tormod66 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 noen som har peiling på motorhispania furia? problemet er at eg fikk beskjed om å skru inn en skrue pga. av at den slokna på tomgangen. Etter det er den helt for jævlig å kjøre, den fusker. Selv om den ikke slokner på tomgang er eg langt fra fornøyd. Noen sa eg kunne prøve å skifte tennplugg, men eg vet selvfølgelig at det må og stilles helt rett tilbake på tomgangsskruen. Noen som vet det? Helt inn og hvor langt ut? Det er og en skrue på høgre side av den andre, kunne det være noe med luft? si ifra vis noen trenger et bilde Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Du har sikkert skrudd på blandingsskruen du, og ikke tomgangsskruen. Blandingsskruen kan du først skru helt inn, også 2 runder ut, så får du finjustere derifra. Den gikk som vanlig helt til du skrudde på den skruen? Lenke til kommentar
tormod66 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 ja, men finjurstering, da er det kun på blandingsskruen? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Mopedportalen.com : FORGASSERJUSTERING: Mengdeskruen (den fremste skruen på siden av forgassern..dellorto) har oppgaven med å finjustere blanding av bensin og luft. denne skruen er kon på innerste ende. Ved å skru denne inn eller ut endrer du blandingsforholdet. Derimot er dysenålen noe vi kan justere med. Forgasseren er fra fabrikk utstyrt med en dysenål som de anser som best egnet til bruken i gjeldende sykkel. (skift aldri nåler til andre typer - uten å være ekspert på området !). Denne nålen henger i senter av forgasserstempel og den kan flyttes noen hakk opp eller ned. Dersom den flyttes ned så vil motoren få mindre bensin, dersom den flyttes opp så vil det gi mer bensin. Nålen er kon, derved strømmer mer bensin gjennom nålekanalen når nålen løftes (det vris på gassen). Hoveddysen har ansvaret for bensinmengden fra ca 1/2 gas til full. Dysestørrelsen står gravert på dysen, desto høyere tall - desto større hull. Hvordan skal en så anvende disse justerings muligheter ? Har du mistanke om at omtoren går for fet (for mye bensin) så henger du nålen laver eller bytter til mindre hoveddyse, eventuell begge deler. Mener du den får for mye så gjør du omvendt. Motoren går for fet dersom det blir sorte plugger, og/eller reagerer treg på gassen. Motoren går for mager når tomgangen er ujevn eller jagende (motoren går på tærne). Mengdeskruen bør justeres riktig. Fra sykkel produsenten er det anbefalt en "tommelstilling" som f. eks. kan være 2 omdr. ut. Det første du gjør er å starte sykkelen og deretter justerer du tomgangen slik at motoren går "litt" raskere en det den normal bør gjøre (motoren må være varm). dette gjør du ved å skru på stempeljusterskruen. Deretter skruer du (med skrutrekker) lufteskruen inn og ut - 1/2 omdreining ad gangen. OG LYTTER. Du vil merke at turtallet vil forandre seg litt etter noen sekunder. Dette gjør du så lenge inn til du har funnet det punkt hvor tomgangen er HØYEST, i denne stillingen har forgasseren den beste luft/bensin blanding den kan oppnå med de dyser og den nåleposisjon som er valgt. Deretter vil tomgangen antagelig være for høy, den justeres da ned med stempelskruen. Pass på at det alltid er litt (bare meget lite) slakk på gasswiren. Slakken justerer du med stillskruen på toppen av forgasseren. Med denne veiledning burde du være i stand til å holde grei kontroll på funksjonen av din forgasser. Men her kommer en par tillegg tips. Ventillekkasje: Dersom forgasseren renner over eller du har uvanlig ofte sure "våte" plugger - tyder det på et ventilen ikke tetter når flottørkammer er full (altså når flottøren løfter ventilen for å si fra at det bør ikke komme inn mer bensin). Da må ventilen skiftes, slike ventiler er utsatt for slitasje. Vannperle: Sykkelen går på tomgang og meget lav turtall men fusker eller stopper når du gir mer gass. Det er sannsynlig at det ligger en eller flere vannperler i flottørhuset, når du gir gass suges perlen mot hoveddysen og blokkerer denne. Eller hoveddysen er forstoppet. Avleiringer: Dagens bensin har mange tilsetninger, etter tid kan noen av disse tilsetninger feste seg til veggene i dyser og kanaler. (noe som merkes på små forgassere, ikke i den grad på store mc og bil forgassere som har større kanaler). Disse avleiringer er så harde at de ikke kan fjernes med trykkluft. etter hvert vil de altså forårsake ujevn gange eller kullkaste justeringer. Eneste utvei er en ordentlig rensing av hele forgasseren, til dette anbefaler vi spesialmidler som f. eks GUMOUT forgasserrens. TENNPLUGGEN: Ettervert som pluggen sotes ned blir gnisten dårligere og til slutt vil den ikke mer. Årsaker til soting: 1. feil plugg, for kalt, 2. for feit justert forgasser, 3. for tett luftfilter, 4. for tett eksosanlegg, 5. for mye eller for dårlig olje i bensinen, 6. lekkasje på simmering i motor som fører gearolje til veivhuset. Eller for mye kjøring på lav turtall uten å ta en "utblåsing" av og til for å brenne pluggen ren. En anen sak som plugger overhode ikke liker, er å bli druknet. Drukningen skjer: 1. Dersom du kjører for lenge med chok, 2. du har en sotet plugg fra før og tråkker mange ganger på kikken uten at motoren starter, 3. du har glemt å stenge bensinkran og har en utett flotørnål. Lenke til kommentar
tormod66 Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) noen som vet eksakt om hvordan dette er med furia? Siden det er så nøye som på millimeteren. Endret 17. juli 2008 av tormod66 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå