AlecTBM Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Bra guide, men må si en ting, the heter newb, ikke noob http://www.ctrlaltdel-online.com/comic.php?d=20060823 Lenke til kommentar
ice3d Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ok, da er jeg en linux-newb... Jeg forsøker å sette opp ubuntu 8.04 som webserver. Jeg har installert apache. Men når jeg skal legge noen filer inn i mappen WWW, så får jeg ikke tilgang med min bruker. Ubuntu sier at mappen tilhører root. Men i login-bildet (når maskina nettop er startet opp) har man ikke anledning til å logge inn som root. Så hvordan får jeg lagt inn filene mine på WWW-mappen? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Har selv aldri brukt ubuntu som web server. Du kan enten konfigurere apache til å ha "fil mappe" et sted i home-foldern din. der har du full kontroll ellers kan du bruke kommandoen: CP i terminalen *har aldri prøvd dette selv, men om du går på System->Aministrasjon->Brukervalg for Pålogging. under taben "sikkerhet" tror jeg du kan skru på root/admin lykke til! Endret 16. juli 2008 av Eldox Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Ok, da er jeg en linux-newb... Jeg forsøker å sette opp ubuntu 8.04 som webserver. Jeg har installert apache. Men når jeg skal legge noen filer inn i mappen WWW, så får jeg ikke tilgang med min bruker. Ubuntu sier at mappen tilhører root. Men i login-bildet (når maskina nettop er startet opp) har man ikke anledning til å logge inn som root. Så hvordan får jeg lagt inn filene mine på WWW-mappen? Da får du endre rettighetene. #cd /sti/til/mappen/før/www/ eks: cd /home/brukernavn/ #sudo chmod 777 www -R Litt forklaring: chmod er kommandoen man bruker for å endre rettigheter på en mappe eller filer. Du kan endre 777 til det som måtte passe deg. Klikk her for å se hvilke kommandoer som er mulig. bruk boksen litt lengre nede på siden. 777 gir alle på systemet rettigheter til å gjøre alt og kan være en sikkerhetsrisk så bruk med omhu. -R gjør at disse rettighetene blir værende for alle underliggende filer og mapper. www er jo selvfølgelig mappen du skal endre rettigheter på. Skjønner du hva jeg mener? Hvis du ikke er så gla i kommandoer kan du bruke: sudo nautilus Da vil filbehandleren åpne seg som root bruker og du kan gå til mappen og høyreklikke på den. velge "Egenskaper" og klikke på "Rettigheter" tabben. Men husk å lukke vinduet straks du er ferdig da det kun er beregnet for administrativ bruk å ha filbehandleren åpen som root. Du kan gjøre stor skade om du ikke vet hva du holder på med. Håper dette hjelper. @Eldox: Om du bare kopierer mappen så vil eier og rettigheter også følge med selv om du plaserer den i /home/brukernavn mappen. Her en bra guide for hvordan man kan endre passering, navn og host på mappen man skal bruke. Endret 16. juli 2008 av Sn3ipen Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Fant ut på google hvordan du laget ny index mappe for apache http://myy.helia.fi/~karte/install_apache_on_ubuntu.html Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ikke endre rettigheter til /var/www. Hvis du har laget en nettside, så kan du legge den eller en link til nettsiden i /var/www som rot. Som rot kan du sette de rettigheter du vil på nettsiden og dens dokumenter, ingen grunn til å åpne opp alt. Lenke til kommentar
ice3d Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Takk, mange lærerike kommandoer! Jeg fikk tilgang til www-mappa nå. Jeg kjørte chmod 777 på den. Er det en kommando for å sette rettighetene tilbake igjen også? Etter at jeg har jobbet ferdig på webserveren, slik at den ikke ligger ute med åpne tilganger? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Da er guiden flyttet over til wikien: wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:Den store Ubuntu-guiden (Ubuntu Hardy) Si ifra om det er noen feil eller mangler, så skal jeg ordne de. Endret 17. juli 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Takk, mange lærerike kommandoer! Jeg fikk tilgang til www-mappa nå. Jeg kjørte chmod 777 på den. Er det en kommando for å sette rettighetene tilbake igjen også? Etter at jeg har jobbet ferdig på webserveren, slik at den ikke ligger ute med åpne tilganger? Jada, det enkleste for nybegynnere er vel å endre rettigheter med GUI. For å kunne endre eierskap og rettigheter fritt må du være administrator, bare start Nautilus som rot: gksu nautilus så manøvrerer du deg til aktuell mappe/fil, høyreklikker, så Properties->Permissions. Grattis med wiki Eldox, flott jobba! Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Takk, mange lærerike kommandoer! Jeg fikk tilgang til www-mappa nå. Jeg kjørte chmod 777 på den. Er det en kommando for å sette rettighetene tilbake igjen også? Etter at jeg har jobbet ferdig på webserveren, slik at den ikke ligger ute med åpne tilganger? $ chmod 755 -R det vil gi: Root:7 Har alle rettigheter Group:5 lese og kjøre alle andre: 5 lese og kjøre Setter du feks "chmod 700" vil kun root ha leserettigheter og da kan ingen andre se siden i nettleseren. Vil du vite mer er det bare å skrive "man chmod" så får du hele bruksanvisningen for chmod. Det samme gjelder de fleste andre kommandoer du har i terminalen. Endret 17. juli 2008 av Sn3ipen Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Takker for en plass i wikien Driver nå å skriver install guiden som skal legges i denne Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Noen som vet om ett fra windows partisjonering program som jeg kan anbefale i guiden? Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Noen som vet om ett fra windows partisjonering program som jeg kan anbefale i guiden?Live CD med linux, gjerne Ubuntu som har gparted. Det er det beste partisjoneringsverktøyet uansett OS, og støtter alle relevante typer partisjoner og filsystem. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du har et par dedikerte Live-CDer til dette her: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php http://partedmagic.com/wiki/PartedMagic.ph...Magic.Downloads Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Har nå re-designet guiden og lagt til mye mer Jobber med mer innhold i del 6 - Pimp Ubuntu og tar gjærene imot gode tips og ønsker. Lenke til kommentar
AndArne Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hoi! Installasjonen min trøbler seg til ved "Installerer systemet 15% Finner filsystemer". Noen som har noe tips til hvordan jeg kommer videre her...har stått slik i over 30 min...har forsøkt å brenne ut iso'et til CD og til DVD, men det samme skjer hver gang.... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva med litt maskin specs? Og hvilken brenne hastighet? Sjekker du cd'en? Prøvd en eldre versjon? (7.10?) Lenke til kommentar
AndArne Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) HW en gammel haug av en laptop..Compaq Evo N600c 512M Ram og 80 gig HD CD brent på 4x DVD brent på 2,4x Har ikke testet CD'en/DVD'en i noen annen HW Har også testet Ubuntu 7.10, men den gikk ikke gjennom den heller Gjør et forsøk på Linux Mint 4.0 nå. By the way....sliter Ubuntu dersom den ikke er koblet til Internet under install??? Jeg har hatt den off line til nå. Endret 7. august 2008 av AndArne Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nei det skal ikke ha noe å si om den er på nettet eller ikke. Si ifra hvordan det går med mint da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå