cnil Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Forbrukerombudet skriver i en artikkel at det har kommet et eget klageorgan for slike innholdstjenester, og i tillegg har en rekke nye retningslinjer blitt satt for tilbyder (operatørene) i forhold til hvilke muligheter forbrukeren skal ha for å skjerme seg fra disse sleipe selskapene. Blant punktene som er vedtatt, er: - Det skal være mulig å sperre mot alle mobile innholdstjenester - Beløpskontroll; tilbyder skal tilby ulike beløpsgrenser, hvor den laveste skal være på maks kr. 250,- pr måned - Det skal være mulig å stoppe abonnementstjeneste ved å sende STOPP til samme kortnummer som tjenesten er bestilt fra - Informasjonsplikt for tilbydere om sperremulighet, beløpsgrense og pris - Det stilles krav til innholdet i tjenesten; skal ikke være lovstridig, pornografisk, ærekrenkende, voldelig, o.s.v. - Det skal være mulig å registrere mindreårig som bruker, selv om foreldrene betaler abonnementet - Det skal foretas klassifisering av innhold i forhold til alder - ikke vold eller pornografi Se hele artikkelen til forbrukerombudet her. Se hele artikkelen om saken på mobilbloggen.no. Endret 10. juli 2008 av cnil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå