sitte å vente på at den blir ferdig før man kan foreta en telefonsamtale eller sende en melding.

 

Tastaturet på iPhone er en tilvenningssak og fungerer veldig bra når man har fått tatt det i bruk. Det mangler fremdeles klipp og lim funksjonalitet, noe som jeg ofte har savnet. Savner også muligheten for å kunne tegne i notatene mine.

 

Skjermen er ganske så bra på iPhone, den har alltid vært et punkt som jeg har hatt vanskelig for å forlate ved vurdering av telefonbytte. Den er så og si ripefri, noe som er veldig befriende med tanke på det å slippe bekymringer ang. nøkler i lommen eller å miste den i bakken. Den er stor og fargesterk og har veldig god oppløsning. Det at den ikke er avhengig av trykk gjør at den er veldig lett i bruk, fingrene kan bare gli lett over glasset helt uanstrengt.

 

Som jobbtelefon er den derimot dårlig. Jeg leser at 3G iPhone nå støtter Exchange og kan åpne Office formater, men jeg er ikke overbevist om at dette er godt nok. Mailklienten til iPhone har til nå vært veldig skuffende, litt for enkel faktisk og selv om det er et godt stykke på vei å kunne lese et Word dokument har jeg også veldig lyst å ha muligheten til å redigere det.

 

WLAN på iPhone er ganske bra. Man trenger veldig lite kunnskap for å koble til et nett og den plukker opp signaler bedre enn andre mobiler jeg har prøvd før.

Men det er ikke perfekt, jeg kan f.eks ikke benytte meg av WLAN på jobb da vi bruker 802.1x kryptering her og iPhone stiller seg fullstendig uvitende til dette.

 

iPod delen er jo såklart veldig bra, men personlig misliker jeg iTunes særdeles sterkt. Det eneste gode med det er muligheten til å kjøpe musikk direkte fra iPhone, det er veldig enkelt og greit.

Jeg bruker da PC versjonen og synes iTunes bruker mer ressurser enn det er verdt, det irriterer meg også at jeg ikke kan kopiere ting til og fra telefonen uten å måtte installere iTunes overalt. Ja, det går an å sette opp FTP og slikt på den, men igjen så krever det at du låser opp telefonen og hvis det er et plusspoeng så kan de fleste telefoner etterhvert låses opp med custom firmware og endres til mye rart. En liten ting med handsfree til iPhone er muligheten til å pause og skifte sang bare ved å klikke på knappen på ledningen, denne funksjonen er jeg så og si blitt avhengig av - helt herlig.

 

Til slutt vil jeg bare si at ofte har jeg oversett de fleste manglende på grunn av at det som faktisk finnes i iPhone fungerer så bra.

Kunne nok sagt mer her, men noen ting blir nevnt når jeg vurderer Touch Diamond nedenfor. Telefonen er perfekt om du ikke har særlig avanserte behov og det er nok de som vil mene at den er brukbar til alt.

 

 

 

HTC Touch Diamond

Rett før 3G iPhone kommer i butikkene har jeg da gått til innkjøp av Touch Diamond etter jeg prøvde en tilhørende en kollega. Ventet egentlig på 3G iPhone, men besluttet at det var så lite nytt at det ikke var verdt pengene.

Overgangen fra iPhone til Diamond var jo selvfølgelig ikke helt uten problemer. Ved første blikk så virker den litt tregere enn iPhone, har mindre skjerm og har plastskjerm som er trykkfølsom, ikke kapasitiv. Jeg var også skeptisk til det at under det flotte TouchFlo 3D grensesnittet så lå det fremdeles Windows Mobile med sitt mindre vennlige grensesnitt.

 

Når jeg først fikk Diamond i hånden så var det første jeg merket såklart størrelsen. Jeg hadde ikke tenkt noe over det før, men iPhone er faktisk litt stor - den bare virker så hendig pga formfaktoren og det stilrene designet. Diamond er mindre og lettere og jeg synes faktisk den ser pen ut, smak og behag selvfølgelig.

 

Etter min mening er skjermen på Diamond bedre enn iPhone sin når det gjelder bildekvalitet. Ja, den er mindre, men har større pikseltetthet og oppløsning. Som tidligere nevnt så er iPhone sin touch funksjonalitet uanstrengende å bruke så det ble litt omstilling når jeg nå måtte trykke hardere på skjermen for å få Diamond til å reagere, men det er en vanesak og nå tenker jeg ikke over det.

Tidligere Windows Mobile telefoner jeg har hatt har stort sett vært vanskelige å bruke med kun fingre, men Diamond klarer det helt fint.

 

TouchFlo 3D grensesnittet fungerer veldig bra synes jeg. Mange vil påstå det bare reduserer ytelsen bare for å gi et pent utseende og i så henseende er helt ubrukelig, men det er subjektivt. Personlig så liker jeg litt eye candy, spesielt etter å ha hatt iPhone. Uansett så gir TF3D en god inngangsport til de mest brukte funksjonene. Den coverflow-lignende måten å vise e-mail, sms og kontakter på er penere enn det jeg er vant til fra iPhone.

Når det gjelder ytelsen på TF3D så kan denne tweakes ved å endre på et par registry keys for å øke cache og slikt, dermed er den faktisk veldig responsiv.

 

Det at du har en kalenderoversikt på TF3D er et stort pluss, har alltid plaget meg med iPhone at jeg kun får beskjed om et møte eller lignende med en dialogboks som popper opp når jeg har sagt jeg vil bli påminnet. Det å kunne se hva som er på plakaten for dagen uten å måtte åpne kalenderen er veldig greit.

 

Når man skal skrive en e-mail, sms eller lignende så havner man jo inn i Windows Mobile sitt gamle UI og bort fra TF3D, men på Diamond er det faktisk ikke så forferdelig. På grunn av den høye oppløsningen så føles det ikke så rotete lenger (gitt at man setter ned tekststørrelsen til minimum, noe som faktisk er fullt leselig på denne skjermen) og e-mailklienten er å foretrekke fremfor iPhone sin. Flere muligheter for sortering og mappehåndtering bl.a. Det finnes nå også threading av sms'er slik som i iPhone, man får bare ikke de pene snakkeboblene rundt meldingene.

 

Når det gjelder tastatur så har du litt forskjellige alternativ på Diamond. Du kan velge å bruke et iPhone-lignende tastatur (ikke like bra som originalen, men det fungerer) eller et fullverdig QWERTY tastatur med tallrekke og alt, men da er penn å foretrekke istedet for fingertasting.

Personlig synes jeg det fungerer bra og jeg savner ikke iPhone på dette området.

 

Windows Mobile er jo laget for bruk på jobb og det fungerer det bra til. Det følger med PowerPoint (viewer only), Excel, Word og OneNote (som alle kan opprette dokumenter i tillegg til å bare lese).

Og jeg trenger kun en USB-kabel for å koble den til en maskin for å overføre filer, ingen behov for å opprette en ActiveSync-tilkobling kun for dette, Diamond vil fungere som en USB disk om man ønsker det (med full skrivetilgang, i motsetning til iPhone som låser alt ned). Jeg bruker faktisk Diamond mot Linux uten problem og uten å installere ekstra programvare.

En liten funksjon som jeg syntes var veldig bra er når du er i en telefonsamtale og drar ut pennen så vil det automatisk startes et nytt notat med informasjon om oppringer og slikt ferdig fyllt inn. Her har man også muligheten til å tegne, ganske greit.

 

WLAN fungerer faktisk like bra som på iPhone, men med mulighet for mer konfigurasjon om man ønsker det. Finner Diamond et nett i nærheten så får du opp enkle dialogbokser slik som på iPhone.

Bonusen her er at den støtter f.eks 802.1x så da kan jeg endelig bruke WLAN på jobb.

 

På bluetooth siden så er det jo store mangler på iPhone, på Diamond har man alt man trenger: Filoverføring, AD2P, etc.

 

I motsetning til iPhone så har Diamond ikke bare 1 knapp, men 5: Hjem, tilbake, ta samtale, legg på og en generell OK knapp. I tillegg er det et kapasitivt område rundt OK knappen (en sirkel) som kan brukes til forskjellige ting, f.eks zooming av bilder ved å bevege en finger rundt sirkelen (med klokka: zoom in, mot klokka: zoom ut) - fungerer ganske bra.

Jeg hadde nok ikke noe imot om de hadde fjerna knappene og følgt iPhone sitt eksempel og dermed gjort skjermen større.

 

Kameraet på Diamond er godt, bildene blir bedre enn det jeg fikk på iPhone så nå tar jeg faktisk bilder med mobilen (tenk at autofokus hadde såpass effekt). Den mangler fotolys så dersom det er dårlige lysforhold så blir kvaliteten deretter.

 

Savner muligheten til å bruke vanlige headset på telefonen slik som på iPhone, Diamond benytter kun mini-USB tilkobling. Savner også muligheten for å skifte sang med to kjappe klikk på håndsfriknappen som jeg nevnte tidligere, prøvde det på Diamond og istedet for å skifte sang så ringte den sist oppringte nummer.

 

Diamond har bare 4Gb lagringsplass og uten mulighet for ekstra minnekort, et steg ned fra iPhone som har opptil 16Gb. Synes godt de kunne fått på plass en kortleser.

 

I tillegg liker jeg at det er mulig å utvikle .NET applikasjoner for Windows Mobile, men det blir en personlig sak.

 

Rimelig overfladisk sammenligning og jeg har sikkert glemt noe, men det er vel et utgangspunkt.

Personlig fungerer Touch Diamond veldig bra for meg og jeg har ikke tenkt å gå til innkjøp av 3G iPhone enda, kanskje når firmware 3.0 kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville nå ventet på en HTC touch pro

 

mer eller mindre samme telefon som Diamond, litt tykkere pga tastatur, men det viktigste er at den har mulighet for minnekort

 

Det er forsåvidt sant, men jeg har hatt en TyTn II og selv om tastaturet var veldig greit å ha så liker jeg størrelsen på Diamond slik den er nå. Jeg er gått lei av tykke mobiler.

Lenke til kommentar

Har drevet å testet lyden på Diamond de siste dagene.. Standardheadsettet mangler bass, men diskanten er over snittet. Med PortaPro var den en drøm. Jeg kan sette equalizeren til topp uten skurring på låtene jeg har lagt inn. Selv trenger jeg ikke mer enn 4GB. Har ikke gjort annet enn å fjerne hurtigmenyknappen, dette ga et greit resultat når det kom til lagging(har ikke opplevd at den ligger mer enn 3 sekunder etter på topp, lagger lite, men henger seg opp i blandt når oppgavene blir for krevende.)

 

iPhone har minnekort inngang, men dårligere lydkvalitet. Designet på begge spillerene er smak og behag, det er nok lettere å falle for iPhone for de fleste.

Jeg ville IKKE sakt iPhone er en like bra/bedre enn multimediatelefon som Diamond. Skjermen på Diamond er mindre, men har høyere oppløsning og god kontrast.

Lenke til kommentar

Nämnt før men tåls att nämnas igen: Meget intressant läsning frode-h. Jag har lest mange iPhone og Diamond "tester" og kommentarer men dette var den mest intressante og givande hittills.

De flesta inläggen på forumet kring Diamond verkar vara skrivna av fjortisar som lurer på om "3G koster mer en GPRS"...!!??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Den mobile versjonen av Safari har ikke støtte for Java eller Flash enda. Det er ikke en funksjon som Apple har sakt er klart i neste sofftware update.

klarer Iphone å kjøpre Flash og Java i nettleseren etter den nye oppdateringa?
"Vil den neste oppdateringen koste penger for å inkludere nye funksjoner?"

 

 

Software update er gratis for iPhone(og vil alltid være det siden apple ønsker at iPhone skal ha tilgang til App store). Det koster penger for de store iTouch oppdateringene(annen pris modell enn iPhone).

Lenke til kommentar

I og med at Windows Mobile har geniale løsninger som PocketCM Contacts og Keyboard så har jo den plutselig dekka 40% av behovet mitt for stilrent og praktisk bruk av SMS og telefonering/profilbehandling.

 

(Dei resterende 60% går til bok-lesing, som er veldig godt støttet av div lesere og formater - bruker mobipocket for tida sjølv)

 

Bortsett frå det så bruker eg faktisk ikkje telefonen til så masse anna. Sjølv så ser eg fram til Android. Elsker muligheter, frihet og den store skjermen som blir lova ;P

Endret av Morghus
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at dette er en rimelig objektiv og ganske bra sammenligning, men det er et par småting jeg må nevne. (Selvsagt ;) )

 

Formfaktoren på iPhone 3G er vesentlig slankere enn gamleversonen. Nå føles den veldig flat og mindre ut. En fryd å ha i lommen til og med i forhold til W880i'en min.

Dette skyldes nok at baksiden er avrundet mot kantene, så "candybar" formen er mindre merkbar.

 

Hvis man skal telle knapper veldig nøye, så har jo iPhone faktisk 5 knapper inkludert bryteren for stillemodus. Man må vel ha minst en knapp for å komme ut igjen hvis operativsystemet henger seg, i allefall siden man ikke kan ta ut batterier på noen enkel måte :)

Lenke til kommentar

Knallbra test - saklig og grei!

 

Jeg har hatt 1. gen iPhone tidligere og har nå en 3G.

 

Vi har også 802.1x nettverk på jobb, og det funker så det griner med iPhone 3G.

 

Ellers er jeg enig i at iPhone er iPhone på godt og ondt - knallbra på det den har, og ubrukelig på det den mangler - enkelt og greit.

 

Har bare hatt anledning til å teste HTC Touch og Dual Touch, og det er IKKE noe for meg, , men skjønner godt at det passer for andre.

 

min 3G har 16GB, men jeg har ikke enda vært nær ved å benytte denne kapasiteten med min bruk av telefonen.

 

Er godt fornøyd med den, men ved aktiv bruk (App Store er ofte skyldig i dette - hehe) så drar det fort av gårde med batterikapasiteten - hjelper en del om man kan skru ned lysstyrken da....

Lenke til kommentar

Men, hva er dette da??? en test mellom Iphone og HTC uten at en masse mennesker hiver seg på med mer eller mindre useriøse kommentarer. kom igjen da, dere kan jo bedre en dette.???

 

Fra spøk til revolver. kjempe fin test. objektiv og sakelig, savner flere slike.

Ser blant annet at du tar opp det med tredje parts programmer. Kjempebra.

De fleste tester sier at man kan få alle mulige programmer til telefonen. Men de overser det faktum at mange ikke har muligheten til og få de på plass uten at mobilen blir ustabil. Eller at de mangler kunnskaper til det.

Da blir det litt for enkelt at de fleste hard-core sier at alt kan fikses.

Lenke til kommentar

bra skrevet.. har erfart vanlig iphone og har nå kjøpt meg diamond.. Etter vel en ukes bruk er hvertfall diamond enda mer fancy, og mye bedre som jobbtelefon. I tillegg elsker jeg størrelsen på diamond, liten og sexy. men for all del, iphone er LEKKER den også, gi den noen firmware versjoner til så blir vel den kanskje like "smart" som diamond..

 

Digger også at diamond har mobiltastatur med T9 ordbok.. hater å bruke qwerty tastatur, tar jo mye lengre tid..

 

T9 ordboken er også veldig bra, om du skriver lange ord som feks "hverandre" så holder det å trykke 5ganger også fyller den ut resten selv.. i tillegg utfører den korrektur..

Lenke til kommentar
Digger også at diamond har mobiltastatur med T9 ordbok.. hater å bruke qwerty tastatur, tar jo mye lengre tid..

 

T9 ordboken er også veldig bra, om du skriver lange ord som feks "hverandre" så holder det å trykke 5ganger også fyller den ut resten selv.. i tillegg utfører den korrektur..

 

Ehh det er ikke akkurat min erfaring at T9 er mye raskere enn "qwerty" tastatur. Jeg har brukt T9 i flere år, men ble nødt til å deaktivere det siden det konsekvent foreslo andre ord enn de jeg ville ha. Mulig jeg har en litt spesiell stil, men dog :)

 

iPhone foreslår også ord forresten, og personlig syns jeg det fungerer bedre enn noen T9 jeg har testet. Det å skrive meldinger på iPhone blir bare slått av den gamle Phillips Genie uten T9 når det gjelder hastighet :cool:

Lenke til kommentar

Har selv hatt Diamond i en måned nå og må si meg fornøyd.

Har et par ting jeg ikke syntes er så bra, men det er ikke alle Diamond sin skyld, noen er Windows Mobile.

 

- Kalenderen er dårlig. Bursdager har den ingen god måte å håndtere på. Du kan bare angi emne. Ingen mulighet til å få frem hvor gammel personen blir som alle de forrige nokia telefonene mine greide. Når du står i Måned view viser den ingen tegn på den angitte dagen om bursdag.

 

- Syntes Cower Flow visningen av mailer er ubrukelig. Man må inn på selve mailen for å lese mer enn 2 linjer. Har fått denne telefonen av jobben på grunn av at jeg skal kunne motta mail på den. Syntes at det heller burde vært samme visnings funksjon som SMS. Den er kjekk og ikke minst stilig!

 

Men utenom dette er Diamond den beste/peneste telefonen jeg noen gang har hatt. Og det at den kjører Windows Mobile syntes jeg er et stort pluss:

- siden jeg selv driver litt med .NET programmering

- det finnes utallige programmer til det der ute

- begynner å få noen år på rompa, så stabiliten og funksjonen kommer seg

 

Og telefontastaturet med T9 er den beste ordboka jeg noen gang har hatt. Den trenger å bli brukt litt før den vet hvilke ord du liker å bruke, men da er den god å bruke å. Foreslår lange ord etter bare noen tastetrykk.

Endret av miXer
Lenke til kommentar
klarer Iphone å kjøpre Flash og Java i nettleseren etter den nye oppdateringa?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7582197.stm :)

 

Litt småstrengt i mine øyne, hvertfall med tanke på Java som det bare er en fordel av at ikke støttes, da slutter forhåpentligvis nettsider å bruke det. Dog kan behovet for å støtte Java applets tvinge seg frem. BankID krever f.eks. Java-støtte.

 

Hva flsh-støtte gjelder, mener jeg å huske at Apple har vært ganske klare på at dette er noe de ikke ønsker å støtte på iPhone. Ser uansett ikke bort fra at det kan komme. Syns stadig oftere jeg leser om folk med dataabonnement som slår ihjel dødtid på buss, tog etc. ved å se flash-filmer på mobilen.

 

Flash-støtte er dog ikke udelt positivt, da det benyttes mye til reklame og annet piss. Mener å huske at Nokias S60 nettleser gjør at man aktivt må velge et flashelement for å vise det. Ytelsesmessig er nok det en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...