Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

23 år nyutdannet søker passende bil.. (60-150K?)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nyutdannet ingeniør og skal starte i jobb 1. september. Det blir i starten en del jobbkjøring Bergen-Sotra, men etterpå trenger jeg hovedsakelig bilen til fritidskjøring. Bilen vil bli stående ubrukt halve året pga jobben jeg starter i vil være turnusbasert når jeg er ferdig med opplæringen. Jeg vil ha tilgang til fellesgararasje etterhvert, antar det er stor fordel spesielt når bilen blir stående ubrukt i lengre perioder..

Dette er kriterier jeg har tenkt at jeg ønsker ved bilen:

- Ikke stasjonsvogn

- Lavt verditap (..blir noe subjektivt ja :/ Hvor mye verditap må forventes på forskjellige biler?)

- Ungdommelig/sportslig utseende?

- Automatgir

- Driftsikker (Tenker kanskje japse - mazda eller toyota kanskje? Hvilke andre biler er kjent for lite problemer?)

- Lavt forbruk

Har egentlig ikke bruk for mer enn en to-seter, men samtidig er det greit å f.eks. kunne pitle med litt venner om vi skal "finne på noe".. Så en 4-seter med nok plass i bakrommet til i hvertfall overleve en 20-minutters tur eller mer uten store problemer hadde vært greit..

Jeg har lite bilinteresse fra før av, så da jeg begynte å se på biler nå i år så fikk jeg først øynene opp for peugeot 206 CC som virket veldig genial, mtp at man da har en bil med hard-top som kan bli cab de få gangene været skulle tillate det. Problemet der er muligens at baksetet blir utrolig lite..? (Har ikke fått prøvesatt den enda). Men Peugeot er vel kanskje ikke spesielt driftssikker heller?

Senere fant jeg en oversikt over hard top convertibles, hvor det viste seg at det fantes ganske mange med slik genial løsning - og i veldig varierende prisklasser... Så da fikk jeg også øynene opp for Mercedes SLK 200 og kanskje Opel Tigra Twin Top, men de er jo begge tosetere...

Av de rimeligere 4-seterne er det da Nissan Micra C+C og Renault Megane CC.. Jeg har prøvd baksetet på Nissanen, og det vil gå noenlunde for veldig korte turer så lenge den som er sjåfør er like kort i beina som meg (177)..

Noen som har noen tanker om Renaulten? ..skal prøvesitte den hos en lokal forhandler snart er planen..

Jeg er derimot veldig usikker på hva jeg bør gå for i bilkjøpet mitt, og om kanskje en CC er helt unødvendig.. Så kanskje en mye billigere bil kan være like greit... (Derfor det store spranget på 60-150K i overskriften).

Hvor ofte får man i grunn anledning til å benytte cab'n her i Norge? Og spesielt i Bergen... :/

Om sommeren er en ting, men resten av året er det kanskje for kaldt å kjøre med taket nede selv om det skulle finne på å være opplett?

Om jeg ikke skal ha hard top convertible vil jeg likevel ha en bil som ser litt sporty/kul ut.. Føler også at "alle" kjører Peugeot 206 CC etter jeg begynte å legge merke til den, men sånn er det vel nesten samme hvilken bil en fatter interesser for, så ser man den overalt...

Jeg tenker at det kunne være kjekt å ha en bil som ikke "alle har", men samtidig er vel kanskje det at så mangen har kjøpt en bil et godt tegn i seg selv...? Eller...?

Alle råd og forslag mottas med veldig stor takk :)

Har forresten ikke noe bruk for bilen før i slutten av august, tror dere hard top convertibles er veldig sesongavhengige i pris? slik at jeg kanskje får dem noe billigere i slutten av sommeren?

Cheers!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor ofte får man i grunn anledning til å benytte cab'n her i Norge? Og spesielt i Bergen... :/

Om sommeren er en ting, men resten av året er det kanskje for kaldt å kjøre med taket nede selv om det skulle finne på å være opplett?

Cab er gøy selv om det ikke er varmt ute. Ta på deg en lue og jakke og kjør av gårde. Det er faktisk en egen opplevelse. :)

Har en kompis med BMW-cab, og jeg har hatt flere kule turer i den før våren blomstet i denne herlige byen.

Det blir i starten en del jobbkjøring Bergen-Sotra
Du er en av dem ja. :p
Lenke til kommentar

Cab er gøy selv om det ikke er varmt ute. Ta på deg en lue og jakke og kjør av gårde. Det er faktisk en egen opplevelse. :)

Har en kompis med BMW-cab, og jeg har hatt flere kule turer i den før våren blomstet i denne herlige byen.

Det blir i starten en del jobbkjøring Bergen-Sotra
Du er en av dem ja. :p

Ja blir en av dem til høsten ja :) Du også?

Jakke og lue kan jo fungere også ja..

Fikk i grunn veldig sansen for hard top convertibles, men prøver samtidig å være fornuftig :p

Ser ikke bort fra at valget ender på en slik, må bare finne en som ikke har styggmye verdifall da og heller ikke for dyr i innkjøp.. Og så var det 2 vs 4 seter da.. Blir jo litt mer sosialt å velge å en 4-seter.. Stor del av kompisene mine i Bergene er enda ikke ferdig med studiene, så da er det ikke mange som har bil enda.. :-/

Og for friperioder kan det jo også være triks å ha plass til noen i baksetet for lengre turer, men da må det være levelig plass også da nesten.. hmm...

