Gå til innhold

Nybegynner med overklokking av E6600!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte at jeg skulle prøve meg på dette! Leste litt og satte i gang!

Jeg har kun stockvifte på... men har åpna kabinettet og satt bordvifta til å blåse inni der!

Jeg har hk: P5N-E SLI.

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600

Minne: 3x Corsair XMS2 CM2X1024-6400

Så vidt jeg har skjønt så er ikke det minne noe særlig å klokke...? Og ikke når det er 3 brikker heller? Står at det kjører single-channel.. før sto det vel dual.. husker ikke! Hva betyr det egentlig? Har jeg mista veldig mye ytelse på minne siden jeg satte i den ekstra?

Så vel.. jeg unlinka når jeg var i BIOS.. og rørte ikke det. Ikke skjønner jeg så mye av dette med minne... tenkte jeg skulle lese ordntlig på det før jeg tulla noe der.

Så... prosessoren satt jeg på FSB: 1334.. multi greia sto på 9! Så jeg hadde da 3 ghz! Jeg satte vcore greia på standard 1.250V! Og det gikk som smurt! jeg spillte alt gikk helt fint! Er det normalt?

Så tenkte jeg.. 3.2! Da økte jeg vcore et hakk bare... husker ikke hva... :p men det gikk fint det også. Satt å spillte lenge. så tok jeg å prøvde 3.4... da gikk ikke alt som det skulle. Den reboota hele tiden!

Kom seg aldri inn på Windows, fikk... vil du starta windows normalt? og OK.. men den bare restarta med engang etterpå. Så jeg satt den til 3.3! Det gikk fint!

Btw.. jeg ser i CPU-Z nå... at vcore greia ikke er det jeg satt den til i bios! Er det normalt?

Dette var moro! Noen som kan skyte litt på det jeg har skrevet og pirke og komme med tips?

Tusen takk! :)

Btw!

Jeg oppdaga at... tror det er sånn SB... leste at den ikke har noe kjøling på hk... og den er glovarm.... vet ikke om den var det før også med. Blir det påvirket av jeg klokke CPU? Jeg rører jo bare FSB. og nb volt greia og cpu!...

Endret av usbkalkis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å justere opp hastigheten på forsidebussen din (FSB :tease:), å gi prosessoren en høyere spenning er ikke nødvendig om den er stabil på ønsket klokk med lavere spenning.

Klokk altså så høyt du klarer/har lyst, og om oppsettet blir ustabilt men fortsatt er kjølig leverer du høyere spenninger.

Lenke til kommentar

Opss... :p Fort gjort når du er amatør!

Vel! Problemet er vel at jeg ikke kommer opp på... 3.4.. pga. den ikek vil kjøre videre til Windows... skal jeg bare sette opp spenninga mer? Nå er tempen på 43 idle! hovedkortet.. 34.. sb vet jeg ikke! men den er varm! Blir det påvirket av fikling på volt? Og hva slags volt fikler jeg på for at den skal blir påvirka? Jeg går ikke videre før jeg vet noe :p... tørr ikke.

Lenke til kommentar

Sett spenningen til å være som den var før du begynte å fikle (eh, klokke).

Så prøver du deg på 3,2 eller noe i den duren med stanardspenning.

Deretter tyner du prosessoren så langt du klarer uten å justere spenningen.

Når den blir ustabil (og om den fortsatt er relativt kald) leverer du litt høyere spenning.

Sånn kan du holde på til noe blir varmt eller du ikke vil lenger.

Merk deg at du ved å levere høyere spenninger til maskinvaren din også reduserer levetiden.

Lenke til kommentar
Oki! Men hvorfor viser ikke everest eller cpu-z den samme spenningen jeg har satt den til :S?

Og igjen.. den sb greia er varm :p noen som vet? :p

Takk!

SB?

Hos meg viser ikke cpu-z riktig klokk engang, det er helt normalt regner jeg med.

Mulig at ikke hovedkortet ikke deler den informasjonen med noe.

Jeg sitter på et Gigabyte GA-EP35-DS3P forresten.

Lenke til kommentar

Vel! Problemet er vel at jeg ikke kommer opp på... 3.4.. pga. den ikek vil kjøre videre til Windows... skal jeg bare sette opp spenninga mer? Nå er tempen på 43 idle! hovedkortet.. 34.. sb vet jeg ikke! men den er varm! Blir det påvirket av fikling på volt? Og hva slags volt fikler jeg på for at den skal blir påvirka? Jeg går ikke videre før jeg vet noe :p... tørr ikke.

Du skal være fornøyd med 3.2 på en E6600, lær deg heller å klokke slik at du skjønner hva du gjør, så kanskje du klarer å få den stabil på 3.2.

Lenke til kommentar

Du skal være fornøyd med 3.2 på en E6600, lær deg heller å klokke slik at du skjønner hva du gjør, så kanskje du klarer å få den stabil på 3.2.

Enig.

Lær deg grunnleggende elektroteori forresten, man burde ikke få lov til å bruke elektroniske apparater uten å forstå forskjellen på spenning og strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...