Gå til innhold

Sliten trafo-stasjon i Grimstad

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjøpte Nikon D40 igår og var ivrig etter å prøve det, så jeg sykla til Grimstad og tok bilde av en gammel trafo-stasjon. Fikset det litt i Photoshop og måtte lappe over med svart nederst i kanten på grunn av en gul container og benyttet sjangsen til å legge inn en signatur. :)

Hva synes dere?

post-136745-1215644213_thumb.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Kjøpte Nikon D40 igår og var ivrig etter å prøve det, så jeg sykla til Grimstad og tok bilde av en gammel trafo-stasjon. Fikset det litt i Photoshop og måtte lappe over med svart nederst i kanten på grunn av en gul container og benyttet sjangsen til å legge inn en signatur. :)

Hva synes dere?

Tja. Litt lyst kanskje? ;)
Lenke til kommentar
La det inn nå!
Jeg så du satt og redigeerte, så jeg venta at bildet ville komme. Men fikk yst til å erte deg litt.

En praktisk ting først. Fila er enorm, så stor at du risikerer at folk med dårlig forbindelse ikke gidder å vente på at den. Egentlig liten vits i å legge ut noe større enn 200-300kb, siden det er nettvising.

Til selve bildet. Du har valgt lys som passer motivet bra. Sterkt nok til strukturene kommer fram, men ikke så sterkt at du får harde skygger. Motivet er spennende, med masse muligheter.

Løsningen du har valgt virker litt halvhjerta, eller litt lite bevisst. Det virker rett og slett som du ikke er helt klar over hva du tar bilde av, altså hva du ønsker at vi skal se i motivet. Du må velge ut for oss. Det er din jobb. Det kan ofte være lurt og stoppe opp et øyebikk, og spøøre seg selv; hvorfor har jeg lyst til å fotografere dette? Er du klar over det, da er det lettere å velge bort.

Du har kutta omtrent alle linjer som er i motivet. det er som rgel dumt. Det er lett at øyet følger de linjenen, og glir ut av bildet. Da risikerer du miste betrakteren, han/hun blar bare videre til neste bilde. Veggen til venstre er f.eks et motiv i seg selv. Kanskje i høydeformat. Murkanten nede ville da dannet et naturlig stoppunkt. Vinduet, og lyset i det er et annet motiv.

Fordelen med komposisjonen du har valgt er at den gir dybdevirkning. Og så kan vi more oss med kontrasten mellom høyre og venstre del.

Så jeg sier ikke at bildet er dårlig. Jeg prøver bare å peke på hvordan du kunne brukt motivet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med de to andre, for i mine øyne er det et objekt som fortjener å bli presentert i helhet. Det har en grunn vanishing point komposisjon som fungerer flott, og alle detaljene gir meg grunn til å studere det lenge. Massevis av herlige detaljer, og linjer som bryter passe med hverandre. Og likevel ikke for komplisert.

Å fokusere på detaljer er ofte vellykket, men her har også fotografen klart å utnytte det store bildet. Det eneste som er ille med bildet er den elendige jobben du har gjort med kloneverktøyet. Kantene blør jo over i resten av bildet. Virkelig dårlig arbeid

Lenke til kommentar
Jeg er uenig med de to andre, for i mine øyne er det et objekt som fortjener å bli presentert i helhet. Det har en grunn vanishing point komposisjon som fungerer flott, og alle detaljene gir meg grunn til å studere det lenge. Massevis av herlige detaljer, og linjer som bryter passe med hverandre. Og likevel ikke for komplisert.

Å fokusere på detaljer er ofte vellykket, men her har også fotografen klart å utnytte det store bildet. Det eneste som er ille med bildet er den elendige jobben du har gjort med kloneverktøyet. Kantene blør jo over i resten av bildet. Virkelig dårlig arbeid

Kloneverktøyet?

Lenke til kommentar
Jojo, men nå er det jo ikke det man skal bry seg om. Se på selve bildet :D
Hvis du ikke ønsker konstruktive råd, men bare en enkel bra/dårig vurdering er det like greit at du sier det direkte når du poster.

Hadde tenkt å si at dere ikke skulle bry dere om den svarte lappen, men glemte det.

Det går ann å komme med kritikk selvom dere ikke skal bry dere om "lappen"

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har skrevet det spesifikt, så gir jeg kritikk på såpass grove feil som det. Etterarbeidet i Photoshop er viktig, for presentasjon kan fremheve eller senke et bilde.

Du har slurvet. Latskap er ikke noe jeg lar passere. Det er faktisk en av de største svakhetene i mange bilder her i BK. Noen av dem (ikke ditt) er så preget av latskap at jeg faktisk ignorerer dem. Det er fordi jeg ser på det som en fornærmelse å presentere noe som man vet er slarv for meg, og så forvente at jeg skal gidde å skrive noe om det. Som du skjønner så ser jeg ikke på ditt bilde på den måten. Tvert imot er jeg den som har gitt deg best kritikk. Da blir det helt uforståelig at du reagerer på viktig og konstruktiv kritikk på det som er teknisk slurvearbeid.

Personlig presenterer jeg aldri noe som er halvferdig for publikum. Til det har jeg altfor stor respekt for de som skal kommentere bildene mine, så jeg synes du skal ta det til deg. Presenter ferdige bilder, hvis ikke får du kritikk for å levere halvferdige bilder. Hvis du ser på dette bildet som ferdig så har du enda mer behov for den kritikken, for det er bildet slettes ikke. Finn frem originalen og start på ny. Bildet fortjener såpass.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Godt å se at vi har flere fotografer i grimstad !

Vet akkurat hvor det er, mange fine slitne hus der å ta bilder av :) (bor i grimstad selv)

Angående bildet så går det nesten ikke an å ignorere den forferdelige "lappen" nede i venstre hjørne. Klarer ikke se bort fra den, og den speilvendte siggen gjør det bare verre.

Selve bildet er fint og bra, gir et godt intrykk av hvordan det ser ut der, og det er mange fine linjer i bildet, som jeg synes er akkurat som de burde være.

Legger ved en litt annen redigering med en annen stil som jeg synes passer bildet bedre.

post-139158-1215785851_thumb.jpg

Bare si ifra om du vil jeg skal fjerne bildet.

Endret av DHM
Lenke til kommentar

Jeg liker bildet. Når det kommer til farger, kontraster og toner er det i mine øyne perfekt. Meget godt shoppa.

Det jeg smått irriterer meg litt over med det er at du har tangert (kuttet) nederst, og også i toppen, ved vinduet. Du har mer vidvinkel å gå på her, og kunne kanskje til og med prøvd bildet i høydeformat? Det er kanskje bare meg, men jeg tror det ville vært en ide.

Noe annet jeg ikke liker, er nedre venstre hjørne. Det er pittelitt uklart for meg om det er en signatur du har lagt på bildet? I så fall ville jeg øyeblikkelig redigert bildet på nytt, og ikke hatt med signaturen. Det går på min personlige smak, though.

Men helheten er ikke så ille. Når jeg ser redigeringen, og hvordan det hele fremstår rent visuelt liker jeg det. Spesielt farger, toner og kontraster, som sagt.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...