Lenke til kommentar
Ja blir en av dem til høsten ja :) Du også?
Nei, men de lager et helsikes kaos i morgen- og ettermiddagsrushet. :wee:

Jeg har ikke fått testet det kaoset enda, men trodde kanskje jeg ville kjøre "mot rushet" der også jeg?

Bor på gyldenpris og skal ut til sotra for jobb... Eller følger jeg rushet? :/

..Heldigvis for det meste kun i opplæringsperioden, ellers blir det for det meste offshore satser jeg på :)

Lenke til kommentar
Da kjører du mot rushet. :)

Glimmer :)

Men sporet litt av her nå.. Noen som har erfaringer å dele om hard top convertibles?

Eller forslag til andre biler jeg bør vurdere?

Ellers tenker jeg i utgangspunktet at kanskje sølvmetallic er en grei farge mtp at støv osv ikke viser like fort/mye på den da?

Lenke til kommentar
Sølvgrå metallic er en genial farge. Kjedelig, men likevel genial på skitt og støv. Jeg vet om en som har en sølvgrå Hiace og som kun vasker den hvert halvår. Og bilen ser faktisk ganske strøken ut hver gang jeg ser han.

Men kjenner du etter med hånden tør jeg nesten garantere deg at lakken har masse nupper.

Lenke til kommentar
Nissan Micra C+C er vel noe av det styggeste som ruller uten tak. Grusom, rett og slett.

Ja tror i grunn ikke det blir den..

Ellers spørs det med Renault Megane CC også, virker som Renault ikke kommer så godt ut på driftssikkerhet:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=523578

..Så kanskje jeg bør finne meg en toyota eller mazda.. hmm.. men da spørs det med det kjekke foldbare hardtaket.. :(

Lenke til kommentar
Toyota MR2 med hardtop

Har ikke sett på annonsene, var bare for å vise en annen kandidat.

Edit; Automat kan vel kanskje bli et problem.

Edit 2; Finn ville ikke samarbeide med meg...men du klarer nok å finne frem der selv.

Ja... Automat er vel kanskje ikke et must, men veldig veldig greit mtp bykjøring..

MR2 med hardtop blir jo noe helt annet, da tror jeg kanskje jeg bare evt går for en "vanlig" bil, for jeg hadde ikke hatt noen fornuftig plass å gjøre av hardtop'n om sommeren likevel.. Så enten må det bli convertible car eller barre droppe cab tenker jeg.. :/

Lenke til kommentar
Mercedes SLK 200?

Ja det er en av bilene jeg vurderer, for eksempel en slik MB SLK 200. Har ikke fått sjekket opp hvor mye problemer det er med dem enda..

Og så er det at det kun er to-seter som er litt kjipt... :/ Må vel ta en endelig avgjørelse snart på om det er aktuelt..

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar
Du får ikke lov av meg å kjøpe en bil med så grusomt interiør.

Hehe, ble kanskje litt ekstremt med det røde der ja.. Rødt sportsinteriør på Peugeot 206 CC hadde jeg veldig sansen for derimot :)

..For min del blir det nok ikke bilkjøp før jeg kommer hjem fra ferie 20. august, så da er jeg litt spent på om disse cab'enes pris er sesongavhengige...

Ser du vurderer en SLK til madammen også. Mener å ha lest at SLK 200 fikk en liten ansiktsløftning på 2000-modellen, så vet du det også ;)

Det er uten tvil en fin bil, jeg må bare bestemme meg for om jeg kan ha to-seter som eneste bil :o

Lenke til kommentar
Du får ikke lov av meg å kjøpe en bil med så grusomt interiør.

Hehe, ble kanskje litt ekstremt med det røde der ja.. Rødt sportsinteriør på Peugeot 206 CC hadde jeg veldig sansen for derimot :)

..For min del blir det nok ikke bilkjøp før jeg kommer hjem fra ferie 20. august, så da er jeg litt spent på om disse cab'enes pris er sesongavhengige...

Ser du vurderer en SLK til madammen også. Mener å ha lest at SLK 200 fikk en liten ansiktsløftning på 2000-modellen, så vet du det også ;)

Det er uten tvil en fin bil, jeg må bare bestemme meg for om jeg kan ha to-seter som eneste bil :o

Jepp, er klar over faceliften. Blir nok en SLK etterhvert, helst 230K, men med sort interiør. Det jeg har sett av rødt og blått er rett og slett helt jævlig. Tenker å vente litt jeg også, tror prisene er litt kunstig høye pga. sommeren. Mulig man kan gjøre et bedre kjøp på høsten. Har ikke tapt en krone på bruktbil de siste årene, har ikke tenkt å begynne heller.

For vår del så blir SLK-en en "shoppingbil", så det med at det bare er to seter er ikke et problem.

Lenke til kommentar

Du har god greie på bil og vet når og hvordan få de til lavest pris og selger igjen på rett tidspunkt/sted for å få like mye for den etter 1-2+ år?

Tenker at 2000-modellen eller rundtom der har hatt et godt prisfall allerede og at den antageligvis ikke vil synke betraktelig videre?

...Det at flere og flere merker og biler kommer som hard top convertibles vil kanskje føre til noe ekstra verditap på bilen, eller tror du en evt slik faktor allerede har hatt sin effekt? ..begynner jo å bli en del slike varianter allerede nå, selv om ikke så mange i 3+ år bruktbilklassen enda da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...