Gå til innhold

Buss - hvilke regler gjelder for vikeplikt?

toretang5

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å få vite hvilke regler som faktisk gjelder angående buss og bilister, for jeg har hørt forskjellige ting.

Min oppfatning hva gjelder vikeplikt for buss som kjører ut fra busslomme, er følgende:

1. Bilister har ikke vikeplikt for buss som skal ut fra busslomme i fartssoner fra og med 60 kilometer i timen

2. Bilister HAR vikeplikt for buss som skal ut fra busslomme i fartssoner til og med 50 kilomer i timen

2b. Selv om bilister har vikeplikt for buss i henhold til punkt 2, så har bussen plikt til å slippe 3 biler forbi fra det tidspunkt bussen setter blinklyset på. Dette gjelder hvis bilene ligger rimelig tett bak bussen når han skal blinke ut. Det er altså kun i realiteten, gitt tett trafikk, kun bilist nummer 4 bak bussen som har reell vikeplikt.

Jeg er mest usikker på punkt 2b, men jeg har hørt dette fra minst 2 forskjellige kilder., hvorav 1 tidligere bussjåfør.

Vennligst korriger meg på det som er feil.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har vikeplukt for buss i busslomme dersom fartsgrensen er 60 km/t eller lavere.

Bussen skal blinke i rimelig tid før den kjører ut, dersom du er bak bussen og den blinker skal du slippe den ut.

Det holder ikke for bussjåføren å begynne å blinke når den er på vei ut i kjørebanen, selv om mange gjør dette.

Lenke til kommentar

Håper ikke du opplvere dette ofte, for det tyder på at noen er sløve med oppdragelsen.

Bussene her blinker stort sett hverken inn eller ut på "busslommene".

Vi har en del "busslommer" som er midt i veien..

Utrolig irriterende når du må stå bak å vente fordet de ikke blinker å man kunne kjørt forbi..

Lenke til kommentar
Jeg trenger å få vite hvilke regler som faktisk gjelder angående buss og bilister, for jeg har hørt forskjellige ting.

Min oppfatning hva gjelder vikeplikt for buss som kjører ut fra busslomme, er følgende:

1. Bilister har ikke vikeplikt for buss som skal ut fra busslomme i fartssoner fra og med 60 kilometer i timen

Fra, ikke med.

2b. Selv om bilister har vikeplikt for buss i henhold til punkt 2, så har bussen plikt til å slippe 3 biler forbi fra det tidspunkt bussen setter blinklyset på. Dette gjelder hvis bilene ligger rimelig tett bak bussen når han skal blinke ut. Det er altså kun i realiteten, gitt tett trafikk, kun bilist nummer 4 bak bussen som har reell vikeplikt.

Hvor har du dette fra..? Det står ikke noe i veitrafikkloven om antall biler som skal slippes forbi, det ville vært en merkelig regel. Er ikke rart det er høy strykprosent på teorien hvis folk har for vane å dikte opp sine egne trafikkregler. Ser du en buss som blinker ut så har du plikt til å gi fri vei så lenge det kan skje uten fare, og bussjåføren har plikt til å blinke ut i god tid. Men i praksis fungerer det vel gjerne sånn at de to-tre første bilene får passere før bussen legger seg ut.

Lenke til kommentar
Trafikkreglene § 7 "Vikeplikt", punkt 5 regulerer dette. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Dette er det eneste som står skrevet spesifikt om vikeplikt for buss. End of discussion :)

Det var enkelt og greit. I realiteten er det da mange bussjåfører som ikke unngår fare, men derimot legger seg ut rett etter blinking, selv om det er biler som har begynt å komme opp på siden av dem.

Da vet jeg når jeg kan bruke hornet med god samvittighet........

Lenke til kommentar
"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Det innebærer at punkt 1 og 2 i førsteinnlegg er feil: Punkt 1 skal være fra og med 70 km/t, og punkt 2 skal være til og med 60 km/t.

Det var enkelt og greit. I realiteten er det da mange bussjåfører som ikke unngår fare, men derimot legger seg ut rett etter blinking, selv om det er biler som har begynt å komme opp på siden av dem.

Da vet jeg når jeg kan bruke hornet med god samvittighet........

Når man kan vente å få vikeplikt for en buss, skal man uansett være forberedt og sakke på farten forbi bussen. Både fordi det plutselig kan komme barn ut i veien, og fordi man skal være forberedt på at bussen plutselig blinker seg ut. Det er heller ikke noe problem om en bil for eksempel ligger cirka halvveis opp langs siden når bussen skal ut, i min erfaring er busser såpass smidige at de klarer å "smyge" seg ut uansett :)

Lenke til kommentar

Legg merke til denne, som gjør at man har plikt til å holde lav fart forbi busser:

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. ...

2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av

a) ...

b) ...

c) ...

d) ...

e) sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass.

Lenke til kommentar
Trafikkreglene § 7 "Vikeplikt", punkt 5 regulerer dette. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

Dette er det eneste som står skrevet spesifikt om vikeplikt for buss. End of discussion :)

Sant nok, men det er grunn til å understreke at bussen har "forkjørsrett", ikke "påkjørsrett". Noen av dem tror nemlig at de har det.

Lenke til kommentar

Sant nok, men det er grunn til å understreke at bussen har "forkjørsrett", ikke "påkjørsrett". Noen av dem tror nemlig at de har det.

Den har faktisk ikke "rett" til noen ting, men de andre har "plikt" til å vike. Som en følge av det har uttrykket "forkjørsrett" oppstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...