dizx Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Den største nyheita ville ha vært XP og Win2000 støtte! Eventuellt også NIX støtte Hva med PS3 støtte på PS2? Eller hva med Xbox360 støtte på PS3? Eller hva med OSX-støtte på vanlige PC'er ? Forresten, noen som har prøvd og sette en BMW-motor i Honda? Jeg skulle gjerne hatt litt mer fart i Civic'en min.. Lenke til kommentar
tryll Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg håper at OpenGL blir mere brukt enn DX 10 og 11 Bedre *nix støtte, og kompatibelt med flere os =) Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Den største nyheita ville ha vært XP og Win2000 støtte! Eventuellt også NIX støtte Hva med PS3 støtte på PS2? Eller hva med Xbox360 støtte på PS3? Eller hva med OSX-støtte på vanlige PC'er ? Forresten, noen som har prøvd og sette en BMW-motor i Honda? Jeg skulle gjerne hatt litt mer fart i Civic'en min.. Eksempelet ditt er ikke overførbart i det hele tatt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Den største nyheita ville ha vært XP og Win2000 støtte! Eventuellt også NIX støtte Helt enig. Dx blir bare mindre og mindre interessant etter hvert som det tvinger oss til å gjøre dårligere og dårligere kompromiss på valg av OS og begrenser spillkompatibiliteten ytterligere. Det vi trenger mest er flere OpenGL-spill. Hvis dette Dx-kjøret fortsetter og Windows 7 blir så lite forskjellig fra Vista som tidlige lekkasjer tyder på så kan man like gjerne velge konsoll fremfor PC som spillplatform. Med konsoll er man buret inne i produsentens proprietære verden, akkurat som med DirectX. Bedret tesseslering burde forresten vært innført på drivernivå, ikke på API-nivå. Lenke til kommentar
Terje92 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Da blir det å holde ut med 8800GTS 640MB i SLI Men virker som MS er flinkere til å bytte versjon nå. Fordi det finnes jo DX9 skjermkort med SM1, SM2 og SM3 støtte. (ShaderModel) Endret 10. juli 2008 av Terje92 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Skal tro hvor mye utviklere må lære på nytt denne gangen? DirectX 10 har ikke imponert meg. Ytelsen har vært for dårlig, og bildekvaliteten er ikke slik den ble lovet. Dessuten er det alt for få som har benyttet seg av det. Dette med "tesselering" har Microsoft lovet i DirectX 9 (eller var det 8?), skal tro om de får det til på en bra måte denne gangen? Uansett er jeg spent på hvor bra de kan lage det i praksis. Jeg mistenker at det blir lignende "subdivide" i 3D-programmer. 3D-modellene vil altså bli glattere, men ikke mer detaljerte. Det blir nesten litt som å oppskalére en DVD-film til HD, den blir utjevnet men får ikke detaljer og skarphet. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvor lang tid er dette snakk før blir lansert? må vi eventuelt kjøpe nye skjermkort som støtter dette slik overgangen ble når geforce 8 serien kom ut først? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det var enkelte som ventet 1 3/4 år på skjermkort med DirectX 10-støtte, og selv nå er det få spill som utnytter dette. Det jeg vil frem til er at folk bør ikke utsette kjøp av nytt skjermkort eller fremskynde det unødvendig for "neste generasjon". Kjøp nytt skjermkort når det gamle er for tregt til aktuelle spill, noe annet er meningsløst. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvor lang tid er dette snakk før blir lansert? må vi eventuelt kjøpe nye skjermkort som støtter dette slik overgangen ble når geforce 8 serien kom ut først? Hardware som støtter DX11 kommer nok til å dukke opp i første halvdel av 2009. Selve DX11 lanseres mot slutten av 2009. For å kjøre effektene som kreves av DX11 må du ha hardware som støtter det, men DX11 spill kommer nok til å bruke DX10 lenge fremover. Det vil nok drøye til godt ut i 2010 før det dukker opp spill som bruker DX11. Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hardware som støtter DX11 kommer nok til å dukke opp i første halvdel av 2009. Selve DX11 lanseres mot slutten av 2009. For å kjøre effektene som kreves av DX11 må du ha hardware som støtter det, men DX11 spill kommer nok til å bruke DX10 lenge fremover. Jeg tror heller DX11 spill kommer til å støtte DX9 lenge fremover. Det er såpass mange som hopper over Vista at å gi ut rene DX10 spill ikke har skjedd hittil (så vidt jeg er klar over hvertfall), halvannet år etter Vista release. Spørs om det er så mange spillprodusenter som tør å gå for verken ren DX10 eller 11 på en god stund enda. Men, jeg har en bitteliten partisjon med Vista installert tilfelle jeg tar feil. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 What!? DX11 allerede? Dette blir for dumt av grunner de fleste allerede har nevnt, hva er vitsen? Alt de får ut av dette er vel bare å undergrave DX10? Selv håper jeg på at flere går over til OpenGL. Bortsett fra OS-kompatabilitet er det vel ingen forskjell på hva du kan få ut av disse APIene. OpenGL er kanskje litt vanskeligere å jobbe med, men det vil nok endres med OpenGL 3.0. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Men, jeg har en bitteliten partisjon med Vista installert tilfelle jeg tar feil. Har du strippa Vista-installasjonen på forhånd da eller? Har til gode å se en standardinstallasjon som er "bitteliten" Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Enig. DX9 kommer til å leve lenge. I følge hw statistikken til steam så har 17% av brukerene vista (siden nov2007). Det er lite. OpenGL har en gylden mulighet nå til å komme på banen nå, men tar jeg ikke feil så klarer de vel ikke å få til noe fornuftigt. Hele dritten burde vært omskrevet for lengst, og fått orden på verktøy over hele samlebåndet som kan hjelpe utviklere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 OpenGL har til nå vært bakoverkompatibelt. Det er absolutt ingen problemer å programmere med det. Desverre har noen programmeringsspråk hatt ufullstendige biblioteker, men for de vanligeste språkene er fulle biblioteker og dokumentasjon veldig lett tilgjengelig. Verktøy til shadere og lignende er heller ikke noe problem. Desverre har det vært en del styr rundt utvidelser til OpenGL, der ATI(AMD) og nVidia har laget egne utvidelser. Støtten har frem til nylig ikke vært så veldig god på ATI-skjermkort, og i tillegg har utviklere fått betaling for å bruke DirectX. OpenGL 3.0 skal gjøre det ennå enklere og tilby ennå bedre ytelse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Enig. DX9 kommer til å leve lenge. I følge hw statistikken til steam så har 17% av brukerene vista (siden nov2007). Det er lite. Bruken av Vista og Dx10 har naturligvis en tett sammenheng. Det kan se ut som Dx10 og Vista blir noe folk flest hopper over. Suksessraten til Dx11 tror jeg i stor grad vil avhenge av suksessen til Windows 7. Forhåpentligvis blir OpenGL den foretrukne standarden de neste årene. Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Hadde ikke ATi noe lignende på 8xxx serien sin som het TrueForm eller noe? Edit: Tenker da selvfølgelig på tesselering. Endret 10. juli 2008 av MasterMind2k Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Bruken av Vista og Dx10 har naturligvis en tett sammenheng. Det kan se ut som Dx10 og Vista blir noe folk flest hopper over. Suksessraten til Dx11 tror jeg i stor grad vil avhenge av suksessen til Windows 7. Forhåpentligvis blir OpenGL den foretrukne standarden de neste årene. Dessverre lar OpenGL 3.0 virkelig vente på seg, de burde ihvertfall si hva som har skjedd snart. Hadde ikke ATi noe lignende på 8xxx serien sin som het TrueForm eller noe? Edit: Tenker da selvfølgelig på tesselering. Tror TrueForm var en jukseteknikk, og ikke ekte tesselering. Men angående tesselering, så stusser jeg over dette; det er da ikke noe nytt? dette kan fint gjøres med geometry shaders i Dx 10 eller i OpenGL (med nVidia eller ATI extensions) Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 ATi har såkalt innebygd støtte for tesselering. Se denne artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/r700_stotter_dx_10_1/39586 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 ATi har såkalt innebygd støtte for tesselering. Se denne artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/r700_stotter_dx_10_1/39586 ATI har noen demoer, for det meste videoer. Støtten i skjermkortene skal ha vært på plass siden 8500-serien hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg er usikker på om støtten er gjennom ATIs egne utvidelser til DirectX/OpenGL. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Så isteden for å gjøre med DX9 som de gjordet med 6, 7 og 8(x.0, x.1 osv) så skal de gi ut DX9, DX10 og DX11? Syns de skal si sannheten og kalle "DX11" for DX9.2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå