Tord93 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hei, jeg lurer på om jeg skulle ha kjøpt en bærbar PC istedet for TV (vi får se). Og jeg lurer på om hva slags spill Linux støtter. Hva slags Linux ville dere ha anbafalt til spill? Og hva slags bærbar PC ville dere ha anbefalt til de spillene under her + at Linux funker bra på den. Prislappen skal ikke over 7000 kr. Minst 200GB HD, 1.5GB RAM. Siden det bare er spill fra Steam jeg kommer til og spille på + litt skolearbeid, så synes jeg det ikke er noe vits og ha ressurskrevende OS som Vista. Jeg lurer på om disse spillene vil funke på Linux (Ubuntu hvis det har noe og si): CS: Condition Zero CS 1.6 CS: Source Day of Defeat: Source Half-Life 1/Blue Shift/Opposing Force Half-Life 2/Episode One/Episode Two/Deathmatch Portal Team Fortress 2 Det kommer mest til og bli spilt CS 1.6/Source, HL2/EP1/EP2 kanskje CZ og Day of Defeat: Source. Resten er det ikke så farlig med. Hvis det ikke er mullig for og spille noen av spillene på Linux, og driverstøtte ikke er helt optimalt(eller hva det heter), så får jeg heller bare installere XP hvis jeg finner igjen CD'en. Takker for alle svar . Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Noen av de spillene funker greit i wine, andre ganske bra. Du kan sjekke litt selv her i wine app databasen Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Takker for svar . Det virker som om de fleste spillene mine på Steam vil fungere greit der ja.. Men hva slags PC burde jeg kjøpe som alle driver fungerer fullt ut på wine? Og siden Linux er gratis (er det gratis?), hvor kan jeg få lastet ned den wine versjonen av Linux? Link? EDIT: Vil denne PC'en fungere fint: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2037551 ? Endret 10. juli 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Var nå ett litt morsomt spørsmål wine er bare et program, det trenger ingen drivere. du kan egentlig kjøpe deg hvilken som helst pc du har lyst på. Mine bærbare acer 5920g kjører alt av spill helt konge (pris ca 8000). Wine er helt gratis, og open-source. Har du noen gang vært borti linux før? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Vil anbefale deg å kikke litt på DENNE linken. Det er en ganske god og enkel innføring i den mest populære linux distroen/utgaven. Anbefaler deg også å vise noen forslag til maskin videre her, siden trådløst nettverk kan være noe drit hvis man velger en løsning fra en av de få produsentene som driter i linux drivere. Og til gjengjeld brukes disse i veldig mange laptop'er (broadcom trådløst kort blantannet. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Takker for svar Nei, jeg har nok ikke vært borti Linux før, men jeg klarer det nok sikkert, siden jeg klarte og bruke Mac OS første gangen og.. Hvis det er sånn at det tar lenger tid og lære åssen Linux fungerer , så får det bare ta lenger tid da. Alltid morro og lære noe nytt . Tror ikke jeg kommer til og bruke annet enn internett over kabel, siden jeg ikke har trådløst hjemme. Hvis du vet om en bærbar til under 7000kr (helst 6500kr) som de spillene vil fungere på samtidig med Linux, så hadde det vært greit og få en link av deg siden jeg kan ikke så mye om Linux og drivere til Linux... (vil helst ha et bra grafikkort, minst 2GB RAM og 200GB HDD) Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Selv har jeg en litt eldre utgave av denne (link komplett). min har ett nvidia sjermkort som fungerte out of the box. vet ikke hvordan ATI og linux er. Ellers fungerte alt på den pc'ene top. et annent godt hint er å styre langt unna HP! de er noe søppel på linux. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Takker for svar Den Pc'en så grei ut den. Var billigere og så jeg. Driverstøtte for ATI til Linux er blitt bedre i det siste virker det som når jeg leser noen av artiklene her på hardware.no . Vet du omtrent hvor mye GHz det er på den PC'en? Har ikke så veldig lyst på noe særlig mindre enn 1.8GHz . Eneste minuset jeg så på den PC'en var at den ikke hadde svart pianolakk på seg . EDIT: Jeg søkte på Intel Core 2 Duo T5750, og fant ut at den var på 2GHz, noe som jeg synes er bra nok til bærbar. Endret 10. juli 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 er stor fornøyd med den angående pianolakken er jeg helt enig. Skulle gjærene had et tilbud om å kjøpe en svart for 2000 ekstra (ikke for å trekke paralleller til apple). eneste minuset er at den kan bli litt varm "/ om du er en av de som har den på fanget i soffaen burde du ente ha en bok under eller se etter en acer (de er veldig god på kjøling). Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Takker for svar Pianolakk er best Jeg skal vel ha den på bordet mesteparten av tiden, og hvis jeg synes den blir ubehagelig varm når jeg sitter i sofaen eller noe sånt kan jeg sikkert ta en bok eller en pute. Eller brette sammen et teppe. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Takker for svar Pianolakk er best Jeg skal vel ha den på bordet mesteparten av tiden, og hvis jeg synes den blir ubehagelig varm når jeg sitter i sofaen eller noe sånt kan jeg sikkert ta en bok eller en pute. Eller brette sammen et teppe. Vill si det er en dårlig ide og legge en pute eller teppe under en bærbar. Da blir den bare varmere, og det er jo ikke bra... Da er det bedre og ha en bok (hvis den er stor nok) eller no slikt som den kan bli plassert på så den får luft. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg bruker et verdensatlas under min laptop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå