Gå til innhold

Firmakjøp og reklamasjonsrett på batteri


Caze

Anbefalte innlegg

Fikk tilbake min jobb-telefon fra service (Sony Ericsson P1i). Problemene besto i at telefonen ikke fikk nett-tilgang/ringt/sendt meldinger OG at batteriet ladet seg ut i løpet av 5-6 timer når telefonen var slått AV.

 

Telefonen ble byttet kostnadsfritt. Etter at jeg ladet telefonen gikk det noen timer (en natt) og jeg skulle slå telefonen på - batteriet var HELT flatt.

 

Snakket med Telehuset og de konkluderte med at batteriet var defekt, men at det "kun var 6 måneders garanti på batterier og ekstrautstyr". Telefonen ble kjøpt 27.10.2007.

 

Spørsmålet er: hva slags reklamasjonsrett har firmaer på slikt "ekstrautstyr"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette går da ikke under forbrukerrett og forbrukerkjøpsloven men under den vanlige kjøpsloven.

 

det du må gjør er så om det ble skerevet under en egenkontrakt som spesifiserer noe spesielt rundt dette. vis ikke så kan du gå ut i fra kjøpsloven.

 

og da kan du vel argumentere at ved kjøpet så har bedriften godtatt selgers/produsents påstand om kun 6 måneders garanti på batteri og de dermed ikke trenger å rette denne feilen

Lenke til kommentar

Husk at det også kan være laderen din som er defekt. At den ikke lader opp telefonen skikkelig.

 

Laderen sendte du vel aldri med på service (som de fleste andre tenker du vel ikke at en telefonfeil kan være forårsaket av noe rundt den).

 

Om du har en annen lader kan du jo teste den før du roper ulv ulv kjøpslov kjøpslov

Lenke til kommentar
og da kan du vel argumentere at ved kjøpet så har bedriften godtatt selgers/produsents påstand om kun 6 måneders garanti på batteri og de dermed ikke trenger å rette denne feilen

I garantibetingelsene som følger med produktet vil det som regel være en setning om at de betingelsene er den eneste avtalen mellom kunde og produsenten. En firmakunde kan dermed ikke gå videre mot produsenten utover det som står i betingelsene. Disse betingelsene vil dog ikke begrense kundens krav mot butikken dersom de ikke har opplyst om kortere frist enn satt i loven f.eks. på kvittering eller gjennom egne avtaler.

Lenke til kommentar

Kunden kan også kreve at selger sender telefonen inn til SonyEricsson for en vurdering. I verste fall må kjøper betale for frakten. Det er da gode muligheter for at SE vil godkjenne reklamasjonen din selv om det ikke er garantert. Jeg vil påstå at det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...